• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בבת עינה של חברת פיאט-קרייזלר, המותג שאחראי לכ-70% מהכנסותיה בארצות הברית הוא ג'יפ. מבין כל דגמי ג'יפ, הדגם שנושא יותר מכל את המהות, האווירה, התחושה, וכמובן גם את ההיסטוריה של החברה הזאת הוא 'רנגלר', נין נכדו של "ג'יפ" המקורי. מה ששימר לאורך כמעט 77 שנים את תמצית ההוויה של ג'יפ, ועשה אותו לשם גנרי לכל רכבי השטח בעולם – הוא יכולת הנסיעה הלא מתפשרת בשטח, אשר מבוססת במידה רבה על מערכת המתלים ה"חיה" שלו.

     

     

    על רקע זה קל להבין שהדבר הרגיש ביותר למותג, זה שמהנדסי ועובדי החברה צריכים להקפיד בכבודו יותר מכל – הוא החוסן, הקשיחות והעמידות של מערכת המתלים, ודווקא נקודה רגישה זאת חטפה כעת מהלומה רצינית שסופה מי ישורנו.

    חברת פיאט-קרייזלר, הבעלים של המותג ג'יפ, תבצע עד לסוף השנה הנוכחית קריאה לתיקון לבדיקת כ-18,000 כלים מדגם 'רנגלר' החדש, שבהם קיים חשש לכשל ריתוך של רכיב במערכת המתלים. גזירת הריתוך גורמת לחוסר יציבות של הרכב, מה שעלול לגרום לתאונה קשה.
    לכאורה מדובר בסדרה קטנה יחסית של כלי רכב: אנשי ג'יפ טוענים שהתקלה קיימת רק בכ-4% מהם, כלומר בכ-720 יחידות בסך הכל. אלא שמדובר ראשית לכל בתקלה מסוכנת מאד שדורשת תיקון מיידי, וכאמור – בפגיעה קשה במוניטין של המהדורה החדשה ביותר של הדגם האייקוני ביותר שלהם – 'רנגלר'.

    פיאט-קרייזלר טרם פרסמה הודעה רשמית אודות התקלה אלא בעיקר הגיבה לשאלות, אבל בתקשורת הפנימית של החברה נשלחו לסוכנים שלהם ברחבי ארה"ב הודעות שדורשות מהם להפסיק את המכירה של כלים שכלולים בסדרה הפגומה. בהודעה נכתב במפורש שסוכן של החברה שימכור כלי מתוך המלאי מבלי שתוקן חשוף לתביעות ולקנס בסך 21 אלף דולר.

    הכשל, שהתגלה בדגם החדש של 'רנגלר' – JL, הוא ריתוך פגום במחבר, תושבת, של מערכת המתלים הקדמיים. היות שמדובר ב"סרן חי", שיציבותו נשלטת על-ידי מחבר זה – הרי שהתנתקות הריתוך גורמת לניתוק חלק של המתלה, לחוסר יציבות של הכלי ולאובדן פתאומי של יכולת ההיגוי – מה שעלול לגרום לתאונות קשות.

    'רנגלר' JL הושק בשלהי השנה שעברה ובשלב זה עדיין לא ברור כיצד, אם בכלל, יהיה אפשר לתקן את הריתוך באופן נקודתי. ריתוך מחדש עלול להחליש את נקודת החיבור או "להיפרם" כעבור זמן. ייתכן שהתיקון יכלול החלפה של חלקים עיקריים במתלה הקדמי, אולי אפילו של המתלה כולו, אבל ייתכן שהיצרנית תחליט להחליף ללקוחות את הרכב כולו – כפי שעשו אנשי סובארו לאחר שהתגלה כשל ריתוך דומה במתלה של הדגם החדש שלהם – 'אסנט'. תיקונים בפועל של כלים פגומים יחלו לאחר שיימצא פתרון הנדסי, ובכל מקרה "ברבעון האחרון של 2018", שזה עכשיו.

     

     

    פיאט-קרייזלר מאפשרת ללקוחותיה להזין את מספר השילדה של ה'רנגלרים' שלהם באתר שלה, או לעשות את אותה פעולה באתר של מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי, וכך לדעת אם הכלי שלהם כלול בקריאה לתיקון או לא. לחילופין יכולים הלקוחות להתקשר אל מרכזי המידע או לסוכנות שבה רכשו את הרכב כדי לקבל מידע.
    על-אף שמדובר בסדרת ייצור לא גדולה, כ-18,000 כלים בסך הכל – במינהל הבטיחות בדרכים האמריקני התקבלו כבר קרוב ל-200 (!) תלונות ותיאורים של "כמעט תאונות" שנגרמו בגלל כשל זה. עם זאת, בפיאט-קרייזלר ובמינהל הבטיחות אומרים שעד היום לא ידוע להם על תאונות של ממש או על נפגעים.

    הכל אודות ברט

    מי שהעלה לאחרונה את הבעיה לתודעה הארצית באמריקה הוא ברט סטיבנס מצפון קרוליינה, הבעלים הלא-כל-כך-מאושר של רנגרלר רוביקון ברמת גימור לימיטד. כבר בחודש אוגוסט הפיץ ברט סרטון שבו מתועדת הבעיה בכלי שבבעלותו, ולפי התיאור שלו – ברגע שבו התרחש הכשל הוא נהג על כביש מהיר וחש לפתע "כאילו שההגה פשוט ננעל לשנייה או משך ימינה, למרות שבאותו רגע דווקא הפניתי את ההגה שמאלה. לדבריו, לאחר שהשתלט על הרכב היה עליו להחזיק את ההגה מסובב בהטיה לזווית של 45 מעלות רק כדי לשמור על הכלי בנסיעה ישרה.
    כאשר הגיע לביתו (מעשה שבדיעבד מוגדר על ידו כ"ממש לא חכם") הוא הבחין שהחבק הנדון נגזר היות שהריתוך המקורי לא חיבר בין החבק לשילדה אלא נמצא על החבק עצמו, ורק עליו.

     

    סטיבנס גרר את הג'יפ שלו לסוכנות, אולם הכלי נותר בינתיים שם היות שעד עתה, כאמור, לא נמצא פתרון לתיקון. בראיונות לתקשורת התבטא סטיבנס ואמר שלנוכח ניסיונו הוא פחות סומך כעת על ג'יפ, וזאת כמובן הבעיה הגדולה ביותר של המותג כרגע – כאמור.

     

     

    פרטים נוספים אודות השתלשלות הפרשה הזאת בארה"ב אפשר למצוא בשרשור של פורום רנגלר, כולל עדויות מסמרות שיער אודות כמעט תאונות (נכונות או לא – את זה כבר יותר קשה לקבוע), וגם בתיאורי התלונות באתר של מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני, NHTSA.

    דגם JL עדיין לא נמכר בארץ באופן רשמי, חברת סמל"ת – יבואנית ג'יפ לישראל – עדיין נפטרת בימים אלה מן המלאי של הדור הקודם בימי המכירות שמתקיימים כעת, אבל זה לא אומר שישראלים לא רכשו כבר כלים כאלה בארה"ב ו/או שהם הובאו או ייובאו לכאן ביבוא אישי. הנחמה היחידה היא שהכשל מתגלה לאחר לכתו של סרג'יו מרקיונה, ומאד מעניין יהיה לגלות כיצד יתמודדו אנשי ג'יפ בארה"ב ובעולם עם הפדיחה הזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    בוקס לפנים: תקלה סדרתית במקום הכואב ביותר לג'יפ

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.