• Ad
  • מלחמת העולמות: טויוטה ופורד נגד גוגל ואפל

    הקרב על לוח המכשירים במכונית שלנו לא הוכרע, ואולי בכלל רק מתחיל. טויוטה ופורד יפתחו יחד מערכת הפעלה מתחרה לאלה של ענקיות האינטרנט והאלקטרוניקה גוגל ואפל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אך לפני ימים ספורים נדמה היה שהקרב הוכרע: הכרזתה של שברולט על כוונתה להציע את ממשקי אנדרואיד אוטו ואפל פליי ב-14 מדגמיה סימנה את כניעתה הצפויה של תעשיית הרכב בפני היכולות המתקדמות יותר של תעשיית האינטרנט והאלקטרוניקה בתחום ממשקי משתמש.
    הרושם היה שבעקבות ג'נרל מוטורס יציעו כל יצרניות הרכב את ממשקי אנדרואיד אוטו ואפל פליי לצורך חיבור הטלפונים החכמים של הנהגים ובעלי הרכב עם לוחות המכשירים במכוניות עתידיות.

    אלא שאתמול (ד') פרסמו טויוטה ופורד, במקביל, הודעות אודות שיתוף פעולה חדש שמתגבש ביניהן לצורך פיתוח עצמאי של ממשק חדש בין המכוניות שלהן לבין טלפונים חכמים – ובכך הן מכריזות, למעשה, סוג מלחמה על ענקיות הטכנולוגיה אפל וגוגל.

    טויוטה, יצרנית המכוניות הגדולה בעולם ומי שמחזיקה באינטרסים כלכליים וטכנולוגיים גם אצל יצרני רכב נוספים, הודיעה על כוונתה לשתף פעולה עם פורד, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בארה"ב, בפיתוח ממשק ל"שילוב יישומי טלפונים חכמים לכלי רכב". אנשי פורד אומרים שהטכנולוגיה שלהם מאפשרת לחברות שמתמחות בפיתוח יישומים, כמו פנדורה, לפתח עבורה יישומים עבור מערכות הבידור והמידע – וזאת מבלי שתאבד שליטה בעיצוב לוחות המחוונים שלה.

    הפסידו קרב, רוצים לנצח מלחמה

    אפשר היה לצפות שדווקא פורד, אשר הייתה בין הראשונות לנסות ולפתח ממשקי משתמש אינטראקטיביים לרכב – ולכן גם מי שסבלה מכל בעיות הפיתוח של מוצרים חדשים – תהיה מעוניינת לשים הכל מאחוריה ולהתמסר לידיים המיומנות יותר של גוגל ואפל.
    אחרי הכל, פורד לא רק ספגה קיתונות של ביקורת אודות מערכת 'פורד-סינק' שלה, היא אפילו נתבעה על-ידי לקוחות לא מרוצים בגלל שהמערכת שהציעה לא הייתה מספיק בשלה.

    פורד  SYNC. ספגה ביקורת מפני שהקדימה לצאת לשוק
    פורד SYNC. ספגה ביקורת מפני שהקדימה לצאת לשוק

    מצד שני, מסתבר שלא פורד ולא טויוטה מוכנות להפקיד את עיצובו וזהותו של לוח המכשירים וממשק הנהג שלהן בידי אפל וגוגל, ולאפשר להן כניסה ושליטה במערכות הבידור והניווט ברכב.
    אנליסטים מעריכים שעד לשנת 2020, לא הרבה זמן מהיום, יוצעו ממשקי אפל פליי בכ-31 מיליון מכוניות ברחבי העולם, וב-37 מיליון מכוניות (שחלקן חופפות את הקבוצה הראשונה) יוצע ממשק המשתמש של גוגל – אנדרואיד אוטו.
    חברת אפל אף מציינת באתר האינטרנט של אפל פליי את טויוטה ואת פורד כשותפות שלה למיזם וכמי שיציעו את הממשק שלה, ואילו באתר המקביל של אנדרואיד אוטו טויוטה אמנם נעדרת אך פורד מופיעה בגאון.

