• Ad
  • כצפוי: פיג'ו סיטרואן רוכשת את אופל

    תנאי העסקה טרם פורסמו אבל ביום שני בבוקר צפויות ג'נרל מוטורס ופיג'ו סיטרואן להכריז על העברת בעלות על אופל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עסקת המכירה של אופל, אשר נמצא בבעלות ג'נרל מוטורס האמריקנית מזה 88 שנים, לידי קבוצת פיג'ו-סיטרואן, אשר בעצמה ניצלה אך לפני כשלוש שנים מפשיטת רגל, תוכרז ככל הנראה ביום שני בבוקר.

     

     

    סוכנות הידיעות רויטרס, ומספר כלי תקשורת בצרפת ובגרמניה, דיווחו הלילה על כך שמועצת המנהלים של פיג'ו-סיטרואן אישרה ביום חמישי את ההסכם שהובא בפניה על-ידי קארלוס טוואראס, מנכ"ל הקבוצה, ושביום שני הקרוב, בשעה 0945 בבוקר, צפוי כינוס של עובדי אופל ברוסלסהאיים, גרמניה, ובו הם יקבלו תדרוך מפורט בנוגע לעסקה המתגבשת.

    דובר של חברת פיג'ו-סיטרואן אישר באופן עקרוני את נכונות הידיעה ואילו דובר של ג'נרל מוטורס סירב להגיב לפי שעה. כדי שהעסקה תצא לפועל היא חייבת לקבל גם את אישור מועצת המנהלים של ג'נרל מוטורס. על-פי פרסומים בצרפת בכך מסתיים הפרק העיקרי במשא ומתן שנערך בין האמריקנים לצרפתים במשך חודשים ארוכים, אולם עדיין יתקיים מו"מ שבו יסוכמו פרטים מדויקים יותר בין הצדדים.

    נכון לרגע זה לא דווח עדיין על ההיקף הכספי של העסקה, בין השאר מפני שעל השולחן נותרו עדיין שתי סוגיות מהותיות: חובות בהיקף של קרוב לעשרה מיליארד דולר (!) של ג'נרל מוטורס לקרנות הפנסיה של עובדי החברות (מהם כ-8.6 מיליארד לאופל וכ-1.2 מיליארד ל'ווקסהול', הזרוע הבריטית של אופל), וכן "הסכם אי-תחרות" בין אופל לבין ג'נרל מוטורס בסין ובדרום אמריקה.

    כל המפסידים מרוויחים

    למרבה האירוניה, עסקת המכירה של אופל-ווקסהול לפיג'ו-סיטרואן עשויה להיות הרווח וההצלה של שלוש חברות שכל אחת מהן נמצאה בפני פשיטת רגל, ולהציל את כולן מהפסדים נוספים.

    ג'נרל מוטורס הנוכחית היא חברה חדשה אשר הוקמה בסיוע ממשלת ארצות הברית על שרידי ג'נרל מוטורס שפשטה רגל בשנת 2009. במהלך אותה תקופה, ולאחריה, עמדה ג'נרל מוטורס למכור את אופל – אשר בעצמה ניצבה באותה עת על-סף פשיטת רגל אולם ניצלה ממנה בסיוע ממשלות גרמניה ובריטניה.

    הפעם האחרונה שבה אופל לא הפסידה כסף הייתה בסיכום שנת 1999, ובמשך 16 שנים רצופות מאז היא הסבה לג'נרל מוטורס (הישנה והחדשה) הפסדים מצטברים של יותר מ-15 מיליארד דולר.

     

     

    גם פיג'ו-סיטרואן הפסידה כסף במשך שנים לא מעטות ובשנת 2012 ניצבה בפני פשיטת רגל, אולם ג'נרל מוטורס רכשה ב-2013 כ-7% מן הבעלות בחברה והחלה לפתח יחד איתה פרויקטים משותפים. כשנה לאחר מכן מכרה GM את חלקה בחברה ואילו יצרנית הרכב הסינית דונגפנג, שותפתה של פיג'ו-סיטרואן בשוק הסיני, רכשה 13.68% מן הבעלות בקבוצה.

    בסיכומו של מהלך זה מחזיקות דונגפנג, ממשלת צרפת, ומשפחת פיג'ו בשיעורי בעלות זהים בקבוצה. דונגפנג וממשלת צרפת הזרימו כספים ובניצוחו של המנכ"ל הפורטוגלי קרלוס טוואראס, בעבר יד ימינו של קרלוס גוהן ברנו-ניסאן, עברה פיג'ו-סיטרואן תהליך מרשים של שיקום ומעבר מהפסד לרווח.

    קראו גם: בור ללא תחתית: מדוע GM רוצה להיפטר מאופל?

