• Ad
  • מחקר בריטי מצא אצל קשישים שרוכבים על אופניים חשמליים מדדים מנטליים וקוגנטיביים משופרים יחסית לבני גילם שרוכבים על אופניים לא ממונעים. ״הופתענו לגלות שהמדדים לא הושפעו רק מפעילות גופנית״
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לו היינו נשאלים אם עדיף, מבחינה בריאותית, להמליץ להורים ולסבים שלנו לרכוב על אופניים רגילים או על אופניים חשמליים – סביר שרובנו היינו ממליצים להם לרכוב על אופניים רגילים, וזאת מתוך מחשבה שהפעילות הגופנית והמאמץ הנוסף יסייעו להם לשפר את הכושר הגופני שלהם. ובכן, מסתבר שהמצב הפוך: לאנשים מבוגרים עדיף לרכוב דווקא על אופניים חשמליים. מחקר בריטי חדש מצא שרכיבה על אופניים חשמליים מסייעת לביצועים הקוגניטיביים ולמצבם הנפשי של קשישים. המחקר, אשר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת רידינג (University of Reading) ומאוניברסיטת אוקספורד ברוקס (Oxford Brookes University) – השווה בין אנשים מבוגרים וקשישים שרכבו על אופניים רגילים לבין בני גילם שרכבו על אופניים חשמליים, ולבין מי שלא רכבו כלל.

     

     

    לצורך המחקר חולקו 100 מבוגרים, בגילאי 50 עד 83, למספר קבוצות. 26 מהם לא קיבלו אופניים ושימשו כקבוצת ביקורת. 36 קיבלו אופניים רגילים, ואילו 38 מבוגרים קיבלו אופניים חשמליים. מי שקיבלו אופניים – הן חשמליים והן רגילים – התבקשו לרכוב עליהם לפחות שלוש פעמים בשבוע ולמשך לפחות חצי שעה בכל רכיבה, וזאת לאורך תקופה של חודשיים. לפני תחילת הניסוי, וגם אחריו, נמדדו אצל הנבדקים מדדים קוגניטיביים ונשאלו שאלות שנוגעות לאיכות החיים שלהם. החוקרים השתמשו ב-16 מבחנים ידועים ומוכרים מתחומי הפסיכולוגיה והגריאטריה בחמש קטגוריות שונות, ובדקו, למשל, מדדים שקשורים בשטף הדיבור, פעולות כתיבה וחשבון, "זיכרון העבודה" (זיכרון טווח קצר), "שטף הזיכרון" ("עיכוב", inhibition), מדדי פעילות גופנית, מדדי בריאות מקובלים, מדדי סיפוק מקובלים, נטייה להתייחסות חיובית או שלילית לחיים, תזונה ועוד.

    התוצאות, שפורסמו בכתב העת PLOS One, מגלות שגם מדדים קוגניטיביים וגם מדדים נפשיים של מי שרכבו על אופניים רגילים ועל אופניים חשמליים השתפרו ביחס לקבוצת הביקורת. בשתי קבוצות הנבדקים נמצא שיפור בכל סוגי הזיכרון, וגם ביכולת התכנון והשליטה ברגשות. ההפתעה היא שדווקא אצל מי שרכבו על אופניים חשמליים נמצא שיפור חד יותר במדדים הנפשיים.

    החוקרים משערים שבנוסף לשיפור שנובע מעצם הביצוע של פעילות גופנית, מה שתרם תרומה חשובה למצבם של המבוגרים הוא הביטחון לרכוב על כלים חשמליים בשטח ציבורי בגיל מבוגר, וחיזוק תחושות הניידות והעצמאות שלהם.  ״המחקר", מסכם אחד ממוביליו, פרופסור קרי ואן ריקום, "מאושש טענה לפיה רכיבה על אופניים בשטח הפתוח מסייעת למוח אצל קשישים. עם זאת, הופתענו לגלות שהשיפור במדדים האלה לא קשור באופן בלעדי רק לפעילות גופנית״.

    פרופסור ואן ריקום סבור שכלים לניידות אישית ממונעת יכולים להגביר את תחושת המסוגלות אצל קשישים שלעיתים מתביישים להיראות בציבור כאשר הם עסוקים בפעילות גופנית. ״העובדה שהנבדקים היו מסוגלים לצאת החוצה על גבי אופניים, גם אם לא עסקו בפעילות גופנית מתישה, סייעה להם ככל הנראה להרגיש טוב יותר בנוגע לעצמם״, הוסיף החוקר. ״אם קבלת עזרה קלה ממנוע חשמלי יכולה לעודד יותר קשישים לצאת החוצה הרי שנוכל להשיג השפעה חיובית ניכרת״.

    צילומים: Modacity, blair smith

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אופניים חשמליים מסייעים למצב הנפשי של קשישים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.