• Ad
  • בדרך למוסך: מאזדות בלי וישרים, סוזוקים עם שלל תקלות

    שבוע לא נוח לתעשיית הרכב היפנית: סוזוקי נאלצה לקרוא לתיקון ל-2 מיליון מכוניות, ומאזדה לא מנגבת כמו שצריך
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קריאות לתיקון הן חלק בלתי נפרד מתהליכי הייצור והתחזוקה של מכוניות ולרוב זאת גם פרוצדורה מבורכת: היות שאין מצב שאף פעם לא יהיו תקלות ייצור, הדרך שלנו – כצרכנים – לדעת מי מבין יצרניות הרכב מתייחסת בכובד ראש לתקלות ומי מנסה להסתיר אותן היא לחפש דווקא את מי שממעטות להשתמש בהליך הזה ולהכריז על קריאות לתיקון.

     

     

    ובכל זאת, מידי פעם חושפות הקריאות לתיקון גם את קצה הקרחון של תופעות פסולות – למשל כאשר מתגלה באמצעותן תרבות ארגונית של הסתרה והונאה. כך, למשל, התגלתה בתחילת שנות ה-2000 פרשת הסתרה ארוכת שנים במיצובישי (לאחר החשיפה התאבדו שני עובדי מיצובישי שהיו מעורבים בה), ג'נרל מוטורס הזניחה את הטיפול במתגי התנעה במיליוני מכוניות ("פרשת סוויטשגייט") וגרמה למותם של לא מעט נהגים, טקאטה והונדה הונו את הרגולטורים והסתירו את פרשת כריות-האוויר הקטלניות, ומיצובישי, שוב מיצובישי, נתפסה עם המכנסיים למטה בפרשת הונאה שקשורה לנתוני זיהום אוויר, מה שבסופו של דבר הוביל לרכישתה בידי ניסאן.

    בסיכום השבוע האחרון נחשפנו לשתי קריאות לתיקון משני צידי האוקיאנוס הפאסיפי, וכל אחת מהן מעניינת מסיבות אחרות. הפרשה הפחות חמורה ויותר איזוטרית נחשפה בארה"ב, שם נאלצת מאזדה לקרוא לתיקון של כ-187,000 מכוניות מדגם 3 סדאן, אשר יוצרו בין השנים 2015-2017 (אבל ייתכן שעלו על הכביש כדגמי 2016-2018), בגלל כשל אפשרי של המגבים. נוסף למכוניות שנמכרו בארה"ב הכריזה מאזדה על קריאה לתיקון של 51,000 מכוניות כאלה שנמכרו בקנדה.

    ההוראה לקריאה לתיקון התקבלה במינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני (NHTSA), וזאת לאחר שתלונות לקוחות הובילו למסקנה שבמודול השליטה והבקרה של מערכת המכבים קיים חלק חשמלי פגום. המכוניות שבהן מדובר, אשר 187,798 מהן נמכרו בארה"ב (ואחרות בשאר העולם) יוצרו בין ה-20 ביולי 2015 ועד ל-18 ביולי 2017. ממסר פגום, כך מדווחים האמריקנים, עלול לגרום לחוסר תפקוד של המגבים, ובתנאים מסוימים זה עלול לגרום לתאונות. כרגיל במצבים כאלה – אם מכונית נכללת בקריאה לתיקון הוא מבוצע על-חשבון היצרנית (ובמקרה שלנו באחריות היבואנית) ללא תשלום.

    מעניין לציין שזאת לא הפעם הראשונה שמאזדה מפשלת עם מנגנון הפעלת המגבים שלה בדגם הזה: מכוניות מדגם מאזדה 3 אשר יוצרו בין ינואר 2018 למרץ 2009 נקראו בשעתו לתיקון בישראל כדי לתקן פגם במנגנון המגבים. ומה לגבי המכוניות שיוצרו בין 2015 ל-2017? אלה עדיין לא נקראו לתיקון אצלנו, אבל אם מי מבין הבעלים של מאזדה 3 נתקל בחורף הנוכחי בתקלת המגבים הזאת – לא מן הנמנע שהיא תתוקן על-ידי היבואנית במסגרת הקריאה לתיקון.

    סוזוקי – תתביישו!

    פרשה הרבה יותר חמורה הגיעה היום (ה') ביפן, לנקודה דרמטית במסיבת עיתונאים שערך שר התחבורה היפני בנוגע ל"אי סדרים" מהותיים שהתגלו בנוהלי העבודה והדיווח של סוזוקי.

    בעבר כבר פרסמנו כאן מידע אודות תחילת החקירה של פרשה זאת, וביום שישי שעבר ערכו בכירי החברה, ובראשם נכדו של מייסד החברה והיו"ר הנוכחי שלה – טושיהירו סוזוקי – מסיבת עיתונאים שבה נמסרה תמצית הדוח המסכם של ועדה שבדקה את הנושא לעומק. באותו מעמד הודו אנשי סוזוקי שבבדיקה פנימית שביצעה החברה נחשפה "שורה של בעיות" במפעליה השונים, וביניהן "חיפוף" בבדיקות של מערכות בלמים פגומות, חתימה על נתוני תצרוכת דלק מזויפים, והעסקת עובדים לא מוסמכים אשר ביצעו בדיקות סופיות ואישרו רישוי למכוניות. מבצעי הבדיקה גילו שהטיוח בחברה היה נוהל שכיח ששורשיו מגיעים עד לשנת 1981.

     

     

    כעת מגיע "מועד התשלום" ואיתו גם תג מחיר תדמיתי לא זול: משרד התחבורה היפני הורה לסוזוקי לקרוא לתיקון ל-2,021,500 מכוניות שיוצרו על ידם בין מאי 2015 לפברואר 2019, ואף ערך, כאמור, מסיבת עיתונאים מיוחדת לנושא זה. שר התחבורה היפני, קאיצ'י אישיאי, אמר במסיבת העיתונאים שסוזוקי "זקוקה להתבוננות עמוקה בנפשה פנימה", היות ש"הבעיה מעוררת ספקות לגבי העמידה של החברה בדרישות (החוק), והיא מצערת מאוד". לדבריו, משרד התחבורה היפני יבצע בדיקה במשרדיה הראשיים של החברה בשיזואוקה, ונשקלת ענישה מנהלית נגד החברה.

    מבחינת סוזוקי מדובר בבושה רצינית, בין השאר מכיוון שבנוסף ל-17 דגמי סוזוקי נקראים לתיקון גם 12 דגמי מכוניות שסוזוקי ייצרה עבור ניסאן, מאזדה ומיצובישי. בנוסף, כמובן, מדובר גם במכה כלכלית לא קלה: הקריאה לתיקון של כ-2 מיליון מכוניות צפויה לעלות לה כ-715 מיליון דולר – לא עניין של מה בכך בהתחשב במצבה הנוכחי, ולנוכח השינויים הדרמטיים שמתחוללים בתעשיית הרכב.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.