• Ad
  • אספני הרכב יוצאים למלחמה: מכונית חשמלית לא תהיה "קלאסית"

    אחד מארגוני אספנות הרכב החשובים בעולם יוצא כנגד הסבת מכוניות קלאסיות להנעה חשמלית: "זאת לא הצורה החיצונית שלה שהופכת מכונית לבעלת ערך היסטורי"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הפדרציה הבינלאומית לכלי רכב היסטוריים (FIVA), אחד מן הארגונים החשובים ביותר בעולם בתחום אספנות רכב, יוצאת למאבק בהסבת מכוניות ישנות להנעה חשמלית.

     

     

    הצהרה שפרסמה הפדרציה בשבוע שעבר מנוסחת אמנם בלשון נעימה ומוקפדת, אבל המשמעות שלה ברורה וחד משמעית: מכונית ישנה, או מכונית אספנות, אשר בעליה יחליף את מערכת ההנעה המקורית שלה במערכת הנעה חשמלית – תאבד את מעמדה כ"מכונית קלאסית" או כ"מכונית אספנות". "זאת לא הצורה החיצונית שלה שהופכת מכונית לבעלת ערך היסטורי" – אומרים אנשי הפדרציה – "אלא ההיצמדות לטכנולוגיה ולמבנה שבה היא תוכננה ויוצרה במקור".

    מה שאולי נשמע ברור מאליו עבור רוב אספני הרכב לא בהכרח יכול לעמוד בפרץ של ההזדמנות הכלכלית החדשה שנוצרה עם המעבר מעידן מנוע הבעירה הפנימית אל עידן ההנעה החשמלית. לנוכח ההחמרה המהירה בדרישות תקינת זיהום האוויר – בעיקר באירופה ובסין – נאלצות בשנים האחרונות רוב יצרניות הרכב להציע מכוניות חשמליות. אבל מכיוון שתכנון מכוניות חשמליות טהורות אורך זמן רב, וכרוך בהשקעות גדולות מאד – כמעט כל יצרניות הרכב פשוט מבצעות הסבות של מכוניות קיימות באמצעות החלפת מערכת ההנעה הקונבנציונלית במערכת הנעה חשמלית. כתוצאה מכך נוצרה תעשייה חדשה של מנועים, סוללות ומערכות בקרה לרכב חשמלי – ויחד איתה נוצרה גם ההזדמנות תיאורטית להסב כל מכונית קיימת בעולם להנעה חשמלית.

    אלא שהסבה כזאת לא זולה, וטווחי הנסיעה שמתקבלים בעקבותיה עדיין לא מרשימים במיוחד, ולכן כרגע היא עדיין לא אטרקטיבית עבור רוב רובן של המכוניות הקיימות – ודאי כאלה שאפשר לתחזק באמצעות חלפים חדשים או משומשים. לעומת זאת – מכוניות ישנות ועתיקות הן לרוב מכוניות שהתחזוקה שלהן לא קלה או זולה, ולא פשוט להשיג עבורן חלקי חילוף. בנוסף – רוב מי שמשתמשים בהן לא זקוקים לטווחי נסיעה ארוכים.

    לקריאה נוספת: החיפושית החשמלית תעשה קצר לאספני הרכב

    הסבת מכונית ישנה להנעה חשמלית "מכניסה לה חיים חדשים" וכמעט תמיד משפרת את ביצועי התאוצה והמהירות שלה באופן ניכר ביחס למצב המקורי, ולנוכח זאת אין זה מפתיע שבשנים האחרונות צצות עוד ועוד חברות שמציעות הסבות כאלה ואחרות. לאחרונה נכנסו לזירה הזאת אפילו יצרניות רכב ותיקות – החל מרנו וכלה באסטון מרטין, ודי ברור מדוע זה מזעזע רבים מבין מי שאהבתם נתונה למכוניות אספנות.
    "מספר הולך וגדל של ישויות מסחריות מציעות להסב כלי רכב היסטוריים להנעה חשמליות באמצעות החלפת כל מערכת ההנעה ביחידה חשמלית וסוללות", כותבים אנשי FIVA בהודעתם. "בדרך זאת, לטענתן (של החברות המסחריות – ג.מ.), ניתן לשמור את המראה הקלאסי של הרכב תוך עמידה בתקנים סביבתיים מודרניים. כיתרון נוסף, ההמרה עשויה גם להגדיל את הכוח ואת הביצועים. חלק מחברות ההסבה אף קיבלו אישור מרשויות ההסמכה לשמור את מספר זיהוי הרכב המקורי (VIN) של "הרכב התורם", וזאת למרות שהחליפו פחות או יותר את כל מערכת ההינע. FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) או הפדרציה הבינלאומית של כלי רכב היסטוריים, מבינה את המוטיבציה של חלק מבעלי הרכב "לחשמל" את כלי הרכב שלהם – ומכירה כי בכפוף לחקיקה ולתקנות, כל השינויים הם עניין של בחירה אישית.

