• Ad
  • למפתחי טכנולוגייה אוטונומית יש אינטרס מובן לגרום לנו להאמין שאו-טו-טו יסתובבו סביבנו מכוניות שנוהגות את עצמן בעצמן. לצורך זה הן מביימות סרטים שנראים מאד מצואותיים, אבל יש בהם כל מיני שטיקים וטריקים. רוצים דוגמאות? הנה הרשימה המלאה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יום אחד כולנו נשב וניסע במכוניות אוטונומיות, ואם לא אנחנו אז בוודאי הילדים שלנו. למעשה, בתעשיית הרכב קיימת תמימות דעים שלא מדובר בשאלה של "האם?" אלא רק בשאלה של "מתי?", אם כי באופן טבעי יש לגבי ה"מתי?" הזה  הערכות שונות עד מאד זו מזו.

     

     

    למרות זאת, כאשר צופים בסרטונים שמפרסמים כמה מן הסטארט-אפים והחברות המבוססות ששוקדים על פיתוח טכנולוגיה אוטונומית אפשר להתבלבל ולהאמין שנהיגה אוטונומית תהפוך לשגרת חיינו כבר בעתיד המאד קרוב. נומי אמיתי הוא ממש עניין של יום-יומיים.

    עם זאת, כפי שחשף לאחרונה לאנס אליוט, כתב המגזין ״פורבס״ – אל תוך חלק מן הסרטונים האלה "מבושלים" טריקים ושטיקים שונים שמטרתם "להפוך את הרעיון למוחשי יותר". אליוט לא טוען שממש משקרים לנו אלא שמציגים לנו מציאות "משופרת" ומדוגמת יותר (מה שאפשר, אגב, לטעון לגבי לא מעט מסעות פרסום בתחומים שונים). כדי להבין כיצד, בדיוק, "מיופה המציאות" הוא אף חיבר מדריך עם 16 אלמנטים שמאד כדאי לשים אליהם לב כדי לגבש הערכה אודות היכולת המציאותית של מכונית מצולמת כזאת לתפקד במציאות הכאוטית שקיימת מחוץ למסלולי הניסויים הסגורים. להלן הרשימה המלאה של אליוט:

    אור וחושך: למכוניות אוטונומיות הרבה יותר קל לתפקד באור יום היות שהמצלמות השונות מזהות ביתר קלות את תוואי הכביש והמכשולים בסביבה, ונאלצות להתמודד עם פחות צללים.

    כביש פתוח לעומת כביש מפותל: אם הסרטון צולם על כביש כפרי ישר ושטוח הוא בהכרח לא מייצג כבישים "אמיתיים", שהינם מורכבים וגדושים בתנועה, עם מחלפים שונים ומשונים ויציאות שלא תמיד כל כך ברור מי תכנן אותן והיכן הוא היום.

     

     

    מזג האוויר: בלא מעט סרטונים, נראה ש"במקרה" יצא שהמכונית צולמה ביום יפייפה וללא ענן אחד באופק. בחיים האמיתיים תידרשנה מכוניות אוטונומית לתפקד גם במצבי מזג אוויר קיצוני – ממבול שוטף וכבישים מוצפים, דרך קרח ושלג ועד לערפל סמיך.

     

    מצב הולכי הרגל: בחלק מהסרטונים שמפרסמות החברות נראה כאילו שהוטל על הרחובות והכבישים סגר על-ידי ממשל צבאי וכל בני האדם מרוכזים בבתיהם (או גרוע מכך). אנחנו מקווים שבמציאות יוסיפו כל רחובות העולם להיות גדושים בבני אדם.

    אספלט סלול היטב לעומת כבישים משובשים: בסרטונים רבים נוסעים כלי הרכב על כבישים שנראה כאילו יום קודם לצילום בוצעו עליהם עבודות תחזוקה. במציאות נדרשות כל המכוניות להתמודד גם עם סלילה באיכות גרועה, כפי שמכיר כל נהג ישראלי.

