• Ad
  • מנכ"ל פיאט-קרייזלר: "עסקת גוגל היא שלב ראשון ביחסים"

    "השאלה החשובה היא מי ירוויח מה מן המודל הזה" אמר מרקיונה בעת השקת קו הייצור של קרייזלר 'פאסיפיקה'
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בדיוק לפני שבוע הבאנו כאן את הידיעה הראשונה אודות שיתוף הפעולה שנרקם בין ענקית האינטרנט גוגל לבין יצרנית הרכב פיאט קרייזלר לפיתוח משותף של 100 מיניוואנים אוטונומיים מדגם 'פאסיפיקה'.

    מאז הספיקו הצדדים להכריז באופן רשמי על שיתוף הפעולה הזה, ובסוף השבוע גם עלתה על פני המים "שאלת הפיל שבחדר": האם שני הצדדים צפויים להרוויח מן הפרויקט, או שמא רק צד אחד?

     

    2017 Chrysler Pacifica Dealer Drive Away

     

    כפי שפרסמנו, וכפי שהוכרז מאוחר יותר באופן רשמי, גוגל ופיאט קרייזלר מתכוונות להקים בתקופה הקרובה מרכז פיתוח משותף בדרום מזרח מישיגן, לא הרחק ממקום מושבה של קרייזלר, ובו ירכזו הצדדים את פיתוח הטכנולוגיות שנחוצות לצורך ניסוי שבו יופעלו 100 מיניוואנים מדגם פאסיפיקה, וזאת בכל המוקדים שבהם מבצעת גוגל ניסויים בכלי רכב אוטונומיים.

    פרויקט המכונית האוטונומית של גוגל – שהחזון שלו הוא מכונית ללא נהג שמביאה נוסעים מנקודה א' לנקודה ב' לפי הנחיה שהיא מקבלת, החל לקרום עור וגידים כבר לפני 7 שנים. מאז בוצעו רוב הניסויים המעשיים במכוניות מדגמי טויוטה ולקסוס – אבל ללא שיתוף פעולה ישיר של היצרנית, טויוטה.

    בהמשך הזמינה גוגל וקיבלה צי קטן של מכוניות שיוצרו במיוחד עבורה על-ידי חברה קטנה מדטרויט, שמתמחה בשיפורי רכב, אולם שיתוף הפעולה עם פיאט-קרייזלר הוא הפעם הראשונה שבה מתקיים מהלך מו"פ משותף בין גוגל לבין יצרנית רכב מן השורה הראשונה.

    ביום שישי האחרון, רגע לפני שעלה לנאום בטקס השקת קו הייצור החדש של קרייזלר פאסיפיקה, באחד המפעלים הוותיקים ביותר של קרייזלר בעיר ווינזדור שבקנדה, שוחח מרקיונה עם עיתונאים שהוזמנו לאירוע, ואמר שמבחינת קרייזלר עסקה זאת היא "השלב הראשון של היחסים בין החברות".
    עם זאת, באותו מעמד מרקיונה "שם את הדברים על השולחן" כאשר אמר: "ישנם הרבה נושאים לא פתורים… אחד החשובים ביותר הוא מהו המודל הכלכלי אשר בסופו של דבר ייקבע את גבולות השיתוף בין החברות? מי מקבל מה מתוך כל זה? כעת עדיין אין לי תשובה, אבל אם לא נתחיל לחקור את זה לעולם לא נדע".

     

    2017 Chrysler Pacifica Limited

     

    שני החששות העיקריים של יצרניות רכב בהקשר של מכוניות אוטונומיות בכלל, ובפרט בהקשר של חברות הענק גוגל ואפל, נובעים ראשית לכל מן ההשערה שבעידן של מכוניות אוטונומיות לא יהיה יותר צורך בבעלות פרטית על מכוניות, מה שעלול לגרום לצניחה דרמטית בהיקפי הביקוש והייצור של כלי רכב.

    שנית, אם מי שמנהל את העסק ושולט בו הם בעלי הטכנולוגיה האוטונומית, אזי יצרניות הרכב הופכות להיות ספקיות של ציוד, למעשה ספקיות משנה לחברות כמו גוגל, וזאת גלולה מרה מכדי לבלוע.

