• Ad
  • אפס הרוגים בתאונות דרכים במכוניות אוטונומיות? בכלל לא בטוח

    הראשונה ולא האחרונה: מכונית אוטונומית של אובר דרסה השבוע למוות הולכת רגל. האם מדובר בכשל של טכנולוגיה לא מבושלת או שגם בעידן האוטונומי הקטל בדרכים ימשך?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    השבוע נרשמה פיסת היסטוריה קטנה כשהולכת הרגל איליין הרצברג בת ה-49 מפרבר של פיניקס שבאריזונה נדרסה למוות על ידי מונית של אובר.

    הטרגדיה האישית של משפחתה של ההרוגה לכאורה לא שונה מזו של כ-3,500 משפחות מסביב לגלובוס שמאבדות מדי יום את יקיריהן על כבישי העולם, אולם הרצברג תיזכר בדברי הימים כהרוגה הראשונה כתוצאה מתאונה עם מכונית אוטונומית מלאה.

    עדיין מוקדם לקבוע בצורה נחרצת האם מדובר בתאונה שנגרמה כעקבות שימוש בטכנולוגיה לא לגמרי מבושלת שנוסתה במרחב הציבורי כתוצאה מלחץ של החברות המפתחות טכנולוגיה אוטונומית להיות הראשונות להציג יכולות שכאלה לשימוש מסחרי או שלמעשה, מאחר שהרצברג התפרצה לכביש מאזור חשוך, מדובר בתאונה שלא ניתן להימנע ממנה.

    עוד ב-TheCar: 
    הפיתוח החדש של מוביילאיי ואינטל יקצר את הדרך לעתיד ללא תאונות 
    מפחיד: כך ניתן לבלבל מכוניות אוטונומיות באמצעים פרמיטיביים 
    הידעתם? נהיגה במצב של התייבשות, אפילו קלה, מסוכנת כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול

    כך או כך, כיום נראה שבניגוד להצהרות שנשמעו לפני כעשור לפיהן הוצאת הנהג מהמשוואה ומעבר למכוניות אוטונומיות יחסכו מעל ל-1.2 מיליון הרוגים בתאונות מדי שנה, נראה שלכולם היום ברור שבעתיד הנראה לעין גם עם מעבר נרחב למכוניות אוטונומיות יהיו גם יהיו תאונות דרכים והרוגים על הכבישים.

     

    לא מתעייפות, לא שותות אלכוהול ולא נתונות למצבי רוח, אבל…

    בניגוד לבני האדם הסובלים לא פעם מחוסר ריכוז, עייפות, מצבי רוח, פזיזות , הסחות דעת (במיוחד מאז שהסמארטפון נכנס לחיינו) ואף נוהגים לעיתים תחת השפעת אלכוהול או סמים, מכונית אוטונומית לא מתעייפת, לא מאבדת ריכוז ולא עושה שימוש בחומרים משני תודעה, אבל מן העבר השני יש לזכור שכמו כל מערכת ממוחשבת היא עשויה לסבול מכשלים אחרים כמו תקיעות או באגים וחשופה גם לוירוסים ולסכנת השתלטות מרחוק.

    יתרה מזאת, למשוואה יש להוסיף גם תנאי מזג אוויר וראות בעייתיים, תוואי דרך משתנים, סימון נתיבים לקוי, עבודות בכביש ועוד לא מעט משתנים העשויים להקשות על  החיישנים להעביר קריאה נכונה ומדויקת למוח הממוחשב של המכונית האוטונומית.

    אין ספק שהאתגר הגדול ביותר של מפתחי הטכנולוגיה ללא נהג הוא לבנות מערכת שמתפקדת כראוי בסביבה צפופה ולא סטרילית אשר תדע להגיב בצורה מהירה ומדויקת, ללא כמעט שום מרחב לטעויות, לשלל התנהגויות אנושיות בלתי צפויות מצדם של משתמשי הדרך השונים שכן לפחות בעתיד הנראה לעין המכוניות האוטונומית יצטרכו לחלוק את המרחב ולפעול בסביבה מאתגרת כשלצדן מכוניות עם נהגים אנושים והולכי רגל שעשויים להתפרץ בכל רגע לכביש, לאו דווקא במעבר חציה.

    עד התאונה הקטלנית בתחילת השבוע נרשמו על ידי השחקניות השונות בתחום כ-10 מיליון קילומטרים אוטונומיים מלאים על כבישים ציבוריים שעברו ללא נפגעים קשים אך יש לציין שבמהלכם המכוניות האוטונומיות היו מעורבות במספר תאונות קלות ונצפו בכמה מקרים חוצות צמתים באור אדום.

    מפתחי הטכנולוגיות האוטונומיות מאוד רצו לרשום נסועה של כמאה מיליון קילומטרים ללא נהג לפני התאונה הקטלנית הראשונה כדי להוכיח בצורה ברורה שמכוניות אוטונומיות בטוחות יותר. לצערם ליעד הזה הם כבר לא יגיעו ובימים אלה נשמעים לא מעט קולות הטוענים כי יש להפסיק לאלתר את הניסויים האוטונומיים על הכבישים הציבוריים.

    טכנולוגיה זה מסוכן, אבל גם משנה את החיים

    צריך לזכור שכל טכנולוגיה חדשה, בוודאי כזו הקשורה לתחבורה מהירה, כרוכה בסיכון וכך למשל גם כשהוצגו מנועי הקיטור באוניות וברכבות נרשמו לא מעט הרוגים כתוצאה מפיצוץ דוודים בלחץ גבוה, ראשית ימי התעופה היו אף הם עמוסים בתאונות וצריך לזכור שבכל הנוגע למכוניות אמנם נרשמה התקדמות אדירה מאז המכוניות הראשונות נטולות כל אמצעי הבטיחות שהיו מצוידות ביכולות דינמיות עלובות ובבלמים מגוחכים למכוניות מודרניות, אפילו פשוטות, המצוידות ביכולות דינמיות מרשימות, מבנה קשיח, כמה כריות אוויר וגם מערכות מתקדמות כמו בקרת יציבות ובלימה אוטונומית, אך עדיין מעורבות בתאונות קשות עם עשרות מיליוני פצועים ומעל למיליון הרוגים מדי שנה.

    על כן, עם כל הצער על התאונה בה נהרגה גברת הרצברג כתוצאה מפגיעה של מכונית אוטונומית ולמרות שיש להניח שנהיה עדים לתאונות בנסיבות משונות בהרבה של מכוניות ללא נהג, אין ספק שלמען 3,500 בני האדם שחייהם נגדעו על כבישי העולם  ביום התאונה של הרצברג, ההחלטה הנכונה היא להמשיך בניסויים האוטונומיים במרחב הציבורי מאחר שאלה הכרחיים כל כך לפיתוח טכנולוגיה שצריכה לתפקד במרחב לא סטרילי ולמרות התאונה ללא ספק מסוגלת לשנות את הדרך בה אנו מתנייעים וככל הנראה לחסוך, גם אם לא באופן מוחלט, מספר עצום של מתים בכבישים בכל שנה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.