    עם זאת, FIVA – כארגון שמוקדש לשימור, הגנה וקידום של כלי רכב היסטוריים – אינו יכול להמליץ, לבעלי הרכב או לרגולטורים, על שימוש ברכיבי הנעה חשמלית מודרניים (מנועים וסוללות) כתחליף למערכת ההנעה המקורית של הרכב. המרת כלי רכב היסטוריים ממנועי הבעירה הפנימית המקוריים שלהם למערכת הנעה חשמלית לא תואמת את הגדרת ה-FIVA לרכב היסטורי, והיא גם לא עולה בקנה אחד עם מטרת השימור של כלי רכב היסטוריים ושל התרבות שקשורה אליהם. לדעת FIVA, כלי רכב שהומרו עד כדי כך מפסיקים להיות כלי רכב היסטוריים. על פי FIVA, רכב היסטורי חייב להיות: לפחות בן 30, נשמר ומתוחזק "במצב נכון" מבחינה היסטורית, לא נעשה בו שימוש כאמצעי תחבורה יומי, והוא "חלק מהמורשת הטכנית והתרבותית שלנו".
    טידו ברסטרס, סגן נשיא FIVA לנושאי חקיקה אומר: "לדעתנו – זאת לא צורתו או גופו של רכב שהופך אותו ל"היסטורי" אלא האופן שבו כל הרכב נבנה ויוצר בצורתו המקורית. מכך נובע שאם בעלים, מהנדס רכב או יצרן יבחר לבצע המרות כאלה לרכב היסטורי – FIVA תמליץ בחום שכל שינוי יהיה הפיך, ושכל הרכיבים המקוריים יאוחסנו בבטחה. בדרך זאת הרכב עשוי – אם ירצו בכך בעתיד – להיות מוחזר למצבו המקורי, ואז הוא יוכל לשוב ולהיות רכב היסטורי".

     

     

    ארגון FIVA נוסד לפני 53 שנים וכיום חברים בו כשני מיליון חובבי רכב מ-65 מדינות שונות. אנשי הארגון מוסיפים שלגישתם לריח, לצליל ולהתנהגות הכביש של כלי רכב היסטורי יש חלק בחוויית הנהיגה במכונית קלאסית. לדבריהם, הטענה כאילו גם מבעלי מכוניות אספנות נדרש לתרום את חלקם בצמצום זיהום האוויר היא מגוחכת, היות שמכונית קלאסית ממוצעת נוסעת פחות מ-2,400 ק"מ בשנה, ובתוך כדי כך יוצרת פחות זיהום מכפי שיוצר תהליך הייצור וההובלה של סוללות ליתיום-יון.

    כפי שפרסמנו כאן, חברת פולקסווגן נקשרה לאחרונה עם חברת eClassics הגרמנית בשיתוף פעולה לייצור מערכות הסבה חשמליות לכל "חיפושית" ישנה או עתיקה. רנו הציגה את 4 e-Plein Air ואילו יגואר חשפה לא מכבר את E-Type Zero ואנשיה אף ציינו שהסבה דומה מתאימה גם לדגמים ישנים אחרים של החברה, כמו XJ.
    חטיבת השימור האינטגרלית של אסטון מרטין הגדילה לעשות, והיא מציעה הסבות רשמיות של החברה לדגמים היסטוריים כמו DB6 Mk2 Volante משנת 1970. עם זאת, הדגש של אסטון מרטין – ממש כפי שממליצים אנשי FIVA – הוא על האפשרות להחזיר בעתיד את מנוע השישה צילינדרים המקורי של המכונית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.