• Ad
  • מערכת בלימה אוטונומית תותקן כסטנדרט בכל מכונית חדשה

    לאחר הכרזת מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני על הסכמה עם כל יצרניות הרכב החשובות הודיעה טויוטה שתתקין בלימה אוטונומית כסטנדרט בכל מכונית חדשה כבר בשנה הבאה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מערכת בלימה אוטונומית, אשר עוצרת את המכונית גם ללא התערבות של הנהג, תותקן בכל מכונית חדשה שתימכר על ידי יצרנית רכב חשובה בארה"ב או באירופה כבר בתוך פחות משלוש שנים.

     

    בלימת חירום אוטונומית AEB - 003

     

    זאת בעקבות הודעתה החשובה של טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם, לפיה היא מתכוונת להפוך את המערכת הזאת לציוד סטנדרטי "כמעט בכל אחד מדגמיה" כבר בתוך כשנה.
    טויוטה שחררה את ההודעה החשובה הזאת ימים ספורים לאחר שמינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) הכריז על כך שהגיע להסכמה עם 20 יצרניות רכב, ובהן כל יצרניות הרכב החשובות בעולם, לפיה מערכת בלימה אוטונומית תותקן כציוד סטנדרטי בכל מכונית שתימכר בארה"ב החל מספטמבר 2022, כלומר בעוד מעט יותר משש שנים.

    בטויוטה, כאמור, החליטו שלא להמתין כל כך הרבה זמן, מה גם שהם ממילא נדרשים להתקין מערכת כזאת באירופה אם ברצונם לזכות בציון הבטיחות המרבי של פרויקט מבחני הריסוק החשוב EuroNCAP, והכריזו שאצלם תהפוך המערכת לסטנדרטית כבר עד לסוף השנה הבאה.

     

    בלימה אוטונומית טויוטה 0044

     

    בלימת חירום אוטונומית (AEB), כשמה כן היא, היא מערכת מבוססת מחשב שכוללת חיישנים אשר סורקים ללא הפסקה את המתרחש לפני המכונית, וכאשר הם מזהים מכשול כלשהו הם מייצרים התרעה אור-קולית לנהג.
    אם הנהג עסוק מכדי להגיב להתרעה או אם הוא במצב שלא מאפשר לו להגיב – למשל בגלל שכרות, עייפות או מצב רפואי, המערכת מפעילה בעצמה את הבלמים ומסוגלת להביא את המכונית לעצירה מוחלטת.

    לפני מעט יותר משבוע הכריז, כאמור, מינהל הבטיחות האמריקני על כך שהגיע להסכמה אודות התקנת מערכת כזאת כציוד סטנדרטי עם 20 יצרניות רכב שמייצגות כ-99% מכלל כלי הרכב הקלים והבינוניים שנמכרים בארה"ב, ובהן (לא לפי סדר חשיבות) אאודי, קבוצת פיאט-קרייזלר, ב.מ.וו, פורד, ג'נרל מוטורס, הונדה, יונדאי, לנד רובר ויגואר, קיה, מזראטי, מאזדה, מרצדס, מיצובישי, ניסאן, פורשה, סובארו, טסלה מוטורס, טויוטה, וולוו ופולקסווגן.

    ראשי המינהל האמריקני ציינו אמנם שההסכמה עם יצרניות הרכב חסכה את הצורך בשלוש שנות דיונים רגולטוריים, וכך נחסכו – לדבריהם – כ-28 אלף תאונות שבהן צפויים היו להיפצע כ-12 אלף בני אדם – אולם מדובר בטיעון חסר בסיס, שלא לומר מטופש.

    ייתכן אמנם שהמינהל לא יכול היה להטיל חובה חוקית על יצרניות הרכב מבלי שהדבר יהיה כרוך בהליכים שהיו אורכים שנים, אבל קל להבחין בכך שיש לפחות שתי דרכים אחרות להגיע לאותה תוצאה, ואולי אפילו מהר יותר.

    כאמור, פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם, EuroNCAP, הכריז עוד לפני כשלוש שנים שמערכות בלימה אוטונומיות יהיו ציוד נדרש כדי להשיג את ציון הבטיחות המרבי של חמישה כוכבים, וזאת החל מן המעבר אל שיטת המבחן הנוכחית שלו, לפני כשנתיים.

    לפרויקט EuroNCAP אין שום סמכות רגולטורית כלפי יצרניות הרכב, אבל מכיוון שאלה פועלות בשוק תחרותי הן לא יכולות להרשות לעצמן שלא להשיג ולהציג את הציון המרבי – למעט בדגמים זולים במיוחד – ולכן רובן כבר החלו להציע מערכות כאלה בדגמים חדשים גם מבלי שקיימת דרישה רגולטורית לעניין זה.

