תפריט

למרות ההפחדות: ירידה קלה בלבד במסירת מכוניות חדשות

במחצית הראשונה של 2019 הצטמצמו המכירות בשוק הישראלי ב-3% בלבד. מדיניות המיסוי הירוק של כחלון מעצבת את טבלת המכירות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שינוי המקדמים בנוסחת "המיסוי הירוק", אשר הגדיל את נטל המס על רכב חדש, העלה את מחירי המכוניות הקטנות והחסכוניות, והעשיר את קופת המדינה בכמה עשרות מיליוני שקלים ברבעון האחרון – כמעט ולא השפיע עדיין על סך מספר המכוניות החדשות שנמסרו במחצית הראשונה של השנה.

 

 

למרות העלאת רכיב המיסוי – שחלקה בוצע בפועל וחלקה נספג על-ידי היצרניות והיבואניות – בששת החודשים הראשונים של השנה עלו על הכבישים הפקוקים שלנו 158,082 כלי רכב חדשים, כלומר רק 3% פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. מדו"ח הרישוי המפורט של איגוד יבואני הרכב, שמבוסס על הנתונים שמתקבלים ממשרד התחבורה, עולה שבחודש האחרון נמסרו 21,838 כלי רכב, וזאת ירידה של כמעט 6% ביחס ליוני הקודם.

בתחילת השנה, כאשר נודע שב-1 באפריל, באופן מפתיע וללא התרעה מראש, משרד האוצר מתכוון להכביד את נטל המס על חלק מן המכוניות החדשות באמצעות שינוי בנוסחת המיסוי הירוק – היו מי שפיזרו חששות מפני עצירת מכירות מכוניות קטנות ש"נהנו" מהנחת מס גדולה יותר בזכות רמת זיהום נמוכה יותר שהם מייצרות. חשש זה גרם לכל מי שיכל – הן בקרב הרוכשים והן מבין היבואניות – להקדים את היבוא ואת השחרור של כלי רכב כאלה, וזאת ככל הנראה אחת הסיבות לכך שבסיכום התקופה עדיין לא מורגש שינוי בסך המסירות.
נכון להיום, ולפני צרור הגזירות המתקרב של העלאת נטל המס על מכוניות היברידיות – רוב הדגמים הנמכרים ביותר בישראל עודם דגמי מכוניות היברידיות: טויוטה קורולה ההיברידית החדשה נמסרה מתחילת השנה ב-7,691 עותקים והיא המכונית הנמכרת ביותר בישראל – לאחר שהדיחה מן המשבצת הזאת את יונדאי איוניק, ממנה נמסרו 7,478 יחידות.

מכוניות היברידיות נהנות אצלנו מהטבת מס לא פרופורציונלית לתרומה שלהן לצמצום זיהום האוויר. הטבת המס הזאת גרמה לכך שמבין עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל במחצית הראשונה של השנה – ארבעה הם דגמים היברידים שאחראים לכמעט 45% מסך המסירות של העשירייה הראשונה. כאשר מסכמים את סך המסירות של 40 הדגמים הנמכרים ביותר בישראל מתחילת השנה ועד לאמצע שלה, ואלה גם הדגמים שכל אחד מהן מכר לכל הפחות 1,000 יחידות, עולה ש-7 מתוכם הם דגמים היברידים. אלה מסרו יותר מ-28,500 יחידות או כ-34% מתוך כ-83,500 המסירות של 40 הדגמים הנמכרים בישראל.

 

 

מכוניות היברידיות מהוות גם נתח משמעותי אצל ארבעה מתוך חמישה המותגים הנמכרים ביותר בישראל. אפילו אצל יונדאי, המותג שמוביל את טבלת המסירות בכלל והוא גם המותג העממי עם מגוון הדגמים הרחב ביותר בארץ, מכירת מכוניות היברידיות מהווה כ-31.1% מכלל המסירות, ואצל קיה, עד לא מכבר המותג השני בהיקף המסירות בישראל, מהווה המכירה של מכוניות היברידיות כ-25.6% מכלל המסירות.
טויוטה הדיחה השנה את קיה מן המקום השני בטבלת המסירות עם זינוק מרשים של 29% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והיא עשתה את זה במידה רבה בזכות קורולה ההיברידית החדשה, שממנה נמסרו כאמור 7,691 יחידות. בהערת אגב צריך להזכיר ש'קורולה' החדשה כוללת גם את דגם ההאצ'בק שבעבר נקרא 'אוריס'. בכל מקרה, מגוון הדגמים ההיברידיים של טויוטה הוא הגדול ביותר, בהפרש ניכר, מבין כלל המותגים בישראל, ואצלה מהוות המסירות של מכוניות היברידיות כ-63.5% מכלל המסירות!

כפי שפרסמנו, משרד האוצר הציג תוכנית להעלאה הדרגתית של נטל המס על מכוניות היברידיות בשלוש השנים הבאות, ולהשוואה שלו עם שיעור המס על שאר הטכנולוגיות. תוכנית זאת, בהנחה שתאומץ גם על-ידי שר האוצר הבא, תגרום בשלב המיידי להקדמת יבוא ושחרור ממכס של דגמים שנהנים מן המצב הקיים, ובהמשך צריך לצפות לצמצום בשיעור היחסי שלהם בשוק.

