תפריט

שנה חזקה ולחוצה בענף הרכב: 270 אלף מסירות

עם שיא של כל הזמנים במכירת מכוניות "0 קילומטר" ועשרות אלפי מכוניות במגרשים רושם ענף הרכב הישראלי את השנה החזקה אבל הלחוצה ביותר בתולדותיו, ודאי מבחינה פיננסית
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

במהלך שנת 2015 עלו על כבישי ישראל 254,748 מכוניות נוסעים ומסחריות קלות, וזהו שיא של כל הזמנים במסירת מכוניות חדשות בישראל.

אלא שמספר זה לבדו רחוק מלהציג את הדרמה שמתחוללת בשוק הרכב הישראלי, ואת סכומי הכסף האדירים שמעורבים בו.

המספרים תחילה:

סך המסירות "הרגיל", של כלי רכב שיובאו על-ידי יבואנים רשמיים וקיבלו 'רישוי צהוב' רגיל עמד בסיכום 2015 על 254,748 יחידות, וזהו אמנם מספר שיא אבל שיפור של 6.25% בלבד ביחס לנתון המקביל של שנת 2014 (שגם היא הייתה שנת שיא).

למספר זה יש להוסיף עוד קרוב לחמשת אלפים מוניות וכמה אלפי כלי רכב נוספים שיובאו ביבוא אישי ומקביל, או קיבלו רישוי אחר, כלומר שבסך הכל יובאו לישראל ועלו על הכבישים סדר גודל של 270 אלף כלי רכב חדשים.

בעוד שסך הגידול במכירות של מכוניות נוסעים "רגילות" עמד ב-2015 על כ-1% בלבד, עיקר הגידול במסירות הוא של ג'יפים וג'יפונים (למעשה 'קרוסאוברים') – שם נרשם גידול של 45.5% במסירות – מ-28,639 יחידות בשנת 2014 ל-41,667 בשנת 2015.

נתון שלא מפורסם בשלב זה הוא מספר כלי הרכב שנמכרו שלא באמצעות צינורות השיווק המסורתיים, קרי: באמצעות חברות הליסינג כ"מכוניות אפס קילומטר", כשההערכה כיום בענף היא שמדובר בסדרי גודל של בין 20 ל-40 אלף מכוניות. חלק מן המכוניות האלה עדיין עומד במגרשים שונים ברחבי הארץ וטרם נמכר ללקוחות, לכן לא מן הנמנע שסך המכירות האמיתי של שנת 2015 נמוך יותר, בפועל, מאשר מסירות 2014.

המרוויחה הגדולה ביותר ממסירות 2015 היא קיה, אשר זינקה אל ראשות הטבלה והתמקמה שם עם פער של 2,453 יחידות לפני יונדאי שממוקמת כעת שניה.

קיה, שמסר במהלך השנה 33,703 כלי רכב, 35% מהם (11,893) ג'יפים וקרוס-אוברים, הוא המותג שרשם את הגידול הרב ביותר במספר יחידות (7,338) ביחס לשנה שעברה. באחוזים מדובר בשיפור מכובד של 28%, ובסיכום מדובר בשיא מסירות שנתי למותג רכב בודד בישראל מאז ומעולם.
להתחזקות החשובה ביותר של המותג ב-2015 אחראים בעיקר ספורטאג' – ממנו נמכרו קרוב ל-11,000 יחידות והוא ניצב שלישי בטבלת המסירות הכללית לפי דגמים, ופיקנטו, ממנו נמסרו כ-12,700 יחידות והוא מוביל את הטבלה הזאת.

 

IMG_0631

 

יונדאי מסרה במהלך 2015 מספר די דומה למסירות 2014, עם התחזקות בתחום הג'יפונים ו-31,250 יחידות בסך הכל.

טויוטה ממוקמת שלישית בטבלה אבל שיפרה את מסירותיה ב-7% או 1,896 יחידות, והיא בין היצרניות היחידות שהתחזקה דווקא במסירת מכוניות נוסעים.

גם מאזדה, כמו יונדאי, לא רשמה כמעט שינוי במסירות ומסרה 17,057 יחידות, אם כי היעדרו של ה-CX-3 שהיה אמור להופיע השנה מנע את כניסתה לנישה הלוהטת הרלבנטית.

