תפריט

למרות התאונה של אובר: קליפורניה אישרה ניסויים בטכנולוגיה אוטונומית ללא נהג

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

התאונה שהתרחשה לפני קצת יותר משבועיים, בה רכב של אובר שנע במצב אוטונומי דרס למוות הולכת רגל בפרברי פיניקס, העלתה לא מעט שאלות קשות, במיוחד לנוכח סרטון תיעוד התאונה שפורסם כמה ימים לאחר המקרה בו ניתן היה לראות בבירור כי הולכת הרגל אמנם חצתה את הכביש שלא במעבר חציה ובמקום חשוך אך לא התפרצה לכביש, בנוגע לתפקוד המערכת האוטונומית על שלל החיישנים ובראשם מכ"מ הלידר התלת מימדי שלדעת מומחים כשלה כשלא הצליחה לזהות במועד כהולכת רגל את איליין הרצברג שחצתה את הכביש עם אופניים ושקיות, ולא פעלה כדי לנסות למנוע את התאונה.

עוד ב-TheCar:
ג'נרל מוטורס נערכת להשקת מכונית ללא נהג בשנה הבאה
בית הנבחרים האמריקאי סולל את הדרך למכונית ללא נהג
מכונית ללא נהג? לא כל יצרני הרכב מתלהבים

אם לא די בכך, כמה ימים מאוחר יותר מכונית מדגם מודל X של טסלה שנעה במצב של "טייס אוטומטי" התנגשה בקליפורניה בגדר בטיחות וגרמה למותו של בעל הרכב. אמנם יש להדגיש כי "הטייס האוטומטי" של טסלה היא רק מערכת עזר לנהיגה ולא מתיימרת כלל להיות מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ובמקרה זה המערכת התריעה מבעוד מועד על מצב מסוכן ודרשה מהנהג לשים את הידיים על ההגה מספר שניות לפני התאונה, אך עם העובדות קשה להתווכח ובשני מקרים שונים בשבועיים האחרונים הטכנולוגיה האוטונומית פישלה ובגדול וגבתה חיי אדם, ורבים החלו לתהות בקול האם היא "מבושלת" מספיק ובטוחה דיה לשימוש בכבישים הציבוריים.

עם זאת, על אף שנראה כי ניתן להבין את הקריאות להפסיק או לכל הפחות לפקח בצורה הדוקה ולהגביל את הניסויים של הרכבים האוטונומיים ברחובות הערים כמו גם את החלטתו של מושל אריזונה להשעות ללא הגבלת זמן את האישורים לניסויים שניתנו ל"אובר", מנגד הממשל בקליפורניה הביע השבוע אמון עמוק בטכנולוגיה, אשר חלק גדול שלה מפותח על ידי חברות מעמק הסיליקון שבסמוך לסן פרנסיסקו, ולא עיכב את כניסתן לתוקף, החל מה-2 באפריל, של תקנות המאפשרות לחברות טכנולוגיה דוגמת Cruise של ג'נרל מוטורס ו-Waymo של גוגל להתחיל לערוך ניסויים ברכבים אוטונומיים מלאים ללא נוכחותו ברכב של משגיח נהיגה אנושי שיכול לתפוס פיקוד במקרה שמשהו משתבש כמו שנדרש עד היום.

התקנות אושרו למעשה כבר בפברואר, הרבה לפני התאונה בה נהרגה הרצרברג ולפני תאונת הטסלה שנסעה במצב של "טייס אוטומטי", אך במשרד התחבורה הקליפורני החליטו לא לתת לאירועים המצערים הללו להשפיע על המדיניות שנקבעה לאחר דיונים מעמיקים בנושא מתוך הבנה כי בדרך לעתיד בו בגורם האנושי האחראי למרבית התאונות בעולם יוצא מהמשוואה עם מעבר למכוניות אוטונומיות מלאות אין מנוס מלבחון אותן בתנאי אמת.

על מנת לבצע ניסויים ברכבים ללא נהג, חברות הטכנולוגיה יצטרכו לפנות ל-DMV (משרד הרישוי של קליפורניה) ולהגיש בקשה מפורטת, להציג את תוכנית הניסוי ולעמוד בתנאים מסוימים, ביניהם רקורד מתועד של ניסויים בטכנולוגיה עם משגיח נהיגה אנושי ברכב, ולהיות מסוגלים לפקח על הרכבים מרחוק בעת הניסוי, ובמקרה של תקלה או כשמשהו משתבש לעצור אותם בבטחה ממרכז הבקרה.

ממשרד התחבורה בקליפורניה נמסר כי עד כה אף חברה טכנולוגית או יצרנית רכב לא פנתה אליהם כדי לקבל אישור לניסויים ברכבים אוטונומיים ללא נהג משגיח על הכבישים הציבוריים ולא מן הנמנע כי השחקניות המרכזיות בתחום עושות בדיקה נוספת לטכנולוגיה וחוששות מעט בימים אלה לקחת את הצ'אנס ולהיות הראשונות שתבצענה ניסוי ברכבים ללא נהג במרחב הציבורי.

עם זאת, אין ספק שמדובר בעיכוב זמני ולאחר שהרגולטור אישר סוף סוף ניסויים הכרחיים כל כך בדרך לעתיד עולם הרכב, לא ירחק היום בו מכוניות שנעות בעצמן ללא נוכחות אנושית ליד ההגה יהפכו לעניין שבשגרה.