כחלון בעד העשירים

משה כחלון, שר האוצר המתמזג של מדינת ישראל, לא חדל בשנים האחרונות מללהג על מאמציו להטבת מצבם של בני "מעמד הביניים". אבל בשעה שהוא נמלט בחזרה לזרועות הליכוד, ומותיר את מדינת ישראל עם הגירעון הגדול ביותר בתקציב המדינה מזה כ-15 שנים, מסתבר שלכל הדיבורים היפים אין זכר בטבלת המסירות של רכב חדש בישראל.
למרבה האבסורד, בשעה שילדי האוצר מכבידים את ידיהם על לקוחות שקונים מכוניות קטנות ופחות יקרות – שהן גם המכוניות הכי פחות מזהמות, מעניקים אנשי האוצר את הטבות המס הנדיבות ביותר דווקא ללקוחות העשירים בישראל – אלה שרוכשים מכוניות יוקרה במאות אלפי שקלים. כאשר בוחנים את הערך הכספי של הטבת המס שניתנת למכונית יוקרה היברידית נטענת, או למכונית יוקרה היברידית שעומדת בקריטריונים, מגלים שהוא מגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים ובמקרים לא נדירים גם למאות אלפי שקלים. כדי להבין את האבסורד די אם נאמר שרק החיסכון במס קניה על חלק מן המכוניות האלה – בזכות הטבת המס הירוק – גדול יותר מן המחיר הכולל (עלות + מיסים) של מכונית מיני או סופר-מיני…

ישנם בישראל מותגי יוקרה – למשל לקסוס ויגואר – לנד-רובר, שאחוז ניכר מסך המסירות שלהם הוא של מכוניות היברידיות או היברידיות נטענות, וגם אצל שאר מותגי היוקרה מהווה המכירה של מכוניות היברידיות-נטענות נתח משמעותי מאד במכירות. כל זה, כמובן, עוד לפני שדיברנו על נתוני המסירות של מכוניות מיבוא אישי שאותם מסתיר משרד התחבורה מן הציבור משל מדובר היה בסודות הגרעין של מדינת ישראל. שם, בקבוצת המכוניות שמיובאות לא על-ידי יבואניות הרכב, שיעור המכוניות ההיברידיות-נטענות גבוה במיוחד.

 

 

הדגםסך מסירותסוג הנעה
טויוטה קורולה7,691היברידית
יונדאי איוניק7,478היברידית
קיה פיקנטו6,202בנזין
יונדאי i106,015בנזין
יונדאי טוסון4,967בנזין
קיה נירו4,828היברידית
קיה ספורטאז'4,547בנזין
מיצובישי אאוטלנדר3,459בנזין
טויוטה ראב 43,448בנזין
יונדאי i203,347בנזין
טויוטה CH-R3,074היברידית
רנו מגאן2,771בנזין/דיזל
סקודה קודיאק2,679בנזין/דיזל
ניסאן קשקאי2,641בנזין/דיזל
מאזדה 32,461בנזין
קיה סטוניק2,388בנזין
מאזדה CX-52,309בנזין
טויוטה יאריס2,307בנזין
סקודה קארוק2,254בנזין/דיזל
סקודה אוקטביה2,181בנזין/דיזל
שברולט ספארק2,172בנזין
מיצובישי ASX2,112בנזין
מיצובישי אקליפס1,979בנזין
סיטרואן ברלינגו1,959דיזל
סיאט ארונה1,834בנזין
מאזדה 21,742בנזין
סוזוקי קרוסאובר1,658בנזין
סוזוקי באלנו1,497בנזין
סובארו XV1,435בנזין
ניסאן אקסטרייל1,364בנזין/דיזל
יונדאי קונה1,289בנזין
רנו קליאו1,252בנזין/דיזל
יונדאי אלנטרה1,220בנזין
סוזוקי ויטארה1,220בנזין
הונדה HR-V1,218בנזין
דאצ'יה דאסטר1,179בנזין/דיזל
ניסאן מיקרה1,177בנזין
טויוטה יאריס1,095היברידית
טויוטה פריוס1,051היברידית
סקודה ראפיד1,038בנזין
סה"כ מסירות83,501

40 דגמי המכוניות הנמכרים ביותר בישראל. מקור: דוח רישוי איגוד יבואני הרכב

 

החזקים מתחזקים

במחצית הראשונה של 2019 זינקו, כאמור, המסירות של טויוטה ב-29%, ואילו המסירות של יונדאי – שממילא מוביל כאמור את השוק שלנו, גדלו ב-4% נוספים. מי ששילמו על כך מחיר הם קיה – מכירות המותג הקוריאני הצטמקו ב-3%, והמותג האירופאי המוביל – סקודה – שסך מסירותיו לא השתנו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מיצובישי, שטיפס אל המקום החמישי תוך דילוג מעל מאזדה, הוא המותג שרשם את הזינוק השני בטיבו מבין המותגים המובילים, עם 16%. מכאן, ועד למקום העשירי בטבלה, נרשמו רק ירידות: מאזדה איבד 18%, ניסאן 23%, סוזוקי 12%, רנו איבד 15% ואילו המותג הספרדי, סיאט, איבד 9%.