    קוי הפרדה וסימון נתיבים: א-פרופו תחזוקת כבישים, בחיים האמיתיים לא תמיד מקפידות הרשויות – בארץ ובעולם – לתחזק כראוי את סימוני הכביש – סימוני הפרדה בין נתיסים, שוליים וכיוצא באלה, והם דהויים באופן שמקשה על מצלמות לקלוט אותם. מכוניות אוטונומיות נדרשות להתמודד גם עם זה.

    מיפוי הכביש: קיימות שתי גישות עיצקיות להתמצאות של מכונית אוטונומית במרחבי העולם. גישה אחת היא שהמכונית נעה בעיקר, או כמעט אך ורק, על סמך מה שהיא "רואה" או קולטת, והאחרת מבססת את נתוני ההתמצאות שלה במרחב על מידע שהיא מקבלת מן "הענן" – כזה שנאסף לשם על-ידי כלל כלי הרכב שחלפו באותם מקומות לפניה. גם זאת סוגיה שראוי לזכור כאשר צופים בהתקדמות בתחום האוטונומיה.

     

     

     

    כבישים שנלמדו לעומת כבישים לא מוכרים: רבים מן הסרטונים מציגים את כלי הרכב כאשר הם נוסעים על כבישים שנלמדו היטב, ומראש, על-ידי מערכות הניווט ברכב, ומצד שני מזכירים לנו שאחד התחומים החשובים שמפותחים כעת הוא בינה מלאכותית שתאפשר להתמודד עם כבישים לא מוכרים ועם סיטואציות שכמותן לא נחוו בעבר על-ידי כלי הרכב העצמוני. האם המכונית שמפזזת בסרטון בו אנחנו צופים נסעה באותו נתיב 700 פעמים קודם לצילומים?

    הגבלות גיאוגרפיות: חלק מסרטוני ההדגמה צולמו באיזור מוגבל גאוגרפית (Geofenced) שהוא גם כזה שאותו המכונית "מכירה" היטב, וגם "מגודר" מפני הפתעות לא צפויות שקיימות בחיים האמיתיים.

     

     

    הוראות הנוסע: מכוניות אוטונומיות נועדו לשרת בני אדם ולנו תהיה מידה מסוימת של שליטה בהן. למשל, תוכלו להנחות את כלי הרכב לנוע לאט יותר או לנסוע אל יעד שונה. ברוב הסרטונים אין התייחסות אל מצבים שבהם מבוצעת התערבות אנושית.

    מקטע מנסיעה לעומת נסיעה מלאה: רוב הסרטונים מציגים קטע קצר, לפעמים רק 15 שניות, מתוך נסיעה שערכה שעתיים. מומלץ לחשוב, או לשאול, מה גרם לחברה לבחור רק בקטע שפורסם ולא להראות את מה שקרה לאורך שאר המסע.

    נקודות על הדרך: במרבית הסרטונים תראו את הרכב האוטונומי נוסע מנקודה א׳ לב׳. אבל מה קורה שבין א׳ לב׳ צריך להקפיץ את הילד לחוג חלילית? או לאסוף את הילדה מחוג כדורגל?

     

     

    עבודות בכביש: מה קורה כשמכונית אוטונומית נתקלת בשוטר שמאט את התנועה בשל קרצוף כביש מחדש? במרבית הסרטונים מכוניות אוטונומיות לא נפגשות במצבים כאלה.

    אירועים יום-יומיים נגד אירועים נדירים: הסיכוי שלהקת אווזים תחצה את הכביש בדיוק כשאתם עליו הוא נמוך, אך מכוניות אוטונומיות אמורות להיות מוכנות לכל תרחיש, גם לקיצוניים ונדירים.

    נהיגה רגועה מול נהיגה אגרסבית: במרבית הסרטונים, נראה שלמכוניות האוטונומיות לא כל כך אכפת איך שאר הנהגים נוהגים, כל עוד הן שומרות על הבטיחות. עם זאת, בעולם בו אדם לאדם זאב, נשמח אם היצרניות יראו נסיעה אוטונומית אגרסיבית.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שלא יעבדו עליכם: טריקים שנועדו לגרום לנו להאמין במכוניות אוטונומיות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.