תפריט

עכשיו זה רשמי: פיאט-קרייזלר ופיג'ו-סיטרואן-אופל מתמזגות

יצרנית הרכב המאוחדת תהיה הרביעית בגודלה בעולם ותנהל 15 מותגים. פיאט-קרייזלר תקבל גישה לפלטפורמות חדישות ומערכות הנעה חשמלית, פיג'ו-סיטרואן תקבל גישה לשוק הצפון אמריקני העשיר
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

 

יצרניות הרכב פיאט-קרייזלר ופיג'ו-סיטרואן-אופל הכריזו היום (ה') על מיזוג ביניהן, אל חברה אחת שתהיה יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם ותהיה רשומה כחברה הולנדית שמניותיה (החופשיות) ייסחרו בבורסות של פריז, מילאנו וניו-יורק. החלטת האיחוד אושרה על-ידי הדירקטוריונים של שתי החברות, ובשבועות הקרובים ידונו צוותים משותפים בעניינים המשפטיים והפורמליים שחייבים להתבצע כדי שהמיזוג ייצא לפועל.

 

 

בהצהרה שפרסמו שתי החברות נכתב שכל אחת מהן תחזיק ב-50% מן הבעלות בחברה המשותפת, אשר מייצרת מידי שנה (נתוני 2018) 8.7 מיליון כלי רכב ומחוללת הכנסות בהיקף של כ-170 מיליארד אירו בשנה ורווח תפעולי של יותר מ-11 מיליארד אירו בשנה. להערכת החברות, איחוד הפעילויות שלהן יביא לחיסכון של כ-4.12 מיליאר דולר בשנה כתוצאה מהתייעלות (כלומר פיטורי עובדים), רכש משותף, וממחקר ופיתוח משותפים.

מעניין לציין שההודעה המשותפת של שתי החברות נפתחת בהצהרה לפיה "קבוצת פיג'ו-סיטרואן ופיאט קרייזלר מאחדות כוחות כדי לבנות מובילה עולמית לעידן חדש בניידות בת קיימא". באמירה זאת גלומה המוטיבציה המשמעותית ביותר לאיחוד הנוכחי בעיתוי זה: מהפיכת התחבורה החכמה שמתרגשת על תעשיית הרכב. "בסביבה משתנה במהירות", נכתב בהודעה, "עם אתגרים חדשים בניידות, מעבר להנעה חשמלית, שיתופיות ואוטונומיה, הישות המשולבת ממנפת את טביעת הרגל העולמית החזקה (שלה)… כדי לטפח חדשנות ולעמוד באתגרים הללו במהירות וביעילות…"

את החברה המאוחדת – ששמה הרשמי טרם פורסם – ינהל בחמש השנים הראשונות קרלוס טווארס, מנכ"ל פיג'ו-סיטרואן-אופל, ויו"ר מועצת המנהלים שלה יהיה ג'ון אלקן, יו"ר פיאט-קרייזלר. מועצת המנהלים של החברה תמנה 11 נציגים, רובם דירקטורים חיצוניים, חמישה מהם ימונו על-ידי פיאט קרייזלר וחמישה על-ידי פיג'ו-סיטרואן, וחבר המועצה הנוסף יהיה המנכ"ל טווראס.

 

 

בחברות מעריכים שכ-80% מיתרונותיה הכלכליים של הסינרגיה יושגו כעבור כארבע שנים, ונראה שכל אחד מן הצדדים ירוויח מן החיבור הזה בדרך אחרת. פיאט-קרייזלר, למשל, סובלת מפלטפורמות מיושנות למדי, שחלקן פותחו בשיתוף פעולה עם ג'נרל מוטורס ואחרות בשיתוף פעולה עם מרצדס ועם מיצובישי. כעת תהיה להם גישה לפלטפורמת CMP המודולרית החדשה אשר פותחה במשותף על-ידי פיג'ו-סיטרואן ודונגפנג הסינית (שמחזיקה ב-12.2% מן הבעלות ב-PSA). בנוסף תהיה לה גישה אל רכיבי מערכת ההנעה החשמלית שפיג'ו-סיטרואן פיתחה לאחרונה. פיג'ו-סיטרואן, לעומת זאת, תקבל גישה לשוק הצפון אמריקני, וזה יסייע לה להאיץ את תוכניות היצוא של פיג'ו לארה"ב, ואולי גם יאפשר לה לשווק שם את אופל ואולי אפילו את סיטרואן.

החברה המאוחדת תשווק את המותגים פיאט, אלפא-רומיאו, לנצ'יה (במידה זעומה, בעיקר באיטליה), מזראטי, אבארט, קרייזלר, דודג', ג'יפ, ראם, פיג'ו, סיטרואן, DS, אופל, ווקסהול, וכן פיאט מסחריות, ובנוסף לכך גם כלי רכב מסחריים קלים שנמכרים תחת מספר מותגים.

העסקה בכללותה קיבלה את ברכת ממשלות צרפת ואיטליה, אבל היא עדיין כפופה, כמובן, לאישורי הרגולטורים הממונים על ההגבלים העסקיים בצרפת, איטליה ובאיחוד האירופאי.