מיצובישי מוסיפה לטפס במסירות זו שנה רביעית ברציפות, והיא ניצבת כעת חמישית בטבלה עם 16,121 יחידות – שיפור של 23% וכמעט 3,000 יחידות ביחס לשנת 2014.

שישית בטבלת הסיכום של 2015 ניצבת סקודה, עם 12.5% צמיחה ו-16,083 יחידות בסך הכל, ואחריה, שביעית בטבלה, ממוקמת סוזוקי – היצרנית הראשונה שסבלה מן הלחץ בשוק ומסרה 11% פחות מאשר אשתקד, ו-12,277 יחידות בסך הכל.

בשלושת המקומות הבאים מסודרות ניסאן (גידול של 21.5% אל 11,960 יחידות), רנו (הצטמקות קלה של 1% ל-9337 יחידות), ופולקסוואגן, אשר למרות כל המשברים העולמיים עברה השנה ריענון למחירון שלה וצמחה בשיעור צנוע של 4% ל-7,939 יחידות.

 

מרוויחות ומפסידות

כאשר מסדרים בסדר יורד את המרוויחות העיקריות של 2015 מבחינת הגידול במספר יחידות שעלו על הכביש בולטת, כאמור, קיה עם 7,338 יחידות ואחריה סובארו (מיקום 12 בטבלה, תוספת של 3,295 יחידות והגידול הרב ביותר באחוזים – 76%), מיצובישי (2,980 יחידות, 23%), ניסאן (2,088, 21.5%), וטויוטה (1,896 יחידות, 7%).

המפסידה הגדולה – תוצאה של "ארגון מחדש" וחיתוך דרמטי של הדימום אצל היצרנית – היא פורד אשר צנחה אל המקום ה-23 (!) בטבלה לאחר שהפסידה 75.5% מהיקף המכירות של 2014 או הצטמקות של 5,972 יחידות.
לא רחוק ממנה מתרסקת גם שברולט, שאיבדה 42.5% מסך המסירות של 2014 ומסרה 5,137 מכוניות פחות (שברולט ממוקמת כעת במיקום ה-13 עם 6,969 מסירות).

קיצוץ משמעותי במסירות ספגה גם הונדה, שאיבדה 35.5% ממסירות 2014 או הפסד של 3,024 יחידות, והיא ממוקמת כעת במקום ה-16 עם 5,403 יחידות.

אצל שלושת המותגים – גם אצל פורד ושברולט וגם אצל הונדה, הוצגו כבר דגמים חדשים אשר עשויים להפוך את 2016 לשנה מוצלחת יותר מבחינתם.

פיג'ו וסיטרואן רשמו שיעורי גידול של 42.5% ו-23.5% בהתאמה, ואילו את שיעור הגידול הדרמטי ביותר, של עשרות אלפי אחוזים, רשם המותג הסיני MG ממנו נמסרו 873 יחידות (לעומת 4 בלבד ב-2014…).

דאצ'יה מסכמת שנה מלאה ראשונה בישראל עם 2,422 יחידות, מה שממקם אותה עדיין מתחת לאאודי, מרצדס וב.מ.וו, מבחינת היקף המסירות, אבל זה קורה רגע לפני השקת התיבות האוטומטיות-רובוטיות שצפויות לשנות שם את התמונה.

זה גם מביא אותנו אל אחד מפלחי השוק הרווחיים והצומחים במהירות: שוק הפרימיום.
למעט קאדילק, לכל מותגי הפרימיום הייתה שנה נהדרת עם 45% גידול במסירות לקסוס, 40.5% צמיחה בב.מ.וו, וכ-30% תוספת אצל אאודי ומרצדס.

נתון מעניין יותר הוא הגידול במספר המסירות: אלה של אאודי זינקו ב-776 יחידות, אצל ב.מ.וו. נמסרו 700 יחידות יותר ואילו מרצדס מסרה 584 מכוניות יותר מאשר אשתקד (וזה גם הסדר שלהן בטבלה: אאודי, ב.מ.וו. ומרצדס).
לקסוס שיפרה את מסירותיה ב-448 יחידות, אינפיניטי ב-241, וולוו ב-35 יחידות ואפילו יגואר צמחה מ-59 ל-74 יחידות.