תפריט

תערוכת ניו יורק: אמריקה עדיין חיה בהכחשה

המאבק בין ארצות הברית לסין ניכר גם בדגשים השונים שבין שתי תערוכות הרכב הגדולות שנערכות במקביל בשנחאי ובניו-יורק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

תערוכות רכב, ככלל, נמצאות בסכנת הכחדה ככל שהמידע אודות מכוניות חדשות הופך יותר נגיש וזמין באינטרנט, וכאשר יותר ויותר אנשים נוטשים את המודל המסורתי של רכישת מכונית לטובת פלטפורמות חדשות שמאפשרות להם להשתמש במכוניות בלי להיקשר אליהן. מספר יצרניות רכב – וולוו החלה את המגמה הזאת ואחרות הצטרפו אליה – מוותרות בשנים האחרונות על התענוג היקר והמתיש של השתתפות בכל התערוכות החשובות בעולם, וצמצמו את נוכחותן למספר אירועים בודדים. ב.מ.וו, למשל, מוותרת השנה על רוב התערוכות, ואפילו פורד – יצרנית הרכב השניה בגודלה בארה"ב, לא יכלה להתאפק שבועיים והציגה את 'אסקייפ' ('קוגה' באירופה) החדש במישיגן בתחילת החודש במקום להמתין לחשיפה ראוותנית בניו-יורק.

 

 

 

על רקע זה הופכת כל תזוזה של האירועים החשובים לבעלת משמעויות גדולות, והשנה אנחנו חווים שתיים כאלה: תערוכת דטרויט, שנחשבה במשך כמה עשורים ל"תערוכת הרכב של תעשיית הרכב האמריקנית" התקיימה השנה בפעם האחרונה במועד המסורתי שלה – השבוע השני של ינואר, והחל בשנה הבאה היא תתקיים ביוני, ואילו תערוכת המכוניות הבינלאומית של שנחאי – אחת משתי התערוכות החשובות ביותר בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם – הוזזה מן המועד הקבוע שלה לאמצע חודש אפריל.

יש רק בעיה אחת: אמצע אפריל הוא המועד שבו מתקיימת תערוכת המכוניות הבינלאומית של ניו-יורק, כלומר שתערוכת שנחאי (שתיפתח מחר לקהל הרחב) הקדימה את המועדים שלה במספר שבועות ו"התיישבה" בול על המועדים של תערוכת ניו-יורק (שנפתחת לקהל יום אחריה). נראה שנצטרך הרבה מאד כושר שכנוע כדי להסביר לנשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, שהחלטה כזאת התקבלה "במקרה", ולא כחלק ממלחמת הסחר שמתנהלת בין שתי המעצמות וממוקדת, גם, בתעשיות הרכב שלהן. אגב, למרות הגודל והעוצמה של סין, שתי התערוכות צפויות למשוך מספר דומה של כמיליון מבקרים כל אחת.

מבין שלוש תערוכות הרכב החשובות ביותר בארה"ב – דטרויט, ניו-יורק ולוס אנג'לס – ניו יורק היא המקבילה הקרובה ביותר לתערוכת ז'נבה האירופאית. בשני המקרים ממוקמות התערוכות האלה בליבו של השוק עם כח הקניה הגדול ביותר בסביבה, ובאופן טבעי הן ממוקדות – יותר מתערוכות אחרות – במכוניות יוקרה, מותגי יוקרה, וגרסאות יקרות של מכוניות "עממיות". קליפורניה היא אמנם שוק הרכב הגדול ביותר בארה"ב כמדינה, אבל החוף המזרחי, ואזור ניו-יורק בפרט, קונה את מספר כלי הרכב ה"פרטיים" (להבדיל מטנדרים וקרוסאוברים גדולים שמהווים שוק עצום בארה"ב) – הגדול ביותר, כמו גם את המספר הרב ביותר של מכוניות יוקרה.

מכל מקום, היום (ד') נפתח יום העיתונות הראשון של תערוכת ניו-יורק, התערוכה תיפתח לקהל ביום שישי השבוע, ומי שמגיע ל"תפוח הגדול" במהלך הפסח יכול לבקר בתערוכה שתסתיים ב-28 באפריל.

מביטים קדימה, תקועים בעבר

קברינטי תעשיית הרכב התקשו השנה לפצל את עצמם בין שני חלקי העולם ורבים מהם – ודאי אלה שלא מחויבים יותר מידי לתעשייה האמריקנית – בחרו להגיע לסין. אבל זה לא הסימן היחיד לכך שההתרחשויות החשובות יותר מתקיימות השנה במזרח ולא במערב. כאשר סופרים את מספר החידושים, וגם את המיקוד של יצרניות הרכב בשתי התערוכות האלה, די ברור שהאמריקנים מספרים לנו על מה שהיה, אולי קצת על מה שקורה, בעוד שהסינים מדווחים על מה שעומד לקרות, ולא בעוד הרבה זמן.
תערוכת שנחאי, כפי שדיווחנו כאן אתמול, ממוקדת במידה רבה בהנעה אלטרנטיבית בכלל ובהנעה חשמלית והיברידית בפרט, בעוד שתערוכת ניו-יורק, כמו נשיא ארצות הברית, מתעלמת מן ההתחממות הגלובלית ומרוכזת במה שקורה כאן ועכשיו. זה לא מפתיע בהתחשב בכך שהמדיניות הממשלתית הסינית מעודדת מזה שנים את הפיתוח וההחדרה של מכוניות חשמליות בעוד שהאמריקנים – כבר בשלהי עידן אובמה ובוודאי בעידן טראמפ, חזרו לשרוף נפט בקצב הולך וגובר.

