• Ad
  • מכונית המיני מתה, והיא תחזור אלינו כחשמלית

    למרבה האבסורד, דווקא המכוניות היעילות ביותר והכי פחות מזהמות הן הראשונות לסבול מהחמרת התקנות לצמצום זיהום האוויר באירופה, וגם בישראל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני כחודשיים סיפרנו לכם כאן אודות קיצן הקרב של כל המכוניות הקטנות באירופה, בעיקר מכוניות סופרמיני, ולמרבה הצער הנה זה כבר קורה: גם רוב דגמי המיני שאנחנו מכירים כיום בישראל ובאירופה ניצבים עכשיו בפני הגרדום, ולא יהיו להם ממשיכים ישירים. אז תכינו את הממחטות, ותגידו שלום למכוניות המיני שאהבנו.

     

     

    'אוטומוטיב ניוז', העיתון החשוב ביותר של תעשיית הרכב, מדווח על כוונתה של פורד להפסיק כבר בחודש ספטמבר הקרוב את המכירה באירופה של +Ka, מכונית המיני שהוצגה שם אך לפני כשנתיים וחצי אך מעולם לא זכתה "לעשות עליה" לישראל.

    +Ka היא הדור השלישי של מכונית הסופרמיני המעוצבת של פורד, וכשמה כן היא זאת "מהדורה מוגדלת" של המכונית המקורית. +Ka פותחה על-ידי פורד ברזיל והושקה שם במחצית 2014 בתצורות סדאן והאצ'בק, תוך כדי ניצול העובדה שהיא מבוססת על פלטפורמת B העולמית של פורד, כלומר פלטפורמת סופרמיני. מכונית זאת מדגימה היטב את המשבר העצום בקטגוריית המיני מכיוון שזאת מכונית זולה שנבנתה מלכתחילה כדי להתאים למכירה בשווקים עם כח קניה נמוך. מיד לאחר שהושקה בברזיל החלה פורד לייצר ולמכור אותה בשוק ההודי העצום, ומשם, כאמור, היא יוצאה לאירופה לקראת סוף 2016 כדי להתמודד מול מכוניות סופרמיני זולות כמו דאצ'יה סנדרו.

    פורד הצמידה ל- +Ka מבחר של שלושה מנועי בנזין קונבנציונליים (בנפח 1.0, 1.2 ו-1.5 ליטר) וגם מנוע טורבו-דיזל אחד בנפח 1.5 ליטר ולאירופה נבחר מנוע ה-1.2 ליטר עם תיבה ידנית (לכן היא לא התאימה לישראל). מכיוון שהמכונית, בכל גרסאותיה, שוקלת בסך הכל טונה אחת – היא יעילה מאד מבחינת תצרוכת דלק וזיהום אוויר, אבל אפילו באירופה אין לה סיכוי מול תקנות זיהום האוויר המחמירות שתיכנסנה לתוקף בשנה הבאה.

     

     

    בשונה ממכוניות בקטגוריות גודל גדולות יותר, שעליהן יש ליצרניות הרכב מתח רווחים גדול יותר, מכוניות מיני הן הכי פחות יקרות ולכן המחיר שלהן לא יכול לשאת בתוכו את העלות הנוספת של מערכות לצמצום זיהום אוויר או של מנועים חדישים ומתקדמים. ואכן, בפורד מודים בצער ש-+Ka לא תוכל לשמור על מחיר תחרותי ולכן לא תוצע באירופה החל מחודש ספטמבר הקרוב.

    לקבוצת פיג'ו-סיטרואן-אופל יש ותק וניסיון רב עם מכוניות מיני, וארבע מכוניות בקטגוריה הזאת: פיג'ו 108 וסיטרואן C1 – צמד תאומות שמיוצר יחד עם טויוטה 'אייגו' במפעל משותף בצ'כיה, ושני דגמים נפרדים של אופל – 'קארל' ו'אדם', אשר הושקו עוד לפני שהצרפתים רכשו את אופל מג'נרל מוטורס. לגבי החלק של אופל – אנשי פיג'ו-סיטרואן אומרים כבר בפה מלא ששני הדגמים האלה לא ימשיכו איתנו, ולגבי צמד הצרפתיות עדיין אין הכרזה רשמית אבל נראה שזה הכיוון הכללי.

