• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מידע שמתפרסם כאן לראשונה חושף: פקידי משרד התחבורה ידעו ששיעורי הנהיגה צפויים להתייקר בעקבות הגבלת המחיר שגובים מורים בגין השימוש במכוניתם בזמן טסט. אלא שפקידי המשרד חששו להרגיז את שר התחבורה, שהבטיח להוזיל את עלות השימוש במכונית מורי הנהיגה, ולכן נמנעו מלנקוט צעדים שהיו עשויים למנוע את ייקור השיעורים

    הכתובת הייתה על הקיר: בכירי משרד התחבורה ידעו שמחיר שיעורי הנהיגה עומד לעלות, אך לא עשו דבר בגלל שרצו להימנע מלהרגיז את השר. לפני כחודש נכנס לתוקף צו פיקוח חדש, שמגביל את המחיר שמורי הנהיגה גובים בגין השימוש במכוניתם בזמן מבחן מעשי ("טסט"). בעקבות זאת ירד המחיר מכ-400 שקלים ל-300, אלא שזמן קצר בלבד לאחר מכן התייקרו שיעורי הנהיגה ב-10 עד 20 שקלים. התוצאה: מחיר הוצאת הרישיון עלה במאות שקלים.

    לפי מידע שנחשף כאן לראשונה, הנהלת משרד התחבורה הייתה מודעת לכך שמורי הנהיגה צפויים להעלות את מחיר השיעורים לאחר פרסום צו הפיקוח החדש. הגבלת מחיר השימוש במכונית של המורים בזמן טסט הקטינה את הכנסתם החודשית בכ-1,000 עד 1,100 שקלים, ובהנהלת המשרד ידעו שפגיעה חמורה בכיסם תביא לייקור שיעורי הנהיגה, כמעין מנגנון פיצוי. מדוע אם כן לא ננקטו צעדים שיימנעו את ייקור שיעורי הנהיגה?

    שר התחבורה, ישראל כץ, התחייב כבר לפני יותר משנה להגביל את מחיר השימוש במכונית של מורי הנהיגה בזמן טסט. "חג חנוכה שמח", כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו בנובמבר 2013. "בקרוב יוזלו מחירי העמדת הרכב (של המורים, ש.ה) ב-50 אחוזים. אתם, ציבור הנהגים הצעירים תחסכו בכך למעלה מ-70 מיליון שקלים מדי שנה… סיכמנו עם מורי הנהיגה שבתוף כחודש יתחילו לגבות מקסימום מחיר שני שיעורים על העמדת הרכב לטסט".

    אלא שבהנהלת המשרד הבינו עד מהרה שההוזלה שהבטיח השר עלולה להביא בסופו של דבר להתייקרות. בדיונים מקצועיים שערכה הנהלת המשרד הובע חשש מפורש מפני כך שהעלאת מחיר שיעורי הנהיגה תבטל את השפעת צו הפיקוח החדש, ואף תביא לייקור תהליך הוצאת הרישיון. אך נראה שהחשש מפני כעסו של השר הכריע את פקידי משרדו: במקום לעכב את כניסת הצו לתוקף עד שיימצא פתרון לעניין מחיר השיעורים, בחרו הפקידים שלא לעשות דבר.

    בדיונים המקצועיים שערכה הנהלת המשרד הועלו הצעות שונות, שהיו עשויות למנוע את הייקור ואף להביא ליישום רפורמה במקצוע הוראת הנהיגה – רפורמה אותה מנסה משרד התחבורה לקדם כבר שנים ארוכות, אך ללא הצלחה. אולם, גם בעניין זה הוחלט שלא לנקוט צעדים משמעותיים, שכן בכירי המשרד חששו מפני פגיעה אפשרית בהתחייבות הפומבית של שר התחבורה להגביל את מחיר השימוש במכונית מורי הנהיגה.

    אגב, כבר ב-2012 מינה שר התחבורה ועדה מקצועית בראשות מנהל אגף הרישוי, שאמורה הייתה לבחון את העלות הכוללת של שיעורי הנהיגה, ובכלל זה גם את עלות השימוש במכונית מורי הנהיגה בזמן טסט. הוועדה נדרשה לגבש מדיניות ברורה, שתאפשר לאזן בין האינטרס הציבורי למנוע פגיעה בתלמידי הנהיגה, ובין האינטרסים הכלכליים הלגיטימיים של מורי הנהיגה.

    פרסום צו הפיקוח לפני כחודש, מבלי שיינקטו צעדים נלווים שישמרו על האינטרס של תלמידי הנהיגה, מעיד על כך שהוועדה לא הצליחה לגבש מדיניות מאוזנת וראויה. זאת, מאחר שהתוצאה הסופית של הטלת הפיקוח היא ייקור תהליך הוצאת הרישיון – תהליך שעלותו נאמדת ביותר מ-6,000 שקלים בממוצע, ואשר כבר כיום מהווה נטל כלכלי משמעותי על משפחות רבות.

    על-פי הערכות, העלאת מחיר שיעורי הנהיגה תביא לייקור תהליך הוצאת הרישיון בכ-345 שקלים בממוצע: תלמיד נדרש לעבור בממוצע כ-43 שיעורי נהיגה לפני קבלת הרישיון, ולכן העלאת מחיר כל שיעור ב-15 שקלים (בממוצע) תייקר את עלות השיעורים ב-645 שקלים. מאחר שתלמיד ממוצע זוכה ברישיון לאחר שלושה מבחנים מעשיים, הוזלת השימוש במכונית המורה בזמן הטסט תחסוך כ-300 שקלים בעלות המבחנים – חיסכון שיבוטל בעקבות ייקור השיעורים.

    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הנהלת המשרד אכן הייתה מודעת לכך שמורי הנהיגה עשויים להעלות את מחירי השיעורים: "האפשרות כי מורי הנהיגה ייקרו את תעריף שיעורי הנהיגה נלקחה בחשבון על-ידי גורמי המקצוע", מודים במשרד, ומבטיחים כי הם "בוחנים את השלכותיה (של עליית מחירי השיעורים) ועוקבים מקרוב אחר הנושא".

    במשרד גם מזהירים את מורי הנהיגה מפני השלכות של התנהלות מתואמת: "הנושא ייבדק בצורה יסודית ומקיפה בכל הארץ על ידי גורמי המקצוע במשרד. אם יתברר כי ישנו כשל שוק וניסיון לתאם מחירים, משרד התחבורה ינקוט בכל הצעדים המתבקשים למנוע זאת". עוד אומרים שם כי "הוזלת העמדת רכב לטסט מבוצעת בשלוש פעימות. בפעימה הראשונה שנכנסה החודש שעבר הוזל המחיר ל-300 שקלים. בפעימה השנייה שתכנס לתוקף ב-1 ביוני 2015 יוזל המחיר ל-265 שקלים ושנה לאחר מכן (יוני 2016) יוזל המחיר ל-229 שקלים בלבד. בכך השר כץ עמד בהבטחתו להוזיל את מחיר העמדת רכב לטסט באופן משמעותי, וזאת למרות הלחצים שהופעלו עליו להימנע מהטלת פיקוח על רכב למבחן נהיגה ומהוזלה משמעותית של המחיר".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    במשרד התחבורה ידעו ששיעורי הנהיגה יתייקרו, אבל נמנעו מלהתערב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.