• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    תאונה קשה ראשונה מאז הפרטת מבחני הרישוי המעשיים התרחשה היום (ב') במהלך מבחן מעשי למכונית בתל אביב, וכתוצאה ממנה נפצעו תלמידת נהיגה והבוחן שלה, בוחן נוסף, וכן שתי נשים מבוגרות ברכב נוסף, וחלקם פונו מן הזירה באמצעות אמבולנס של מגן דוד אדום. הסיבות לתאונה תחקרנה באופן זה או אחר על-ידי המשטרה, אבל בסבירות רבה מאד הייתה למכשיר הטאבלט שבידי הבוחן תרומה מהותית, אולי קריטית, לתאונה ולתוצאותיה החמורות.

     

     

    התאונה התרחשה בשיכון רביבים בתל-אביב, כאשר קרוסאובר מסוג יונדאי טוסון, שמשמש ללימוד נהיגה, פגע בעוצמה בקרוסאובר מדגם אופל מוקה של שתי נשים מבוגרות, עוברות אורח. עדי ראיה לתאונה מספרים שברכב לימוד הנהיגה ישב מלפנים בוחן מתלמד, ובמושב האחורי ישב בוחן שחנך אותו, שניהם אנשים מבוגרים יחסית. לדברי עדי הראיה, התלמידה שנבחנה טענה לאחר התאונה שהבוחן הוא זה שלחץ על דוושת התאוצה במקום על דוושת הבלם, ושזה מה שגרם לתאונה הראשונית. עדי הראיה מוסיפים  שהתלמידה טענה גם שלאחר מכן שילב הבוחן להילוך אחורי, ושוב להילוך קדמי, וכך גרם גם להתנגשות עוצמתית נוספת.

    יש להדגיש שמדובר בעדות שמיעה בלבד, והתאונה תיחקר על-ידי המשטרה, אבל בסרטון שהגיע לידי TheCar, ומצורף כאן, מצולמת חלק מן הסיטואציה מיד לאחר התאונה הראשונית. הטוסון, עדיין תקוע באופל, נראה כאשר הוא נסוג במהירות לא סבירה לאחור, ולאחר מכן נוסע במהירות קדימה ונוגח שוב את האופל. בכל הזהירות הראויה מותר להניח שכל בוחן נהיגה סביר – לולא היה כבול למכשיר טאבלט – יכול היה למנוע את התאונה הראשונית באמצעות לחיצה על דוושת הבלם שמותקנת מימין, ולא היה נקלע גם לתאונה הנוספת.

     

     

    התאונה בשיכון רביבים מהיום היא אמנם החמורה ביותר שהתרחשה במהלך מבחן מעשי מאז תחילת רפורמת המבחנים המעשיים לפני כחודש וחצי, אבל לא היחידה. ב-24 השעות האחרונות דווח על שלוש תאונות שונות (!) במהלך מבחנים מעשיים, אחת מהם בראשון לציון והאחרת בשכונת תל-ברוך הישנה בתל-אביב, ואלה מצטרפות לדיווחים על לפחות ארבע תאונות נוספות, רובן קלות, שהתרחשו במהלך טסט בחודש וחצי האחרונים. עד ראיה לתאונה שהתרחשה בראשון לציון סיפר ל-TheCar שהיא נגרמה כאשר נהג צעיר לא עצר בתמרור עצור ופגע בחלקה האחורי של מכונית המבחן. עם זאת, לדברי עד הראיה: "בוחן סביר יכול וצריך היה למנוע את התאונה היות שהיה לו שדה ראיה רחב מספיק כדי לזהות את הסכנה מבעוד מועד. הסיבה היחידה לכך שהוא לא שם לב למתרחש היא שהוא היה עסוק בטאבלט, במקום להביט על הנעשה על הכביש".

    בתאונה נוספת, שהתרחשה בתל אביב, נפגע קרוסאובר אחר ללימוד נהיגה בשכונת תל ברוך הישנה, ובמקרה זה מדובר אמנם בפגיעת פח לא קשה, אולם זאת כבר הפעם השנייה שאותו רכב ספציפי מעורב בתאונה במהלך מבחן מעשי בחודש וחצי האחרונים. מורי נהיגה שאיתם שוחחתי מספרים שבעשור האחרון התרחשו אמנם מספר תאונות במהלך טסט, אבל, לדבריהם, "אפשר למנות את מספרן על כף יד אחת".