אבל אחרי שכל זה נאמר, צריך להדגיש דבר אחד חשוב לזכות תערוכת ניו יורק. בעוד שתערוכת שנחאי מתמקדת בכלי רכב חשמליים – ומאד חבל שממשלת ישראל עדיין מפגרת בתחום הזה, ודאי בכל מה שקשור לעידוד פרישה של תשתיות טעינה לכלי רכב כאלה – תערוכת ניו יורק ממוקדת במכוניות שרובן נמכר גם באירופה. התוצאה היא שבניו-יורק 2019 מוצגים יותר דגמים רלבנטיים להווה שלנו בישראל מאשר בשנחאי.

חדשות "התפוח הגדול" ל-2019 כוללות דגמים חדשים של קאדילק, יונדאי, סובארו, טויוטה וניסאן, יש גם עדכונים וגרסאות אבזור לאאודי R8, פיאט 124 ספיידר, מנוע של פוקוס RS מתחת למכסה המנוע של מוסטאנג, שברולט קורבט חדשה עם מנוע מרכזי, וגם מתיחת פנים של יגואר XE.

ובכל זאת צריך לתת ראשית לכל כבוד לאמריקנים. גם אם מדובר במותג לא ממש מוביל בישראל – קאדילק הוא מותג היוקרה האמריקני החשוב ביותר, ובעשור האחרון משקיעים קברניטיו מאמצים אדירים למצב אותו "ראש בראש" מול מותגי היוקרה הגרמנים. CT5 – מכונית באורך של כמעט 5 מטרים, מוגדרת בארה"ב כ"מכונית יוקרה קומפקטית" וכאשר היא תוצע למכירה בסתיו הקרוב היא תחליף במבחר הדגמים של המותג גם את CTS וגם את ATS (אשר חלק מלקוחותיה יבחרו ב-CT4).

 

 

CT5 מתיימרת להתמודד מול ב.מ.וו. סדרה 3, אאודי A4 ומרצדס C קלאס, ולצורך זה היא כנראה המוצר המושקע ביותר מבחינה טכנולוגית בקבוצת ג'נרל מוטורס כיום (למעט דגמי הנעה אלטרנטיבית וכלים אוטונומיים). מתחת למכסה המנוע שלה פועמים שני מנועים מוגדשי טורבו (4 בשורה בנפח 2.0 ליטר ושישה צילינדרים ב-V בנפח 3.0 ליטר) והם מחוברים לתיבה האוטומטית החדשה עם עשרה (!) יחסי העברה. אנקדוטה מעניינת לגבי המכונית הזאת היא שאנשי קאדילק מעריכים שעד לשנת 2023 כ-77% מסך המכירות של CT5 יגיעו מסין ורק 23% מן השוק האמריקני…

 

 

אחרי הפירגון לאמריקנים ראוי לזכור שהמותג הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות הוא יונדאי, והיצרנית הקוריאנית חושפת בניו-יורק שני דגמים חשובים מבחינתה. הדור השמיני של יונדאי סונטה הוצג אמנם כבר לפני כחודש בתערוכת המכוניות של סיאול, והמכונית מוצגת במקביל גם בשנחאי, אבל החשיבות שלה חורגת מן הדגם עצמו (שמכירותיו בישראל חטפו החודש מהלומה לנוכח עדכון נוסחת "המיסוי הירוק"). סונטה בנויה מעתה על פלטפורמה חדשה שעליה ייבנו דגמים לא מעטים נוספים, והיא גם מעוצבת ב"שפת עיצוב" חדשה ומעניינת יותר.

מכוניות נוסעים בתצורת סדאן נאבקות על חייהן לנוכח מתקפת הקרוסאוברים, והעיצוב החדש והמעניין של סונטה הוא כלי נשק חשוב במאבק הזה. מצד שני, מי שסבורים שמדובר במלחמה אבודה מראש יתעניינו יותר בקרוס אובר הקטן והחדש של יונדאי – Venue ("מקום מפגש") שיהיה הקרוסאובר הקטן היותר (לפי שעה) במשפחת דגמי החברה.
Venue הוא בין הדגמים הבודדים בתערוכת ניו יורק שלא הוצג קודם לכן בתמונות רשמיות, או אפילו בחשיפה ממש, על-ידי יצרנית רכב, וכל מה שידוע לגביו לפני הצגתו הרשמית זה שזהו דגם כניסה זול (מתחת ל-20 אלף דולר בארה"ב) שנכנס לנישה של כלי רכב עירוניים קטנים מתחת ל'קונה'.