    מרקיונה, מצידו, אמר לעיתונאים אמירה מעט מעורפלת שעשויה להסביר חלק מן השיקולים של החברה להיכנס לשיתוף הפעולה עם גוגל למרות הכל, ואיתה הוא גם יורה חץ מורעל לכיוון יצרניות רכב אחרות: "ראיתי מאמצים של אחרים לנסות לסכל את מה שאני מחשיב להיות התפתחות (אבולוציונית) טבעית. אבל הימורים חד משמעיים (שמתעלמים) מחברות שנמצאות היום במרחב, ומניעת פיתוח עם אחרים, היא נתיב מסוכן מאוד, לפחות לדעתנו".
    הוא הוסיף גם ש"בעת שפיאט קרייזלר בוחנת מודלים עסקיים חדשים, אשר כוללים גם נהיגה אוטונומית, עליה להכיר בגודל ובהיקף העצומים של השותפים הפוטנציאליים החדשים…
    "אנחנו צריכים להיות מסוגלים להביט מעבר לאופק, וללכת במשותף עם מי שבעבר נחזו להיות פולשים ואויבים פוטנציאלים של העסק שלנו, לעשות את זה בקצב ובמהירות שלהם מפני שזהו הפתרון האפשרי הטוב ביותר לעיצוב העתיד שלנו".

    סרגיו מרקיונה יור ומנכל פיאט קרייזלר

    מה שמרקיונה לא אומר במפורש בשלב זה הוא שאחת הסיבות שיצרניות רכב אחרות לא משתפות פעולה עם גוגל ואפל, וחלקן מתאמצות מאד לפתח טכנולוגיה אוטונומית בעצמן, היא המחלוקת המובנית לגבי הבעלות על הטכנולוגיה האוטונומית ועל המידע שנאסף תוך כדי הפיתוח שלה.
    מי שמחזיק בבעלות על הטכנולוגיה שולט, בפועל, בעסק כולו, אבל הבעיה של פיאט קרייזלר היא שבשונה מטויוטה, פורד וג'נרל מוטורס – לה אין כרגע את המשאבים לפתח בעצמה טכנולוגיה כזאת, ויחד עם זאת גם אסור לה להישאר מאחור. לכן, כנראה, בחר מרקיונה באסטרטגיה של "אם אתה לא יכול לנצח אותם – תצטרף אליהם".

    "זה השלב הראשון של השת"פ והוא ממוקד מאוד בלקחת את הטכנולוגיה של גוגל ולהטמיע אותה בתוך מיניוואן" אמר מרקיונה לכתבים, "יש לנו מטרה מאוד ברורה ולוח זמנים ברור. מה יתפתח מכאן והלאה? נראה".
    יחד עם זאת, אולי כדי לשמור על פאסון ואולי כדי לרמוז רמיזה לגוגל, הוא הוסיף: "האסטרטגיה שלנו היא לשמור על ראש פתוח לגבי שותפויות, ולאו דווקא להיצמד לחברת טכנולוגיה ספציפית או לטכנולוגיה ספציפית".

    מאוחר יותר, בנאומו, אמר מרקיונה לעובדי המפעל ש"היום הוא הרגע הנכון לשאול את עצמנו מה הלאה, מה שאנחנו רוצים שיקרה במפעל הזה שנים קדימה".

     

    2017 Chrysler Pacifica Limited

     

    שלושה ימים קודם לכן, כאשר פיאט קרייזלר הודיעה באופן רשמי על שיתוף הפעולה עם גוגל, צוטט המנכ"ל והיו"ר כך: "עבודה עם גוגל מספקת לנו הזדמנות לשתף פעולה עם אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם במטרה להאיץ את קצב החדשנות בתעשיית הרכב. הניסיון ששתי החברות ייצברו יהיה יסוד לאספקת יתרונות טכנולוגיים ברכב, ולאלה יהיו בסופו של דבר השלכות חיוביות עבור הצרכנים".

    קרייזלר וגוגל יבחנו בשלב ראשון את צי המיניוואנים במסלול הניסוי הסגור של גוגל בקליפורניה, ומאוחר יותר על הכבישים הציבוריים בארבע מדינות שונות ברחבי ארה"ב: קליפורניה, טקסס, וושינגטון ואריזונה.

    עד כה צבר צי המכוניות האוטונומיות של גוגל יותר מ-2.4 מיליון קילומטרים על אותם כבישים ציבוריים, ו'פאסיפיקה' יהיה המיניוואן המשפחתי הראשון בעולם שיידע להסיע את עצמו בעצמו.

     

    2017 Chrysler Pacifica Touring-L Plus

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.