     

     

    אנחנו ב-TheCar התרענו כאן מפני הסכנות שכרוכות בשימוש בטאבלט מוחזק בידיו של בוחן נהיגה במהלך מבחן, ואף הבאנו את התגובה הרשמית הראשונית של אגף התנועה במשטרת ישראל, לפיה מדובר בעבירת תנועה שדינה להיאכף.
    אלא שימים ספורים לאחר מכן קיבלנו תגובה אחרת של אגף התנועה, לפיה לנוכח סיכום שהושג בין אגף התנועה לבין משרד התחבורה, על בסיס שינוי שאמור היה להיכנס לתקנות התעבורה, יימנעו אנשי אגף התנועה ממתן דוחות לבוחנים שאוחזים בידיהם מכשירי טאבלט בעת מבחן "בתנאי שהם לא משתמשים בהם".

    לקריאה נוספת: מותו של בוחן

    לקריאה נוספת: משטרת התנועה תאכוף את מה שבא לה

    כעת נמצאת משטרת ישראל, שהיא כיום הגוף היחיד שמוסמך לחקור תאונות דרכים בישראל, בניגוד עניינים, לנוכח התגובה השנייה וההודאה שלהם שאין בכוונתם להתייחס להחזקת טאבלט בידי בוחן נהיגה כאל עבירה. צריך לקוות, לכן, שחקירת התאונות מהיום תבוצע במקצועיות וללא משוא פנים.

    כך או אחרת, מספרן הרב של תאונות דרכים במהלך מבחנים מעשיים בתוך תקופה כה קצרה מדבר בעד עצמו, וחייב להדליק את כל נורות האזהרה האפשריות. מורה נהיגה שהיה עד לתאונה בשיכון רביבים אמר ל-TheCar שבתאונה זהה לזאת עלולה הייתה המכונית הפוגעת להרוג הולך רגל, רוכב אופניים או רוכב אופנוע. לדעתו נגרמה התאונה בגלל ההתעסקות בטאבלט, ותאונה קטלנית ראשונה מאותה סיבה היא "רק עניין של זמן".

    מי שנושא באחריות למצב שנוצר הם מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, סמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור, ומנהל אגף הרישוי אפי רוזן, היות שהם אלה שהוציאו לדרך את רפורמת מבחני הנהיגה בדרך שזאת מבוצעת, מבלי לערוך קודם לכן ניסוי מבוקר, "פיילוט", שבמהלכו אפשר היה לאתר את כל הכשלים שמתגלים כעת ולמנוע אותם מבעוד מועד. מיותר לציין שבמדינות שבהן משרתי ציבור משרתים את הציבור ולוקחים אחריות על מעשיהם היו בעלי תפקידים בעלי יושרה אישית מסיקים את המסקנות ומתפטרים לאלתר.

    רפורמת מבחני הנהיגה הוכיחה, לכל מי שזקוק להוכחה כזאת, את חוסר התועלת והצורך בגוף שנקרא "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים". גוף זה – אשר המנדט שלו הוא להוביל את המאבק בתאונות הדרכים מבחינה מקצועית ועניינית – לא היה מעורב כלל במהלך ההפרטה ולא הועיל בשום אופן כדי לשפר את שיטת המבחן, את רמת לימוד הנהיגה או את רמת הבטיחות בדרכים שנובעת משניהם. נהפוך הוא, הרשות עשתה כל מאמץ שלא להפריע לאנשי משרד התחבורה להמשיך עם התוכנית חסרת האחריות שלהם, ובכך הוכיחה שמדובר בגוף מיותר, ואולי אפילו מזיק לבטיחות.

    אגב, לו היה מבוצע פיילוט עם מכשיר טאבלט – במקום ניסוי על מדינה שלמה – המסקנה המתבקשת הייתה להושיב את הבוחן במושב האחורי, כאשר מכשיר הטאבלט בידיו, ואת מורה הנהיגה לצד הנבחן כדי שהוא יוכל למנוע מצבים כאלה בדיוק.

     

     

    את תגובת משרד התחבורה, ואת תגובת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נפרסם אם וכאשר נקבל כאלה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מטומטמים! אמרנו לכם שיהיו תאונות!

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.