    כעת, בהתאם להודעותיהן, מסתבר שפורד תפתח את הממשק החדש באמצעות חברת בת שלה, בשם ליביו, והיא תמכור את הטכנולוגיה לטויוטה שתשתמש בה גם במותג היוקרה שלה, לקסוס.

    בהצהרה של פורד מוסברת פניית הפרסה של החברה כציטוט מפי דון באטלר, מנכ"ל חטיבת 'כלי הרכב המחוברים': "עיצוב ממשק לוח המחוונים וקישוריות הטלפון החכם הם אלמנטים מרכזיים לבידול מוצר בתעשיית הרכב, ובפורד אנחנו רואים את כל היבטי הזמן שמבלה נהג מאחורי ההגה כלב החוויה שאנחנו מספקים ללקוחות."
    בהצהרה של טויוטה נכתב שהחברה מחויבת לפיתוח "שירותים חזקים, גמישים, בטוחים וידידותי למשתמשים המחוברים."

    בהתאם למתווה שהתגבש יוכלו טויוטה ופורד להתאים אישית את המראה ואת חוויית המשתמש לפילוסופיה ולעיצוב של כל אחת מהן, והחיבוריות – כך לטענתן – לא תהיה מוגבלת לשימוש במכשירים הסלולריים המתקדמים ביותר או בגרסאות האחרונות של תוכנות מערכות ההפעלה.

    הנקודה הישראלית

    ההצהרה של פורד וטויוטה חייבת לגרום לנו להתייחס אחרת לגמרי גם ליוזמה הישראלית של חברת כלמוביל – יבואנית הרכב הגדולה בישראל, במסגרתה פותחה בישראל מערכת חיבוריות לרכב.
    המערכת, פרי יוזמתו של מנכ"ל חטיבת מכוניות הנוסעים בכלמוביל, דווידי פיאמנטה, כוללת חומרה אשר נבנתה בהתאם לספסיפיקציות של החברה ותוכנת הפעלה שפותחה בישראל.

    עד להצהרת שתי החברות אפשר היה להניח שכלמוביל מנהלת קרב מאסף ולכל היותר תוכל להתמודד מול מוצרי אפטר-מרקט מבוססי אנדרואיד שמוצעים כיום בעולם, וזאת מפני שקשה לראות סיכוי ליוזמה כזאת לנוכח עוצמתה של גוגל. אלא שמסתבר שיצרניות הרכב לא מתכוונות לוותר ללא קרב על תא הנהג ולהקריב את האינטרסים החיוניים שלהן, ולכן דווקא יוזמות כמו התחרות של כלמוביל לפיתוח אפליקציות ספציפיות לרכב עשויות לתת להן רוח גבית למאבק האיתנים שהן צפויות לנהל.

    יתרה מכך: אם כלמוביל תשלים מספיק מהר את פיתוחה של המערכת שלהם, ואם זו תהיה ברת תחרות למה שמציעות ענקיות הטכנולוגיה – ייתכן שליצרניות רכב שונות, בהן גם הקרובות ביותר לכלמוביל כמו יונדאי ומיצובישי, יהיה עניין לקנות את הטכנולוגיה הזאת.

    מצד שני, חשוב לשים את הדברים בפרופורציות הראויות ולזכור שיצרניות רכב לא עסקו עד היום, ולא התמחו, באיפיון ובניית מערכות בידור ומידע – ודווקא אלה נחשבות אצלן כיום לנקודת תורפה. ליצרניות יש אמנם המון ניסיון, ידע ומחקר בארגונומיה של נהגים ונוסעים ברכב, והן מבינות הרבה יותר טוב מחברות האינטרנט והטכנולוגיה את הצרכים של נהגים ואת התנאים שבהם הם פועלים.

    אלא שהבידור והמידע בימינו מתפתחים בקצב הרבה יותר מהיר על-גבי פלטפורמות סלולריות, ולא ברכב, ואלה נשלטות כיום על-ידי גוגל ואפל.
    בעוד שכמעט כל הנהגים והנוסעים משתמשים בטלפון חכם מסוג כזה או אחר – כל יצרנית רכב מציעה, ולכל הפחות רוצה להציע, חוויית משתמש שונה ומיוחדת משלה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.