• Ad
  • פרופסור אמנון שעשוע, מייסד החברה הישראלית הידועה ביותר בזירת האוטו-טק העולמית, מאשים את יצרנית השבבים החשובה אנבידיה בהעתקת מודל הבטיחות של מובילאיי למכוניות אוטונומיות. לדבריו: ״אם חיקוי הוא הדרך הכנה ביותר להחמיא, אנחנו חייבים לחשוב שאנבידה מעריכה אותנו מאוד״
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פרופסור אמנון שעשוע, המייסד של חברת מובילאיי הישראלית אשר מונה על-ידי חברת אינטל לתפקיד סגן נשיא בכיר בחברת אינטל ולנשיא ומנכ"ל מובילאיי, מאשים את ענקית השבבים האמריקנית אנבידה (Nvidia) בהעתקת מודל בטיחות למכוניות אוטונומיות שמובילאיי פרסמה לפני כשנתיים. בבלוג של חברת אינטל, אשר רכשה לפני כשנתיים את מובילאיי בסכום של 15.3 מיליארד דולר, שעשוע פרסם פוסט שכותרתו "חדשנות דורשת מקוריות" ובו הוא טוען שמודל הבטיחות שאנבידה פרסמה לפני כשבוע ״הוא גרסה נחותה של המודל שמובילאיי פרסמה, צבוע בירוק ושחור (צבעי המיתוג של אנבידה – ל.כ.). אם בכלל יש חדשנות במודל שלהם – הוא במגוון הלשוני של המסמך״.

     

    פרופ' אמנון שעשוע, סגן נשיא בכיר בחברת אינטל ונשיא ומנכ"ל מובילאיי

     

    לפני שמתעמקים בדברים שכתב פרופסור שעשוע צריך להזכיר שאינטל רכשה את מובילאיי בין השאר כדי להדביק פער גדול שפתחה יצרנית השבבים האמריקנית 'קוואלקום', אשר כבשה את תחום הטלפונים הניידים והחלה להשתלט גם על התחום האוטומוטיבי. בסמוך לכך נכנסה גם יצרנית השבבים Nvidia לתחום הזה, וגייסה מיליארדי דולרים (נתח הארי מהם מתאגיד ההשקעות Softbank שמתמקד בתחום האוטומוטיבי) כדי לפתח טכנולוגיה ויכולות לעידן הרכב האוטונומי. התוצאה היא מלחמת עולם בין שלוש יצרניות השבבים האלה על אחד השווקים המתפתחים והחשובים ביותר לתעשיית המחשוב והאלקטרוניקה כיום. אנבידה מוכרת יותר מכל בזכות ערכות שבבים למחשבים אישיים – בעיקר לכרטיסים גרפיים – אבל כעת היא ממוקדת בפיתוח פלטפורמות לתחום הבינה המלאכותית והלמידה העמוקה שנחוצים מאד לרכב אוטונומי. בין השאר מפתחת החברה הזאת את Drive PX-series – ערכות מיחשוב בתחום הלמידה העמוקה; ואת Driveworks, מערכת הפעלה לכלי רכב  ללא נהג.

    ובחזרה לפוסט של פרופסור שעשוע. לדבריו, מובילאיי פרסמה עוד בשנת 2017 מאמר מדעי שבו תואר מודל בטיחות שאותו היא מכנה RSS. ״בפרסום זה", כתב שעשוע, "חלקנו באופן פתוח את כל הפרטים הטכניים ואת המתמטיקה מאחורי ה-RSS. עשינו זאת מפני שאנחנו מאמינים שבטיחות הרכב האוטונומי לא אמורה להיות נכס (של חברה אחת – ל.כ.)״.

     

    מנכ״ל אנבידה ג׳נסן הואנג. תמונה: יח״צ/ אנבידה

     

    עוד הוסיף שעשוע ש״התגובות והתמיכה למודל היו יוצאות מן הכלל. החברות ולאו (Valeo) ובאידו (Baidu) אימצו אותו, ו-China ITS אישרה להקים קבוצה שתבצע סטנדרטיזציה של המודל עבור השוק הסיני. פעלנו עם ממשלות וארגונני סטנדרטים מסביב לעולם בנוגע לכך, נוסף על עשרות מחקרים שהתייחסו למודל״.

     

    המאמר של פרופ' אמנון שעשוע בבלוג של אינטל

     

    לדברי פרופסור שעשוע, גם אנבידה התעניינה במודל, אך נסוגה ממנו באופן מפתיע. ״הזמנו את כל התעשיה לשתף רעיונות בנוגע לאיך לשפר את המודל״, הוסיף פרופסור שעשוע. ״שמחנו כאשר אנבידה ניצלה את הקריאה הזאת, ופנתה אלינו בשנת 2018 בנוגע לשיתוף פעולה. עם זאת, נשארנו מבולבלים כשהם החליטו לסגת מהצעה זאת״.

