• Ad
  • מה תועיל "התייעלות" הבוחנים אם כ-80% מהנבחנים בטסט ראשון נכשלים?

    ההסתדרות ובוחני הנהיגה הכריזו על התייעלות שתוסיף כ-70 אלף מבחני נהיגה בשנה. אבל מחסור במבחנים הוא רק חלק מהבעיה: כ-80% מתלמידי הנהיגה נכשלים בטסט הראשון, ויש מי שמאשימים את מורי הנהיגה בכך שהם מגישים תלמידים שאינם מוכנים. בארגון מורי הנהיגה טוענים שהמורים בישראל הם מהטובים בעולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מה תועיל "התייעלות" הבוחנים לתלמידי הנהיגה? כ-80% מהתלמידים נכשלים בטסט ראשון, ואין לכך כל קשר למספר המבחנים שמסכימים הבוחנים לבצע. ההסתדרות וועד בוחני הנהיגה הסכימו אתמול (ג') על צעדי התייעלות, שאמורים להוסיף כ-70 אלף מבחני נהיגה ("טסטים") בשנה. לפי הודעה שפרסמה ההסתדרות, "בוחני הנהיגה רואים עצמם כחוד החנית במלחמה במכת תאונות הדרכים, וככלי מרכזי לחיזוק הידע וכישורי תלמידי הנהיגה".

    אלא שמחסור בבוחנים ומבחנים מעשיים נוגע בעיקר לחוסר נוחות שנגרם לתלמידים, ואין לכך כל קשר לרמת הידע וכישורי הנהיגה. שיעור התלמידים שנכשלים בישראל במבחן המעשי הראשון מלמד שקיימת בעיה מערכתית, ויש מי שמפנים אצבע מאשימה לעבר מורי הנהיגה וטוענים כי הם מגישים תלמידי נהיגה שאינם מוכנים למבחן המעשי כדי להגדיל את הכנסותיהם.

    שיעור תלמידי הנהיגה שנכשלים במבחן המעשי הראשון גבוה פי כמה משיעור התלמים שמצליחים באותו מבחן. שיעור ההצלחה הגבוה ביותר נרשם במחוז תל אביב, שבו כ-28.4% בלבד מהתלמידים מצליחים במבחן הראשון. במקומות השני והשלישי (בהתאמה) ניצבים מחוז באר שבע, עם שיעור הצלחה של 24.9%, ומחוז ירושלים, עם שיעור הצלחה של כ-22%. אל המקום האחרון מגיע מחוז חיפה, עם שיעור הצלחה זעום של כ-13.9% בלבד.

    "איך לסחוט מאותם תלמידים"
    בדיון שנערך לאחרונה בוועדה לפניות הציבור, התבטא יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, בחריפות נגד מורי הנהיגה: "יש בעיה שצריך לבדוק איך מונעים ממורים להעמיד נהגים למבחן, כשהם לא בשלים, כדי לקבל הכנסה גבוהה יותר". ח"כ חמד עמאר הוסיף לדברי יו"ר הוועדה, ואמר כי "אותו (תלמיד) שמעלים לטסט ראשון, אחרי 28 שיעורים, אחרי טסט פנימי שעושים לו, ואם אחרי הטסט הפנימי זה מגיע רק ל-13.9% (שיעור הצלחה במבחן הראשון, ש.ה), אז משהו גרוע ביותר".

    בהמשך הדיון אף החריף ח"כ עמאר את נימת הדברים, ואמר "כשרוצים להגיש לטסט בחורה צעירה או בחור צעיר, לא יכול להיות שנתון של 13.9% עוברים בטסט הראשון. לא יכול להיות מצב כזה… ואני רוצה לדעת איזה פיקוח יש על מורי נהיגה. האם הנושא הזה הוא רק כספי, איך לסחוט מאותם תלמידים?". ומה באמת היקף הפיקוח על מורי הנהיגה?newspress_trainning_ford2

    בעניין זה התפתח ויכוח בין מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, ציון מזרחי, ויו"ר הוועד של עובדי המשרד, חנן אהרון, שבעצמו משמש בתפקידים בכירים באגף הרישוי מזה שנים ארוכות. בעוד שמזרחי טען שמשרד התחבורה מקיים פיקוח ראוי על מורי הנהיגה, אהרון – שמכיר היטב את הנושא, ואף ייצג את משרד התחבורה בוועדות הכנסת פעמים רבות – הסביר שמתקיים פיקוח בהיקף זניח בלבד.

