תפריט

שלום לקורולה: טויוטה תייצר במקומה קרוסאוברים בארה"ב

ביקוש עצום לקרוסאוברים רווחיים גרם לטויוטה לשנות את תוכניות הייצור שלה למפעל החדש באלבמה, ארה"ב. ומה עם מאזדה?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בימים אלה הולך ומוקם באלבמה, ארה"ב, מפעל ייצור משותף של טויוטה ומאזדה, בהשקעה של כ-1.6 מיליארד דולר. עד היום התמקדה תשומת הלב שלנו במפעל הזה מכיוון שיש לו חשיבות רבה, גם אם עקיפה, עבור השוק הישראלי. המפעל באלבמה אמור לשחרר למאזדה כושר ייצור במקסיקו וביפן, וכך להקל על היצרנית היפנית הקטנה להיות גמישה יותר מול השוק הישראלי.

 

אלא שהיום (ה') מגיעה משם חדשה מטרידה, לכל הפחות עבור כל מי שאוהב מכוניות נוסעים מן הזן הישן והטוב, כאלה שנוסעות צמודות לקרקע. מסתבר שטויוטה, אשר התכוונה לייצר באלבמה 150,000 קורולות בשנה ולמכור אותן בארה"ב, ביצעה "חישוב מסלול מחדש" והחליטה לייצר שם, במקומן, קרוסאוברים. זאת, כמובן לנוכח הביקוש הגואה לכלי רכב כאלה באמריקה.

כבר כעת מהוות המכירות של קרוסאוברים וטנדרים כ-70% מכלל המכירות של כלי רכב בשוק האמריקני, ולפי ההערכות של טויוטה צפוי הנתח הזה לגדול עוד יותר עד שהמפעל שלהם באלבמה יהפוך למבצעי בתוך פחות משנתיים. לדוגמא: בששת החודשים הראשונים של השנה הצטמקו המכירות של קורולה בארה"ב ב-5% בעוד שמכירותיו של RAV-4 עלו ב-2% לשיא של כל הזמנים. אפילו בתמהיל המכירות של טויוטה, שבמשך שנים בולטת בארה"ב כיצרנית של מכוניות סדאן ואף מובילה בכמה מפלחי השוק הרלבנטיים, תופסות כעת המכירות של קרוסאוברים כ-60%. אם נוסיף לכך את העובדה שמחיר המחירון של קרוסאובר ממוצע בארה"ב גבוה בכ-10,000 דולר ממחיר המחירון של מכונית סדאן באותו גודל – הרי שהחלטת קברניטי החברה למקד את פעילותם בקרוסאוברים די מובנת מאליה. עם זאת, הם עדיין לא מספרים לנו איזה דגם, או דגמים, של קרוסאוברים הם מתכוונים לייצר שם.

קורולה הוא שם הדגם שהודבק על מספר המכוניות הגדול ביותר בתולדות תעשיית הרכב, ואנשי טויוטה מרגיעים את חובבי הקורולות ואומרים שהם ימשיכו לייצר את הדגם הזה במפעל אחר שלהם, במדינת מיסיסיפי השכנה. זה בהחלט מרגיע לבינתיים, אלא שהניסיון מראה שמה שקרה בשוק האמריקני הגיע, במוקדם או במאוחר, גם לשאר העולם, ובוודאי לישראל. גם אצלנו ניכרת שחיקה מתמדת בהיקפי המכירות של מכוניות נוסעים וזינוק במכירות של קרוסאוברים, ומבחינה זאת פחות חשוב ששתי המכוניות הנמכרות ביותר במחצית הראשונה של השנה בישראל הן מכוניות סדאן (קורולה ויונדאי איוניק) – מה שיותר חשוב זה מה צפוי הלאה.

 

 

ומה לגבי מאזדה? גם מאזדה מתכוונת לייצר במפעל החדש כ-150,000 כלי רכב בשנה, אלא שאצלם אין צורך לשנות את התוכניות: כבר בעת ההכרזה על המיזם המשותף, לפני כשנתיים, הם הודיעו שהם ינצלו את החלק שלהם לייצור קרוסאוברים.