    לאחר מכן הוא מציין, לא בלי ציניות, שהיה מופתע לגלות בשבוע שעבר שמנכ״ל אנבידה ג׳נסן הואנג הודיע על מודל בטיחות ״ראשון״ מסוגו למכוניות אוטונומיות, המכונה SFF. ״קראנו את המודל של אנבידה שפורסם באופן ציבורי, וקיבלנו את ההרגשה שאנחנו מסתכלים במראה״, כתב. "אנבידיה פרסמה גרסה נחותה של המודל של מובילאיי. החדשנות שלהם היא רק במגוון הלשוני של המסמך… אם חיקוי הוא הדרך הכנה ביותר להחמיא, אנחנו חייבים לחשוב שאנבידה מעריכה אותנו מאוד… ״.

     

    כדי לשים דברים בפרופורציה צריך לזכור שטענות לגבי העתקה של נכסים רעיוניים אינם בלתי שכיחים בתעשיית ההי-טק בכלל ובתעשיית התוכנה בפרט, אבל חשוב לשים את דבריו של פרופסור שעשוע גם בהקשר נוסף, הקשר ה"פייק ניוז". בימינו, בין השאר בגלל גודש המידע שנוחת עלינו מכל עבר, רבים מושפעים מכותרות מבלי שיש להם את הכלים, או יכולת, להתעמק בפרטים או להבין אותם. המאמר של פרופסור שעשוע, כך נראה, לא נועד רק כדי לייצר כותרות או לתקוף את אנבידיה סתם כך לצורך התקיפה, וגם לא מטיל בה רפש לשם האמירה בלבד. נהפוך הוא: מדובר בטקסט מנומק מאד, באורך של כ-1,200 מילים, והוא גם מלווה בטבלה שבה מודגמות 57 (!) "הקבלות" בין המסמך של מובילאיי לבין זה של אנבידיה.

    צריך לזכור גם שלכל הצדדים שמעורבים בפיתוח סטנדרטים חדשים לתחום הרגיש ממילא של רכב אוטונומי יש אינטרס לפעול יחד כדי להימנע מעבודה כפולה ובעיקר מקונפליקטים וחסמים, וזאת הסיבה שמובילאיי פתחה את הקלפים כבר לפני שנתיים והזמינה את כל העולם לחלוק איתה את המודל. במילים אחרות, נראה שפרופסור שעשוע לא יוצא כנגד אימוץ המודל (שאמור לשמח ולהחמיא למובילאיי) אלא לגבי מה שנראה כמו העתקה וניכוס של המודל הזה לאנבידיה.

     

     

    פרופסור שעשוע חותם את המאמר שלו בדברים הבאים: "הניתוח הזה מראה בבירור ש-SFF הוא העתק קרוב של RSS. אין ספק ש-RSS היה, למעשה, "הראשון מסוגו"… כאשר הכרזנו עליו בשנת 2017, ואנחנו מאמינים שזה עדיין הפתרון המוביל היום.

    ב'מובילאיי', אנחנו מאמינים בחדשנות טכנולוגית, לא חדשנות לשונית. אנחנו הזמנו באופן פתוח, ואנחנו נהנים, משיתוף פעולה אקטיבי עם שותפים מהתעשייה וממשלות מרחבי העולם. זה מצער שבמקום לשתף איתנו פעולה, אנבידיה הרגישה  צורך לעקוב אחרינו פעם נוספת תוך יצירת בלבול במקום שבו יכולה הייתה להיות לכידות. מובילאיי השקיעה משאבים עצומים לפיתוח מודל RSS ולמובילאיי שמורות זכויות קניין רוחני כדי להגן על ההשקעות האלה".

    חברת אנבידיה עדיין לא פרסמה תגובה רשמית להאשמות החמורות של פרופסור שעשוע ושל אינטל, אבל בראיונות שונים למספר כלי תקשורת בתחום טענו נציגים של החברה ש"מודל SFF של אנבידיה נמצא בפיתוח מזה מספר שנים, המודל הזה  נובע מעקרון יסוד בסיסי של הימנעות מהתנגשות, וזאת בשונה מקבוצה גדולה של כללים וחריגים שמתוארים ב- RSS (של מובילאיי – ל.כ.). האלגוריתמים והמתמטיקה שלנו ב-SFF הם משלנו, והם ייחודיים".

     

    צילומים: אינטל, יח"צ

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מייסד מובילאיי: Nvidia העתיקה את מודל הבטיחות שלנו

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.