 

 

בראיה כלל עולמית, אחת המכוניות החשובות שמוצגות בניו יורק היא 'ורסה' של ניסאן – מכונית "לואו קוסט" גלובלית שמוכרת אצלנו כ"טידה" ובעבר הייתה מטבע עובר לסוחר בחברות הליסינג וההשכרה שלנו. הדור החדש של המכונית עדיין צפוי להיות דגם זול, אבל העיצוב שלו פחות מכוער מבעבר – ומכיוון שהוא נראה מזויות מסוימות כמו גרסה מוקטנת של 'אלטימה' המרשימה – אפשר לומר שהוא עובר את גבול ה"נעים לעין". המכונית כעת גם פחות צפופה – היא רחבה וארוכה יותר, ומה שלא פחות חשוב: כעת נוספו לה כמעט כל מערכות הסיוע לנהג המקובלות – החל ממערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, דרך בקרת שיוט אדפטיבית ועד התרעה מפני כניסה לנתיב חסום.

 

 

מנוע הבנזין האטמוספירי נותר קונבנציונלי מאד: ארבעה צילינדרי בנפח 1.6 ליטר שמספק 122 כ"ס, והוא מחובר לתיבת ההילוכים הרציפה והמסרסת הרגילה של ניסאן. עיצוב הפנים שופר מאד וכולל כעת גם מסך מגע בגודל 7 אינטש ומערכת מולטימדיה חדשה, ורשימת האבזור (לפחות עבור השוק האמריקני) ארוכה מבעבר ומסתיימת אפילו עם חימום למושבים.

מכונית מאד פופולרית ומצליחה בארה"ב, אבל קצת יקרה מידי בישראל, היא סובארו אאוטבק – הדגם הגדול יותר במשפחת דגמי סובארו והאחרונה להתיישב על הפלטפורמה המודולרית החדשה של סובארו שעליה מבוססת גם 'לגאסי' החדשה (כמו גם הקרוסאובר הגדול 'אסנט', וכן 'פורסטר' ו'אימפרזה'). המנוע הבסיסי של אאוטבק באמריקה הוא בוקסר אטמוספירי בנפח 2.5 ליטר שמספק 182 כ"ס, ויש גם מנוע חדש, מוגדש טורבו, בנפח 2.4 ליטר שמספק 260 כ"ס ומחליף את מנוע ה-V6 הי"ד.
תא הנוסעים וסביבת הנהג, כרגיל, הם "העתק הדבק" של לגאסי החדשה, ואלה חדשות טובות, בין השאר בזכות צג מולטימדיה גדול ואיכותי במיוחד (11.6 אינטש) וארגונומיה משופרת.

 

 

פורד, אשר אכלה הרבה מאד חצץ בשוק הישראלי בשנים האחרונות (וגם האכילה לא מעט לקוחות מאותו החומר) ניסתה לדחוף אצלנו בשנה האחרונה את 'קוגה' באחרית ימיה, ובמחירים סבירים. כעת מגיע סוף סוף דור חדש לדגם השני הנמכר ביותר של פורד באמריקה (אחרי F-150). 'אסקייפ', כפי שהוא נקרא מעבר לים, מוצע עם שתי אופציות למנועי בנזין אבל מה שעשוי להיות הרבה יותר מעניין מבחינתנו – גם עם גרסה היברידית רגילה וגרסה היברידית-נטענת (עם טווח מובטח של כ-45 ק"מ על כח חשמל טהור). העיצוב החיצוני נראה כעת יותר ספורטיבי מאשר בדגם היוצא, ואנשי פורד נשבעים שגם רמת השימושיות שלו שופרה עם כל מיני טריקים, שלא לדבר על שדרוג דרמטי של מערכות הבטיחות והבידור, וגם של המרחב הפנימי.

כתבנו כאן בעבר על הפרויקט המשותף של מאזדה וטויוטה שבמסגרתו הפכה טויוטה יאריס האמריקנית למאזדה 2 עם סמל של טויוטה, והיצירה הזאת מוצגת כעת בניו יורק, אליה היא מגיעה מן המפעל של מאזדה במקסיקו (מעבר לחומה של טראמפ…). מאזדה, רק לצורך הקוריוז, לא טורחת למכור את המכונית הזאת בארה"ב תחת הסמל שלה עצמה, אולי מפני שזה לא כלכלי מבחינתה.

 

 

לסיום, ומכיוון שהתחייבנו על כך שתערוכת ניו יורק היא "תערוכה לעשירים", אי אפשר לחתום בלי להזכיר שמרצדס מציגה שם את GLS החדש, שמיוצר במפעל שלה באלבמה. GLS מבוסס מעתה על פלטפורמת MHA (שאותה הוא חולק עם GLE), ואפשר לומר שזה ה-S קלאס של הקרוסאוברים עם סמל הכוכב, כלומר כלי רכב מפואר מאד, שמצויד במנועים החזקים של החברה, עם רמת האבזור הגבוהה ביותר וכמובן שגם עם תג מחיר הולם.