     

     

    טויוטה כבר הודיעה שהיא לא תמשיך עם שיתוף הפעולה שלה עם פיג'ו, והצרפתים חייבים להחליט בקרוב מה לעשות עם המפעל בצ'כיה. מצד אחד, הם בין השחקנים הבולטים בשוק המיני האירופאי, ומצד שני – כל הסימנים מצביעים על כך שבקרוב לא יהיה כזה שוק בכלל.

    גם אנשי קבוצת פולקסווגן אישרו באופן רשמי שאין בכוונתם להמשיך לייצר את שלישיית מכוניות המיני שלהם – פולקסווגן Up, סקודה סיטיגו וסיאט Mii, ובמקום זאת הם מפתחים סדרה מודרנית של מכוניות עירוניות חשמליות קטנות על בסיס פלטפורמה ייעודית חדשה.
    רנו דחקה את 'טווינגו', בעבר אחת המכוניות היפות והמדליקות יותר בפלח השוק הזה, אל שיתוף פעולה יוקרתי ויקר עם מרצדס, וכך הפכה מכונית המיני שלהם לתאומתה של 'סמארט פור טו'. אלא שמרצדס מחסלת את סמארט באירופה, מכרה את מחצית הבעלות לג'ילי הסינית, ותחזיר אותה אי פעם בעתיד לאירופה בפורמט חשמלי, לכן גם אנשי רנו ייאלצו לצאת מפלח השוק הזה.

    כל זה מותיר אותנו רק עם פיאט, מי ששלטה במשך עשרות שנים בקטגוריית המכוניות הקטנות והקטנטנות באירופה עם יצירות כמו 500 ו-600 המקוריות, פנדה, וכמובן גם עם 500 המודרנית שהיא המכונית שהצילה את המותג הזה מכיליון. אבל גם האיטלקים מבינים שהם לא יעמדו בפרץ והם כבר הכריזו שהדור הבא, השלישי, של 500 תהיה מכונית חשמלית, וכך תם ככל הנראה עידן מכונית המיני האירופאית.

    הזדמנות קוריאנית?

    אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בשנים האחרונות היא קיה פיקנטו, וגם אחותה לפלטפורמה, יונדאי i10, עושה לא רע בכלל. יונדאי כבר שוקדת במרץ על דור חדש למכונית הזאת, ובעקבותיה תושק גם פיקנטו חדשה, אבל שאלת מיליון השקלים היא אם הן מתוכננות להגיע גם לאירופה?
    כמו כל המכוניות הקטנות גם צמד זה "חטף" בתחילת אפריל השנה מהלומת מס לא פשוטה בישראל לנוכח השינוי בנוסחת "המיסוי הירוק", וכבר כעת נראה שההצדקה המסחרית לייבא אותן כבר לא מובנת מאליה כמו בעבר. בדור הנוכחי שלהן פיקנטו מיוצרת בקוריאה ו-i10 בטורקיה, והקרב בין שתיהן בישראל מעולם לא היה צמוד יותר, אבל ספק רב אם מנועי הבנזין שלהן מסוגלים להתמודד עם תקנות זיהום האוויר האירופאיות של 2020.

     

     

    מבחינה זאת ישנם שני תסריטים: ייתכן שאנשי יונדאי-קיה יגלו לפתע שכל יצרניות הרכב האירופאיות נעלמו בוקר בהיר אחד משוק המיני והותירו אותו צמא ורעב, אבל ייתכן גם שאותם חוקי כלכלה עובדים באותו אופן עבור הקוריאנים. במילים אחרות, יש מצב שליונדאי-קיה משתלם להשקיע בשדרוג של מנוע והתאמתו לתקנים הנוקשים יותר – ובמקרה כזה תהפוכנה פיקנטו ו-i10 לברירת מחדל באירופה ובישראל, ובאותה מידה ייתכן שבקרוב נצטרך לומר גם להן שלום ולא להתראות.

    חובבי המכוניות הקטנות, ואנחנו ביניהם, יכולים להתנחם בדבר אחד: גם בעתיד שבו כל המכוניות יהיו חשמליות עדיין יהיה צורך במכוניות עירוניות קטנות וזריזות, ואלה גם יכולות להסתפק בסוללות קטנות ופחות יקרות. הפרידה שלנו ממכוניות המיני, לכן, תהיה אמנם חדה אבל לא ארוכה. הן תיעלמנה בשנה הבאה כדי לשוב אלינו ב-2021 או ב-2022 כמכוניות חשמליות טהורות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.