• Ad
  • מס נסועה: השר הורה לעצור, אבל ניסוי הענק מתקדם

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שר התחבורה הורה לעצור ניסוי שייקבע אם המדינה תגבה בעתיד מכל נהג "מס נסועה", שיחושב בהתאם למדדי מרחק וזמן הנסיעה. אלא שלמרות הוראת השר, חברת נתיבי איילון, שמנהלת את הניסוי בשם משרדי הממשלה, ממשיכה לקדם את הניסוי וערכה היום כנס מציעים לחברות שמשתתפות במכרז לניהול הניסוי

    חשיפה: חברת נתיבי איילון ממשיכה לקדם ניסוי ענק שייקבע אם בעתיד תיגבה המדינה "מס נסועה" מכל נהג, למרות ששר התחבורה הורה להקפיאו. החברה הממשלתית קיימה היום (ג') כנס מציעים, שבו השתתפו נציגי חברות פרטיות המתמודדות במכרז לניהול ניסוי הענק, שצפוי לכלול כ-100 אלף נהגים.

    הכנס של חברת נתיבי איילון מתקיים כשבועיים בלבד לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, הורה לעצור את הניסוי ולהקפיא את המכרז. השר כץ, שהגיב ב-13 באפריל לחשיפת פרטים חדשים אודות הניסוי, הבהיר שהמכרז פורסם ללא ידיעתו. אולם, עד עתה לא פורסמה כל הודעה רשמית בדבר הקפאת הניסוי או דחיית מועדי הגשת ההצעות במסגרת המכרז.

    במשרד התחבורה הגיבו היום בזעם לחשיפת ynet בעניין קידום ניסוי מס הנסועה. "מפגש המציעים שקיימה היום חברת נתיבי איילון נערך ללא ידיעת שר התחבורה ומנכ"ל משרדו", אמרו שם בכעס. "משרד התחבורה רואה בחומרה את העובדה כי מפגש המציעים נערך למרות הנחיית השר להקפיא את הליכי המכרז לניסוי".

    בתגובה לפניית TheCarו- ynet, הבהירו במשרד התחבורה כי "מנכ"ל משרד התחבורה יערוך בירור עם הממונה על הפרויקט מטעם נתיבי איילון, ניצן יוצר, מדוע התקיים מפגש המציעים למרות הנחיית השר". במשרד גם אמרו כי מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ינחה את מנכ"ל חברת נתיבי איילון להודיע מידית לכל החברות המשתתפות במכרז על הקפאת הניסוי.

    השר עוצר, ולא בפעם הראשונה
    "מס נסועה" – שמוכר גם כ"אגרת גודש" – הוא מס שמחושב בהתאם למדדים כמו מרחק הנסיעה, זמן ביצוע הנסיעה, אזור גיאוגרפי ורמת הזיהום של כלי הרכב. הניסוי של חברת נתיבי איילון, שמהווה הרחבה של שני ניסויים קטנים שהחלו ב-2013, נועד לבחון את השפעת המס על הרגלי הנסיעה של נהגים. במכוניתו של כל נהג שישתתף בניסוי תותקן מערכת ניטור, שתחשב את גובה המס שייגבה בגין כל נסיעה בהתאם לנתוני מרחק, זמן ומיקום גיאוגרפי.

    ראוי לציין כי למרות עמדתו המוצהרת של השר כץ, תקציב הניסוי של חברת נתיבי איילון כבר אושר והובטח לתקופה של שנתיים לפחות. במהלך תקופה זו צפויה החברה לגייס לניסוי כ-15 אלף נהגים. ההשקעה בניסוי בתקופה זו נאמדת בכמה עשרות מיליוני שקלים, כאשר ביטול הניסוי צפוי להביא לתשלום פיצויים בסך של עד 12 מיליון שקלים לחברות המשתתפות.

    יש לזכור כי גם בעבר התערב שר התחבורה בניסוי "מס הנסועה", והורה על הקפאתו. באוגוסט 2013 עצר השר כץ מכרז שפרסמה חברת חוצה ישראל, שניהלה באותה עת את הניסוי ואת המכרזים הקשורים בעריכתו. ההוראה הגיעה בעקבות ניסוח בעייתי של המכרז, שלדברי השר יצר "פתח לשימוש באגרות גודש וגביית מס".

    אולם, לא ברור אם עמדתו של השר כץ תשפיע גם בעתיד על ניהול הניסוי של חברת נתיבי איילון. גם אם ימשיך לכהן בתפקיד שר התחבורה בממשלה הבאה, אחריותו על הניסוי מוגבלת: מי שמופקד על תכנון מדיניות המס בישראל הם רשות המסים ומשרד האוצר, שמיישמים בעניין מס הנסועה החלטות שהתקבלו בתקופת ממשלות נתניהו השנייה והשלישית.

    בכיר ברשות המסים, שנציג מטעמה עומד בראש ועדה בין-משרדית שאחראית על הניסוי, אף הבהיר לאחרונה שהטלת מס נסועה תביא לצמצום ההשפעות השליליות של שימוש בכלי רכב פרטיים, ובעיקר זיהום אוויר מוגבר ועומסי תנועה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.