• Ad
  • "מס נסועה" מתקרב: אושר תקציב לניסוי ענק

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ניסוי ענק שנועד לבחון אם הטלת מס בהתאם למרחק וזמן הנסיעה משנה את הרגלי הנהגים, קיבל אישור תקציבי לתקופה של שנתיים לפחות. אלא שבתגובה לפניית TheCar ו-ynet הורה שר התחבורה, ישראל כץ, להקפיא מידית מכרז שפרסמה חברת נתיבי איילון ואשר נועד לבחור זכייניות לניהול הניסוי

    "מס הנסועה" מתקרב? אושר תקציב של עשרות מיליוני שקלים לניסוי שייקבע אם המדינה תגבה מס מכל נהג בהתאם למדדים של מרחק וזמן הנסיעה. ניסוי הענק, שנועד לבחון אם הטלת מס משפיעה על הרגלי הנסיעה של נהגים, קיבל אישור תקציבי לפעילות של שנתיים. בתקופה זו יגויסו כ-15 אלף מתנדבים, רובם מיישובים בפריפריה ועד כ-35% מיישובים במרכז הארץ.

    בחברת נתיבי איילון, שמנהלת את ניסוי הענק, מבהירים כי מיד לאחר שתורכב ממשלה חדשה יפעלו להבטחת מלוא התקציב הדרוש לניהול הניסוי, שצפוי להימשך כ-10 שנים ויכלול בשיאו כ-100 אלף מתנדבים. עלות הניסוי במתכונתו המלאה נאמדת בכ-200 מיליון שקלים בשנה. האישור התקציבי מגיע במקביל לפרסום מכרז חדש לקבלת שירותי ניהול לניסוי הענק.

    אולם, בזמן שחברת נתיבי איילון נערכת לקראת ניסוי הענק, במשרד התחבורה זועמים על התנהלותה של החברה הממשלתית. בתגובה לפניית ynet ו-TheCar הורה היום (ב') שר התחבורה, ישראל כץ, להקפיא מיידית את המכרז שפרסמה חברת נתיבי איילון. השר כץ הבהיר שהמכרז פורסם ללא אישורו, ומנוגד למדיניות משרד התחבורה, השוללת הטלת מס נסועה או אגרות גודש על נהגים.

    עם זאת, כלל לא ברור מה יהיה תקופה של הנחיית השר כץ. התקציב למימון הניסוי אינו מיועד להגיע מתקציבו של משרד התחבורה, וממילא הניסוי נערך מתוקף החלטת ממשלה מ-2010 ובהנחיית ועדה בין-משרדית בראשות נציג של רשות המסים. בנוסף, יתכן שהשר כץ יוחלף לאחר הרכבת הממשלה החדשה, ולכן המדיניות הנוגעת להטלת מס נסועה עשויה להשתנות לאחר כניסתו לתפקיד של שר תחבורה חדש.

    "מדיניות כוללת לריסון השימוש ברכב"
    היקפו החריג של הניסוי המתוכנן, גם בהיבט של מספר המשתתפים וגם בהיבט התקציבי, מצביעים על החשיבות הרבה שמיוחסת במשרדי הממשלה לבחינת היעילות והקבלה הציבורית של "מס נסועה". שר התחבורה, ישראל כץ, אמנם הבהיר בעבר כי הוא מתנגד להטלת מס נסועה על נהגים, אך ברשות המסים – שקובעת את מדיניות המס בשוק הרכב – חזרו והבהירו כי בעתיד לא יהיה מנוס מהטלת מס שיחושב לפי מדדים של זמן ומרחק הנסיעה.

    ראוי לציין כי למרות התנגדותו של השר כץ, גורמים במשרדו הבהירו שהטלת "אגרות גודש (שהן סוג של מס נסועה, ש.ה) היא הגישה התיאורטית הנכונה לריסון הרכב הפרטי, אך יישומה מורכב". למעשה, גורמים במשרד התחבורה ציינו כי במדיניות התחבורה "בולטת בחסרונה מדיניות כוללת לריסון השימוש (ב)רכב הפרטי, המתווה צעדים כוללניים בתחום המיסוי, כדוגמת אגרות גודש, מיסוי הטבת חניה מהמעביד והחזרי הוצאות".

    "מדיניות שעשויה לחול על אזרחים רבים"
    בחברת נתיבי איילון מבהירים כי מתכונת הניסוי דומה מאוד לזו של מס הנסועה העתידי, ואף מציינים כי המתווה שנבחר הוא "במתכונת דומה למתכונת המבצעית". אגב, המתווה המוצע של הניסוי כולל הפרדה בין ספקי שירות וספקי תשתית – הפרדה שנועדה לאפשר למתנדבים "לנדוד" בין ספקים שונים, בדומה לנעשה בתחום התקשורת הסלולארית. גם מאפיין זה מעיד על הדימיון בין מתכונת הניסוי והמתכונת "המבצעית" של מס הנסועה המתוכנן.

    על-פי מתווה הניסוי, לכל מתנדב בניסוי תינתן מסגרת תקציב שנתית של 5,200 שקלים לביצוע נסיעות. התשלום בגין כל נסיעה יחושב בהתאם למדדי מרחק, זמן, מיקום גיאוגרפי ורמת הזיהום של כלי הרכב. כך למשל, נסיעה של קילומטר אחד בשיא העומס בתל-אביב תעלה 1.5 שקלים, בעוד שנסיעה של קילומטר אחד בפריפריה תזכה את הנהג ב-10 אגורות. מי שלא ינצל את מלוא התקציב יקבל בסוף השנה את הסכום הלא-מנוצל, עד למגבלה של 2,000 שקלים.

    האישור התקציבי שקיבלה חברת נתיבי איילון כולל את התשלום השנתי לכל נהג, וכן את עלות הפיצוי שיינתן לכל זכיין במקרה שבו תחליט המדינה להפסיק את הניסוי. עלות הפיצוי עשויה להגיע לסכום של כ-12 מיליון שקלים לאחר שנת ניסוי אחת בלבד.

    יש לזכור כי הניסוי של חברת נתיבי איילון הוא למעשה חלק שלישי בניסוי שהחל כבר ב-2013 וכלל עד עתה מאות מתנדבים בלבד. על-פי חברת נתיבי איילון, ההחלטה להרחיב את הניסוי התקבלה לאור הצורך להסיק "מסקנות ברמת התקפות הנדרשת לשם יישום מדיניות שעניינה זיכוי או חיוב בתשלום, ועשויה לחול על אזרחים רבים".

    "אין כל כוונה לגבות אגרות"
    כאמור, במשרד התחבורה אמרו היום (ב') כי בעקבות פניית ynet הנחה שר התחבורה את מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, להקפיא מיידית את המכרז שפרסמה חברת נתיבי איילון ואשר נועד לבחון את השפעתם של תמריצי-מס על הרגלי הנסיעה של נהגים.

    במשרד מדגישים כי השר כץ מתנגד באופן חד-משמעי להטלת מס נסועה או אגרת גודש, וכי למשרד התחבורה אין "כל כוונה לגבות או לאשר תשלום אגרות כלשהן מנהגים, בהווה או בעתיד, עבור השימוש בכביש", לשון תגובת המשרד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.