תפריט

מהינדרה ההודית עולה ליגה: קונה את פינינפארינה האיטלקית

עסקת הרכישה של פינינפארינה עשויה להפוך את הענקית ההודית לאחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם. פינינפארינה עשויה לייצר מכוניות יוקרה תחת המותג שלה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

קבוצת מהינדרה ההודית, אשר בין השאר שולטת ביצרנית הרכב 'מהינדרה ומהינדרה', סיכמה את עסקת הרכישה של סדנת העיצוב האיטלקית המפורסמת ביותר בעולם – פינינפארינה.

עסקה זאת תקפיץ באופן מיידי את מהינדרה אל השורה הראשונה של יצרניות הרכב בעולם, כשאחת האפשרויות היא שבתוך זמן לא רב יוכרז על מותג רכב חדש אשר ייצר באירופה ובהודו מכוניות תחת המותג האיטלקי פינינפארינה.

 

BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé

 

סיכום העסקה לא מפתיע, הוא מגיע בתום חודשים ארוכים של משא ומתן שהתנהל מאז שהחברה האיטלקית נקלעה לפשיטת רגל, אבל הרכב העסקה מעט שונה מכפי שניתן היה להבין בתחילת הדרך.
ערך העסקה כולה צנוע למדי במונחי תעשיית הרכב, ועומד על כ-185 מיליון דולר בלבד, מהם 28 מיליון במזומן, 125 מיליון לכיסוי חובותיה של החברה וכמה עשרות מיליונים נוספים שיושקעו בפיתוח עתידי.

בסך הכל תשלוט קבוצת מהינדרה בכ-76% מפינינפארינה – מהם 60% יהיו בידי קבוצת התקשורת והאינטרנט (שהיא חלק מקונצרן מהינדרה) ו-40% בידי יצרנית הרכב.
שאר מניות פינינפארינה יוצעו למכירה לבעלים הקודמים של החברה, חברת פינקאר, ולציבור, לפי אותו ערך שבו סוכמה העיסקה.

פינינפארינה תוסיף לפעול בטורינו כחברה עצמאית כשהיא רשומה בבורסה לניירות ערך במילאנו, ויו"ר מועצת המנהלים שלה, פאולו פינינפארינה, יוסיף לכהן בתפקידו בדירקטוריון.

 

 

אנאד מהינדרה, יו"ר הקבוצה ההודית, הסביר בפשטות את רציונל העסקה מבחינת ההודים כשאמר: "יכולות העיצוב האגדיות של פינינפארינה ישפרו באופן משמעותי את רמת התכנון והעיצוב של קבוצת מהינדרה, וזהו מהלך שלוקח בחשבון את החשיבות הגוברת של עיצוב המוצר בקרב צרכנים כיום. אין לנו ספק שעיצוב המוצר ישפיע משמעותית על בחירת הלקוחות".

אגב, העסקה טובה לשני הצדדים לא רק מפני שהיא מחזירה את החברה האיטלקית לחיים – דבר שסביר שהיה קורה בכל מקרה בדרך זאת או אחרת – אלא גם מפני שהוא יאפשר לאיטלקים לפרוץ בשווקים המתפתחים בגיבוי אחת החברות הרעבות והמתפתחות בקצב המהיר ביותר בעולם כיום.

מהינדרה ההודית היא כיום הבעלים של חברת סאנגיונג הקוריאנית, לאחר שזו פשטה רגל מספר פעמים והתגלגלה בין דייהו הקוריאנית לבין סאיק הסינית. בנוסף, מהינדרה רכשה גם את חטיבת האופנועים של פיג'ו הצרפתית. כיום מיוצגת מהינדרה בכ-90 מדינות ברחבי העולם, ובין השאר גם בישראל (עם סאנגיונג).

אחת הדוגמאות הבולטות לערך של שליטה בסדנת העיצוב האיטלקית היא היכולת של מהינדרה לשנות מן היסוד את הקו העיצובי של סאנגיונג, אשר ראוי ככל הנראה לתואר עיצוב הרכב המזעזע ביותר בעולם (בתנאי ש"תחרות" כזאת תוגבל ליצרנים שנמכרים במערב). מהינדרה, כמו יצרניות רכב אחרות, יכולה אמנם לרכוש שירותי עיצוב ולכאורה אין לה צורך "לקנות פרה כדי לשתות כוס חלב". אלא שכדי לבצע מהלך יסודי של שינוי קו עיצובי ותדמיתי של מותג עדיף לפתח יכולות עיצוב משמעותיות – בין אם כמחלקה פנימית עתירת תקציבים ובין אם בדרך שבה בחרה מהינדרה.

בנוסף, בעלות על אחת מסדנאות העיצוב הפורות ביותר בעולם תאפשר לקבוצת מהינדרה לשדרג משמעותית לא רק את כלי הרכב שלה אלא גם מוצרים תעשייתיים אחרים שהיא מייצרת, היות שהאיטלקים מעצבים מגוון רחב מאד של מוצרים.

היסטוריה מפוארת, עתיד מרתק

סדנת פינינפארינה נוסדה בשנת 1930 על ידי בטיסטה "פינין" פארינה, ועיצבה עד היום יותר מאלף דגמים שונים, בהם דגמים מפורסמים של כמעט כל יצרניות הרכב האיטלקיות, וגם של רולס-רוייס, פיג'ו, קאדילק, יונדאי ועוד.
יותר מכל מוכר הקשר העיצובי בן למעלה מ-60 שנים בינה לבין יצרנית מכוניות העל האקזוטיות פרארי.

בנוסף, פינינפארינה עיצבה את הקטרים והקרונות של רכבת הנוסעים המהירה יורוסטאר, שנחשפו בשנת 2014, וגם טרקטורים, אופניים, יאכטות ומטוסים, והיא עוסקת גם בעיצוב פנים, אדריכלות של בנייני יוקרה ועיצוב גרפי.

מהינדרה, יותר מכל יצרנית רכב אחרת – למעט יצרניות סיניות עצמאיות – יכולה ליהנות מן היכולות של פינינפארינה ראשית לכל בזכות השדרוג המיידי והעצום של עיצוב הדגמים, אבל גם בזכות הטבעת הסמל היוקרתי והמפורסם על דגמים מיוחדים. שיא השיאים, מבחינתה, עשוי (או "צפוי", לדעת מספר מקורות מקורבים) להיות הקמת מותג עצמאי שיישא את הסמל של בית העיצוב האיטלקי על גבי מכוניות פרימיום שיתמודדו מול היצרנים הגרמנים ומול יגואר.