    המינהל האמריקני, ו/או ארגון חברות הביטוח האמריקני – שני גופים שמבצעים מבחני ריסוק בארה"ב, יכלו פשוט ללכת בעקבות EuroNCAP ולדרוש את אותה דרישה כדי להגיע לאותה תוצאה.
    אופציה אחרת, שבזכותה מוכרת חברת מובילאיי הישראלית עשרות אלפי מערכות מתוצרתה במכוניות חדשות בישראל, היא להציע הטבת מס אשר מקזזת את כל עלות המערכת או את חלקה, ומייצרת תמריץ כלכלי להתקנת מערכות בטיחות.

    כך זה עובד

    כאמור, מערכות בלימה אוטונומיות מבוססות ראשית לכל על חיישנים, ואלה כוללים מצלמה, ו/או רדאר, ו/או חיישן לייזר, ו/או חיישן אינפרא-אדום.
    חלק מיצרניות הרכב מצמצמות את סיכויי הכשל של זיהוי מכשולים כאשר הן משלבות סוגים שונים של חיישנים כאלה, למשל מצלמה עם רדאר (לטווח בינוני או ארוך), ובמקרים שונים (במיוחד בדגמים היקרים יותר) משולבת המערכת עם מערכת אחרת לסיוע לנהג: בקרת שיוט אדפטיבית.

     

     

    כאשר מחשב המערכת מקבל אינדיקציה על התקרבות מהירה מידי לרכב שמלפנים, להולך רגל או למכשול נייח כלשהו, הוא מייצר, כאמור, התרעה אור-קולית כדי לגרום לנהג להגיב, ואם הנהג לא עושה שום דבר מפעילה המערכת את הבלמים באופן שמונע את התאונה או לכל הפחות מפחית משמעותית את חומרת הנזק שלה.

    נכון להיום, רוב המערכות מנתקות את עצמן ברגע שהנהג מגיב להתרעה ומתערב, למשל על-ידי נגיעה בבלמים, מה שמעלה בינתיים שאלות לא פתורות בנוגע לסטנדרטים שיידרשו ממערכות כאלה בנוגע לזמני התגובה ולאופי ההתרעה, כמו גם לגבי הצורך (או אולי אין צורך כזה) לסטנדרט זהה של התרעות בכל המכוניות.

    סיבה משמעותית נוספת לכך שההודעה של המינהל האמריקני איננה כל כך דרמטית (אבל לעומת זאת ההודעה של טויוטה בהחלט חשובה) היא שבלימה אוטונומית היא ממילא אחת התכונות הבסיסיות ביותר לכל כלי רכב אוטונומי, ומאחר שתעשיית הרכב עסוקה מאד בפיתוח הטכנולוגיות הללו ובהנגשתן – ומצפה להעלות כלי רכב אוטונומיים על הכבישים בתוך כחמש שנים – הרי שבלימה אוטונומית תידרש בכל מקרה.

    מצד שני, ההכרזה של המינהל עושה צחוק מהחלטת ממשלת ישראל שהתקבלה אצלנו לפני כחמישה חודשים, לפיה תותקן מערכת מתוצרת מובילאיי (או דומה לה, אם תהיה כזאת) בכל מכונית בת שנת הדגם 2000 ואילך אשר נעה על כבישי ישראל.

    אותה החלטה התקבלה לאחר ששר התחבורה ישראל כץ הציג בפני הממשלה נתונים הזויים לפיהן צפויות מערכות כאלה לצמצם 80% מכלל התאונות בישראל.

    מנתונים שפרסם בחודש ינואר האחרון מוסד המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקני עולה שמערכות בלימה אוטונומיות, אשר לא רק מזהות את הסכנה אלא גם עוצרות פיזית את המכונית, עשויות לצמצם תאונות חזית-אחור בעד כדי 40%, ותאונות אלה מייצגות רק כ-13 אחוזים מכלל התאונות – כלומר שסך ההפחתה בתאונות צפוי להגיע לכמעט יותר מ-5% מכלל התאונות.

    מובילה את הלהקה

    ההצהרה של טויוטה, הרבה יותר מהצהרתו של מינהל הבטיחות האמריקני, צפויה לחולל סערה בתעשיית הרכב פשוט מפני שמדובר ביצרנית המכוניות הגדולה ביותר בעולם.

     

    מניעת סינוור טויוטה 0044

     

    שאר יצרניות הרכב, ודאי יצרניות יוקרה אבל גם יצרניות מסה, לא יוכלו להישאר אדישות למצב שבו לטויוטה יש ערך מוסף עדיף על שלהן, מה גם שהמערכת שטויוטה מתכוונת להציע (אשר מבוססת על שילוב בין חיישן לייזר לבין מצלמה) כוללת לא רק בלימת חירום אלא גם התרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת מניעת סינוור (מעבירה בין אורות הדרך לאורות המעבר כאשר היא מזהה תנועה ממול כדי שלא לסנוור נהגים ממול), זיהוי הולכי רגל ובקרת שיוט אקטיבית.

    הערכה מושכלת, לכן, היא שכל יצרניות הרכב שהתחייבו להתקין בלימה אוטונומית בתחילת העשור הבא יקדימו את מהלכי הפיתוח שלהן ויציעו בלימה אוטונומית כבר בתוך פחות משלוש שנים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.