• Ad
  • טקאטה מוכרת מניות של חמש יצרניות רכב יפניות

    המשבר של יצרנית כריות-האוויר טקאטה מעמיק כעומק הבור שהיא כרתה לעצמה עם כריות-האוויר הקטלניות שלה. למרות זאת, כ-30 גופים מביעים עניין ברכישת החברה או חלקים ממנה. כרגיל - האזרח הישראלי הקטן עלול להידפק בגדול
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הקשרים הפנימיים בין חברות שונות במגזר העסקי ביפן אינם דבר חדש, אלא שלנוכח אחד המשברים הקשים ביותר בתולדות תעשיית הרכב העולמית הם מקבלים היום מימד חדש: יצרנית כריות-האוויר היפנית טקאטה עומדת למכור את אחזקותיה בחמש יצרניות רכב יפניות שהן גם לקוחות שלה.

     

    Airbag Deployment

     

     

    מקורות ביפן, וסוכנות הידיעות רויטרס, דיווחו הלילה (בין שני לשלישי שעון ישראל) על כך שחברת טקאטה צפויה למכור מניות של יצרניות הרכב טויוטה, ניסאן, סוזוקי, סובארו ומיצובישי, וזאת לאחר שבסוף החודש שעבר מכרה את רוב אחזקותיה בחברת הונדה – שהייתה גם הלקוח הגדול ביותר לכריות-האוויר שלה.

    אחזקה צולבת של מניות בין חברות עסקיות – שלחלקן יש יחסי ספק-לקוח – היא דבר מקובל בתרבות העסקית היפנית.

    הונדה, עד לא מכבר, הייתה אחת מבעלות המניות הגדולות בחברת טקאטה, שהיא יצרנית של חגורות בטיחות והגאים למכוניות כמו גם אחת משלוש השחקניות הגדולות ביותר בשוק כריות-האוויר – עם נתח שוק של כרבע מכלל הייצור העולמי.

    הונדה גם הייתה הלקוח הבודד הגדול ביותר של טקאטה, וזו מצידה הייתה הספק היחיד שלה לכריות-אוויר, ובדיעבד מסתבר שזה הפך את הונדה ליצרנית הרכב המסובכת ביותר בפרשת כריות-האוויר הקטלניות.

    מנגנוני הניפוח שבנתה טקאטה החל משנות האלפיים המוקדמות מכילים חומר נפץ זול אך רגיש לחום וללחות, ואלה כבר גרמו ככל הידוע לעשרות מקרי מוות ולאלפי פציעות ברחבי העולם – וגם בישראל.

    לאחר שטקאטה נקטה בשיטות שונות להסתרת המידע שברשותה, וככל הנראה גם הונדה לא פעלה בשקיפות המתחייבת, אילץ לאחרונה מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני את טקאטה לבצע את הקריאה לתיקון הגדולה ביותר בתולדות תעשיית הרכב, לכ-100 מיליון מכוניות מתוצרת למעלה מ-28 יצרניות רכב שונות.

    עד עתה נשאו יצרניות הרכב ברוב העלויות של הקריאות לתיקון, אבל במוקדם או במאוחר תיאלץ טקאטה להתמודד לא רק עם הקנסות בסך מאות מיליוני דולרים שכבר הוטלו עליה על-ידי המינהל האמריקני, ועם הפיצוי ליצרניות הרכב שעסוקות כעת בקריאות לתיקון, אלא גם בתביעות נזיקין של לקוחות שנפגעו שעלולות להסתכם במיליארדי דולרים.

    מכירת האחזקות ביצרניות הרכב היפניות – אשר מבוצעת בידיעת היצרניות ובאישורן – תזרים לקופת החברה מזומנים שנחוצים לה לצורך ההתנהלות המיידית, אבל לא תושיע אותה לאורך זמן.

    בפברואר השנה מינתה טקאטה ועדת היגוי חיצונית לצורך הכנת תכנית לארגון מחדש של החברה, וזו שכרה את חברת הייעוץ הכלכלי לזאר כדי שזו תחפש משקיעים אפשריים.

    ככל הידוע, כ-30 משקיעים שונים הביעו עד עתה עניין ראשוני בהשקעה בחברה, אשר למרות שהיא מסובכת עד צוואר – גם במישור הכלכלי וגם במישור המשפטי – עדיין מייצרת הרבה מאד הכנסות בשתי חטיבותיה שלא קשורות לייצור כריות-אוויר.

    עד כה טרם נחשפה זהות המתעניינים הפוטנציאליים אולם מקורות מתוך החברה הדליפו שכמחציתם קשורים לתעשיית הרכב ובין האחרים ישנם מספר משקיעים פיננסיים.

    הונדה, כאמור הלקוח הגדול ביותר של כריות-אוויר מתוצרת טקאטה, הודיעה כבר לפני מספר חודשים שהיא מפסיקה להשתמש במנגנוני ניפוח מתוצרתה, ודובר מטעם חברת טקאטה מסר שהיא תבצע "שינויים דרסטיים" בחטיבת מנגנוני הניפוח שלה.

    על פעילותו של מנכ"ל החברה, שיגהיסה טאקאדה (Shigehisa Takada), נמתחה בשנה האחרונה ביקורת נוקבת לא רק בנוגע לפרופיל התקשורתי הנמוך שעליו שמר לאחר שהפרשה התפוצצה, אלא בעיקר בטענה שהוא היה מודע לבעיות – או חייב היה להיות מודע להן – לכל אורך הדרך אבל לא פעל כדי לתקן אותן בזמן. טקאדה, מכל מקום, הציע להתפטר ברגע שבו יושג הסכם על חילוץ כלכלי של החברה.

    • מדוע זה חשוב לנו?

    לשרידותה של טקאטה כישות משפטית עצמאית עשויה להיות משמעות גדולה עבור כל בעל רכב שבמכוניתו מותקנות כריות אוויר מתוצרת החברה, בעיקר כל עוד שכריות אלה לא הוחלפו בכריות בטוחות ותקינות.

    פשיטת רגל של טקאטה, או מכירתה למשקיע חדש תוך כדי מחיקת הפעילות הקודמת ושמירה רק על החטיבות הרווחיות, עלולה ליצור מצב שבו בעתיד לא יהיה מי שייקח אחריות על תיקון כריות האוויר הפגומות, וסכנה כזאת מוחשית יותר בישראל מאשר, למשל, בארצות הברית.

    ג'נרל מוטורס "הישנה" סיפקה לנו דוגמא למחיקת חברה כושלת והעברת נכסיה לחברה חדשה. בעקבות המשבר הכלכלי של 2008-2009 פשטה ג'נרל מוטורס רגל ו"חולצה" על-ידי ממשלת ארצות הברית. זו הקימה חברה חדשה, העבירה אליה את כל הנכסים ה"טובים" של החברה הישנה והותירה במבנה המשפטי המקורי רק את החובות – שרובם נמחקו.

    למרות שבאופן תיאורטי מי שאחראי להחלפת כריות-האוויר הפגומות הן יצרניות הרכב שמכרו מכוניות ללקוחות – באופן מעשי נראה שמשרד התחבורה הישראלי לא יהיה מסוגל לאכוף החלפת כריות פגומות במקרה שיצרניות הרכב לא ישתפו פעולה ולא יכריזו על קריאות לתיקון בישראל.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.