    אופל, לעומת זאת, הוסיפה לדמם וגם בסיכום 2016 רשמה הפסד של כ-257 מיליון דולר. "הקש ששבר את גב הגמל" מבחינתה של ג'נרל מוטורס הוא ככל הנראה הכרזת היציאה של בריטניה מן האיחוד האירופאי – אשר צפויה להקשות על אופל ובעיקר על ווקסהול, ואשר העבירה את התחזית הכלכלית לסיכום 2017 מרווח צנוע להפסד נוסף.

    האיחוד של פיג'ו-סיטרואן עם אופל צפוי להיות חבל הצלה לכל המעורבים בדבר, למעט אולי כמה אלפים מעובדי אופל שעלולים לאבד את עבודתם. היקף המכירות המשותף של פיז'ו-סיטרואן ואופל עומד כיום על 4.3 מיליון כלי רכב בשנה וצפוי לעבור את רף ה-5 מיליון בחברה המאוחדת, מהם כ-3 מיליון באירופה. בשוק האירופאי תעקוף פיג'ו-סיטרואן-אופל את רנו-ניסאן, תחזיק בכ-16% מהיקף השוק ותהיה לחברה השנייה בהיקף המכירות שלה, אחרי קבוצת פולקסווגן.

    שתי החברות יפחיתו את עלויות הרכש שלהן באמצעות רכש משותף, ייעלו את מערך השיווק שלהן באירופה ובעולם, וירחיבו את שיתופי הפעולה בפיתוח פלטפורמות משותפות – וכל אלה אמורים להניב לחברות חיסכון שנאמד ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנה.

    בנוסף, פיג'ו-סיטרואן מפגרת בתחום טכנולוגיות ההנעה האלטרנטיבית ולא הייתה צפויה להציג פיתוח עובד למכונית חשמלית מודרנית עד לשנת 2019, ולכן אחד הנושאים שנדונו בינה לבין ג'נרל מוטורס הוא זכויות השימוש בטכנולוגיה כזאת אשר פותחה בארה"ב ומשמשת את אופל. אחד הרעיונות שבהם דובר לאחרונה הוא האפשרות להפוך את אופל ל"מותג ההנעה האלטרנטיבית" של הקבוצה המאוחדת ובכך גם לצמצם את הקניבליזציה בין מותגי פיג'ו ואופל.

    העובדים ישלמו?

    עיתוי העסקה עשוי להיות מעולה אך עלול להיות בעייתי, היות שגם צרפת וגם גרמניה נמצאות בעיצומן של מערכות בחירות, ובשתי המדינות חוששים שתהליך ההתייעלות יהיה כרוך בפיטורי עובדים וסגירת מפעלים.

    מצד אחד, בהנחה שג'נרל מוטורס תכניס לקופת העסקה כ-2 מיליארד דולר (לעומת מיליארד אחד לו היא הסכימה בתחילה) כדי להשלים חוסרים בקופות הפנסיה של העובדים – תהיה בכך הקלה מסוימת לכלל העובדים. מנגד, אופל מעסיקה כיום כ-36,000 עובדים, 19,000 מהם בגרמניה, ואילו ווקסהול מעסיקה כ-4,500 עובדים בבריטניה, וארגוני העובדים של שתי החברות חוששים שממשלת צרפת, אשר מחזיקה כאמור כ-14% מן הבעלות בקבוצת פיג'ו-סיטרואן – תלחץ ש"פיטורי התייעלות" יתקיימו רק מחוץ לצרפת.

    ההכרזה אודות העסקה, ביום שני, צפויה להגביר את קולותיהם של אנשי האיגודים המקצועיים בגרמניה ובבריטניה, ושל פוליטיקאים, אולם מאידך ייתכן שאלה דווקא יסייעו להשיג התחייבויות של המדינות לתמוך בהסכם מבחינה כלכלית. כך, למשל, במהלך המגעים בין ג'נרל מוטורס לפיג'ו-סיטרואן נפגש קארלוס טוואראס עם תרזה מאי, ראש ממשלת בריטניה ועם בכירים בממשל ובאיגודים המקצועיים והבטיח להם ששני מפעלי הייצור של ווקסהול באנגליה יישארו בעבודה לכל הפחות עד לשנת 2021 – וזאת למרות יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופאי.

     

    אופל קורסה

     

    ביום שלישי הקרוב תיפתח בז'נבה שבשוויץ תערוכת המכוניות הבינלאומית ועסקת המכירה של אופל ממילא עמדה להיות אחד הנושאים המרכזיים בשיחות התעשייה שם.
    ההערכה היא שגם ג'נרל מוטורס וגם פיז'ו-סיטרואן לחוצות להכריז על העסקה עוד לפני פתיחת התערוכה, בין השאר כדי לאפשר לכולם להתרכז בדגמים החדשים שיושקו שם – למשל אינסיניה חדשה של אופל – יותר מאשר בשמועות ובהערכות אודות העסקה.

    על-פי פרסומים בצרפת – למרות שמחיר העסקה טרם פורסם מדובר בסכום שפיג'ו-סיטרואן תוכל לעמוד בו גם ללא דילול מהותי של אחזקות השותפים הנוכחיים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.