כמעט כל מותגי היוקרה רשמו צניחה של ממש במסירות, החל ב-19% של אאודי, אשר עדיין מוביל את שוק היוקרה, דרך 22% של מרצדס שבמקום השני, המשך דרך 16% של ב.מ.וו, 42% של קאדילק, ו-50% של אינפיניטי לאחר ההכרזה על כך שהמותג הזה יתקפל בקרוב מאירופה. גם פורשה הצטמק ב-52%, יגואר ב-28% ומזראטי ב-43%. החריגים, בפלח שוק היוקרה, הם וולוו עם גידול של 8%, לקסוס, שצמח ב-21%, ג'יפ, עם גידול של 55%, אלפא רומיאו עם 19%, ולנד רובר עם 43% תוספת.

 

המותגמסירות 1-6/2019מסירות 1-6/2018שינוי
יונדאי26,45925,4134%+
טויוטה21,57916,73329%+
קיה20,21320,8593%-
סקודה12,07012,0340%
מיצובישי9,6338,27816%+
מאזדה7,2518,80618%-
ניסאן6,9349,05023%-
סוזוקי6,8987,82212%-
רנו5,7826,82215%-
סיאט4,6365,1059%-

עשרת המותגים הנמכרים ביותר במחצית 2019 לעומת מחצית 2018

 

הטבלה לא מספרת

העובדה שקרוסאוברים כבשו את השוק בישראל, כמו בעולם כולו, כבר מזמן לא דורשת אישורים והבהרות, אבל בכל זאת מעניין להדגיש שבטבלת 40 הדגמים הנמכרים ביותר בישראל מככבים 20 קרוסאוברים שמהם נמסרו יותר מ-44,000 יחידות, כלומר יותר מ-53% מסך המסירות בקרב 40 הדגמים הנמכרים ביותר.
מבין אלה מעניין במיוחד מצבו של מיצובישי אאוטלנדר שלא נס ליחו למרות קשישותו, על אף שהוא חולק אולם תצוגה עם שני קרוסאוברים פופולריים נוספים, ובתוך שוק שבו מתחרים בו לפחות שני שחקנים חזקים במיוחד – סקודה קודיאק וניסאן אקסטרייל.
בסיכום החצי שנתי מוביל טוסון את המאבק על פלח השוק של קרוסאוברים קומפקטיים ובעקבותיו דוהרים קיה נירו (ההיבדירי), קיה ספורטאז', מיצובישי אאוטלנדר (המפתיע), טויוטה ראב 4 וטויוטה CH-R (ההיברידים, סקודה קודיאק, ניסאן קשקאי, קיה סטוניק (המיני-קרוסאובר המוביל), מאזדה CX-5, סקודה קארוק, מיצובישי ASX, מיצובישי אקליפס וסיאט ארונה.

 

 

חשמליות או לא להיות

מכוניות חשמליות צפויות להיות חלק עיקרי בחיים שלנו החל מבעוד מספר קטן של שנים, והניצנים הראשונים של יבוא סדרתי שהולך ומתעצם ניכרו השנה עם רנו זואי, שממנה נמסרו עם 80 יחידות, ועם הפריצה הדרמטית ביותר לשוק הזה – אאודי אי-טרון שממנה נמסרו 61 יחידות, כל אחת תמורת כ-400 אלף ש"ח וצפונה. יונדאי העלתה 26 יחידות של איונוק חשמלית – רובן לציי רכב ולעובדי החברה שבוחנים כיצד נראים החיים במחיצתה, ואילו יגואר מסרה 14 יחידות של I-PACE.
4 מכוניות מדגם יונדאי קונה מתגלגלות בניסויים אצל היבואנית, ואילו ב.מ.וו, מי שפחות או יותר המציאה את הז'אנר הזה, הצליחה לכלכל לרחובות רק 3 מכוניות חשמליות מדגם i3 בחצי שנה.

לקינוח, בגזרת המכוניות ההיברידיות-נטענות מוביל את השוק ביד בוטחת מיצובישי אאוטלנדר ההיברידי-נטען, ובעקבותיו וולוו XC60 היוקרתי יותר. אאודי מסרה 210 יחידות של A3 אי-טרון, ואחריה מתארכת והולכת רשימה של עולות חדשות, רובן מפלחי השוק היוקרתיים.

 

הדגםסך מסירות
מיצובישי אאוטלנדר269
וולוו XC60258
אאודי A3210
מרצדס E300/350e145
ב.מ.וו 330e106
ב.מ.וו 530e106
קיה נירו104
ריינג' רובר103
מרצדס S560e102
ב.מ.וו 766
וולוו XC9060
ב.מ.וו. X536
פורשה קאיין13
פורשה פנאמרה13
מרצדס C300e6
מרצדס GLC350e3