• Ad
  • יותר משני מיליון מכוניות שנמכרו בארה"ב עלולות להתלקח ולבעור בגלל פגם ייצור במנועי תטא 2
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יונדאי וקיה נתבעות בארה"ב על ידי קבוצת בעלי רכב שמכוניותיהם נשרפו בגלל כשל ייצור במנועי תטא 2. התובעים, בבית המשפט המחוזי של מחוז המרכז בקליפורניה, מבקשים להכיר בתביעה שלהם כייצוגית, וזאת במקביל לחקירות שמבוצעות באותו נושא על-ידי משרד התובע הכללי של מדינת ניו יורק, ועל ידי מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני.

     

     

    לטענת התובעים, יונדאי וקיה לא פעלו מהר מספיק כדי לדווח ללקוחות שלהם על כשל ייצור שגורם לכך שמנועים מסדרת תטא 2 – אשר הותקנו בדגמים פופולריים כמו סונטה, סנטה פה, ספורטאג', אופטימה וסורנטו – עלולים לסבול מבעיית שימון אשר גורמת להתחממות ולהתלקחות.

    היות שהחקירות של הרשויות המוסמכות בארה"ב עדיין בעיצומן, וההליכים המשפטיים בראשיתם, אין עדיין פרטים מדויקים אודות מנגנון הכשל. אבל מה שמסתמן הוא שגם בתהליך הייצור במפעל (או מפעלים) מנועים של יונדאי, וגם בתהליך המקביל במפעל (או מפעלים) של קיה, נותרו שבבי מתכת בתוך המנוע ואלה סתמו במהלך השימוש חלק ממעברי השמן במנוע. כתוצאה מכך התחממו חלקים אשר אמורים היו להיות משומנים, ייתכן שגם נוצרו דליפות שמן, והתוצאה היא בעירה של מאות מנועים ושריפת מאות מכוניות שלא כתוצאה מהתנגשות או תאונה.

     

     

    שתי החברות ביצעו במהלך השנים האחרונות קריאות לתיקון שמצטברות ליותר ממיליון מכוניות (בארצות הברית) אשר יוצרו בין השנים 2011 ל-2014. עם זאת, אנשי "המרכז לבטיחות בדרכים", ארגון צרכנים אמריקני ללא כוונת רווח בארה"ב, דורשים משתי החברות הקוריאניות לקרוא לתיקון ל-2.9 מיליון כלי רכב מחמישה דגמים שונים. נוסף לדיווחים אודות שריפות במנועים ובמכוניות התקבלו במרכז כ-200 תלונות של בעלי יונדאי וקיה לגבי ריחות של שריפה, חוטי חשמל שנמסו ועשן שיצא מתוך תא המנוע.
    במינהל הבטיחות בדרכים האמריקני הצטברו עד כה יותר מ-350 תלונות ודיווחים של צרכנים אודות שריפות בכלי הרכב שלהם, והתובע הכללי במחוז דרום במדינת ניו יורק פתח בחקירה פלילית בנושא.

     

     

    חברת יונדאי סירבה להגיב באופן ישיר לתביעה אבל פרסמה הודעה לפיה: "אין (לנו) דבר חשוב יותר מאשר הבטיחות והביטחון של לקוחות יונדאי… במהלך שלוש השנים האחרונות קיימנו פגישות רבות עם נציגי משרד התחבורה האמריקני ומינהל הבטיחות בדרכים, דנו בממצאים של מינהל הבטיחות וזיהינו אספקטים בטיחותיים אפשריים, כולל במנועים שנקראו לתיקון".

    פך השמן

    צריך להדגיש שבניגוד מוחלט למנטליות הרופסת של משרד התחבורה הישראלי בכל הקשור לחקירת כשלים (להבדיל מן המדיניות הביורוקרטית המכבידה שלא לצורך שלהם בנושאי ניירת) – הרשויות בארצות הברית לוקחות ברצינות רבה מאד מצבים שקשורים בעבירות על החוק או כאלה שעלולים לגרום לסיכון. חקירות של התובע הכללי, כמו זאת שנפתחה בנושא של יונדאי וקיה, הובילו לקנסות כבדים ואישומים פליליים כנגד טויוטה (בפרשת התאוצה הלא נשלטת, אם כי פרשה זאת הסתיימה בהסדר טיעון) וכנגד פולקסווגן (בפרשת "דיזלגייט").

    חקירת הרשויות האמריקניות לא מתמקדת בכשל עצמו אלא בשאלה אם אנשי יונדאי וקיה פעלו מספיק מהר, ובאופן מספיק נחוש, כאשר נודע להם על הבעיה ועל הצורך לטפל בה. בנקודה זאת נעזרים חוקרי המינהל בעדות של קים גוואנג-הו, מהנדס שעבד במשך 26 שנים בחברת יונדאי, אשר העיד על כשלים בטיפול בפרשה.

     

    כוכב הפרשה: מנוע תטא 2 של יונדאי-קיה

     

    בשנת 2015, לאחר גילוי הכשל, ביצעו אנשי יונדאי קריאה לתיקון של כ-470 אלף מכוניות מדגמי סונטה שיוצרו בין השנים 2011-2012 והונעו עם מנועי 2.0 ו-2.4 ליטר מסדרת תטא. באותו מעמד אמרו הקוריאנים שהבעיה נבעה מהצטברות שבבי מתכת סביב גל הארכובה במנוע, ושהשבבים גורמים לחסימת השימון של מסבים ומוטות חיבור. הבעיה, כך נמסר בשעתו, נגרמה בגלל פגם בתהליך מכאני שנקרא "deburring" אשר משמש להסרת שבבי מתכת במהלך הייצור. באפריל 2017 הרחיבה יונדאי את הקריאה לתיקון וכללה בה 572,000 כלי רכב נוספים שיוצרו בין השנים 2013-2014, ובהם סנטה פה ודגמים נוספים.

    קיה, פחות או יותר במקביל, ביצעה קריאה לתיקון של יותר מ-618,000 כלי רכב מדגמי ספורטאג', סורנטו ואופטימה אשר יוצרו בין השנים 2011-2014. כדי להסביר (או לתרץ) מדוע הקריאה הראשונה לתיקון שביצעה קיה בוצעה כמעט שנתיים אחרי זאת של יונדאי – טענו אנשי קיה שבמקרה שלהם מדובר בכשל שונה.

    בדיעבד, מפרסומים שונים בארה"ב עולה שהקוריאנים טעו טעות גדולה כאשר לא דאגו לתקן את כל הנזקים "בשקט" ולקחת עליהם אחריות מלאה, מפני שתביעות כנגד החברה החלו לצוץ בהמוניהן רק אחרי שמערכי השירות של החברות סירבו לתקן את התקלות על חשבונם, ומן הלקוחות נדרשו אלפי דולרים לתיקון. תביעה ייצוגית ראשונה כנגד קיה בנושא זה הוגשה כבר לפני קרוב לשנתיים. אגב, אנשי יונדאי פרסמו הודעה לפיה הקריאות לתיקון לא רלבנטיות לשווקים באיזור אסיה והפאסיפיק.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יונדאי וקיה נתבעות בגלל שריפות במנועים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.