    "אני הולך 10 שנים אחורה, לא יותר", אמר אהרון לחברי הוועדה. "28 שיעורים כפול 100,000 תלמידים בשנה, זה 2.8 מיליון, כפול 10 (שנים), 28 מיליון שיעורי נהיגה. אני מבקש לדעת כמה פיקוחים בוצעו על מורי הנהיגה על השיעורים האלה – 28 מיליון שיעורים. אשתי מורה בכיתה א', כל שבועיים-שלושה מגיע מפקח, בשביל לבדוק אם היא לימדה את החולם ואת הקמץ נכון. זה כשל ניהולי, שבסוף לוקחים את הבוחנים וזורקים אותם וזה הפתרון שלהם".

    "מורי הנהיגה בין הטובים בעולם"
    יו"ר ארגון מורי הנהיגה, אבי גולן, הגיב בכעס רב להאשמות שהוטחו לעבר המורים. "אנחנו לא מגישים תלמידים לא מוכנים", אמר בדיון בוועדת פניות הציבור. הרמה המקצועית של מורי הנהיגה היא בין הטובים בעולם, וזה במחקר וזה בדוק… המורים הם לא שק חבטות. אתם לא תגידו שאנחנו לא מגישים… זה שיש אחוזי הצלחה נמוכים, שהמשרד יבדוק מדוע. זה לא המורים. המורים בכלל הם מקצוענים וטובים ויוצאים מן הכלל".

    אז מי צודק – חברי הכנסת שמאשימים את מורי הנהיגה, או מורי הנהיגה שמעידים על עצמם שהם בין הטובים בעולם? תשובה לשאלה אפשר למצוא בדברים שאמר באוגוסט 2011 עוזי יצחקי – אז סמנכ"ל במשרד התחבורה, וכיום מנכ"ל המשרד. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת הבהיר יצחקי כי רמת לימודי הנהיגה בישראל נמוכה מדי.

    "לתוכנית ההכשרה הנוכחית (של תלמידי נהיגה, ש.ה) יש מספר נקודות חולשה בולטות מאוד, חייבים לתקן אותה", אמר יצחקי, "שיטת ההכשרה לא מכשירה היום את התלמיד באופן מעשי ללימודי הנהיגה… המורה מלמד את התלמיד איך לעבור את הטסט, הוא לא מלמד אותו איך לנהוג". מעניין לציין שיצחקי היה באותה עת מי שממונה מטעם משרד התחבורה וממשלת ישראל על "הכשרת הנהג, בחינתו, רישויו, (ו)הסמכת מורי נהיגה".

    אגב, הבטחות ההתייעלות של בוחני הנהיגה לא הגיעו אתמול מטוב לבם או רצונם לשפר את השירות לתלמידים. הסיבה להתעוררותם של הבוחנים היא איומי משרד התחבורה להפריט את מערך מבחני הנהיגה – איום שהועלה כבר לפני זמן רב אך מתקדם באטיות. שר התחבורה, ישראל כץ, תמך בעבר בהפרטת המבחנים אך נראה שהסוגיה היא בעיקרה פוליטית ואינה מקצועית.

    "אין פה רק כלכלה מאחורי ההפרטה… (ו)עדיין לא התגבשה החלטה גמורה להפריט את מערך הבוחנים", הסביר לאחרונה בכיר במשרד האוצר. "חשוב להבין, הסוגיה הזאת היא על שולחן הממשלה כבר תקופה די ארוכה. לאורך השנים משרד התחבורה ומשרד האוצר מנהלים בצורה כזו או אחרת, משא ומתן עם הבוחנים במשך שנים". הצעד עליו הכריזו אתמול הבוחנים וההסתדרות הוא לא יותר מעוד צעד במשא ומתן הזה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.