• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ״בגשת איש אל הקולוניה, יראה לעיניו הר שומם וישתאה עליו. אך בעלותו אל ההר הזה, תעלוזנה כליותיו למראה הוד הטבע אשר מסביב״. כך כתב בשנת 1882 סופר ״המגיד״ – השבועון הראשון בתולדות העיתונות העברית – על המושבה שתקרא לימים זכרון יעקב.

     

     

    היו אלה חבורה של 'חובבי ציון' שהקימו באותה השנה את המושבה וקראו לה תחילה ״זמרין״, על שם כפר אריסים ערבי שעל חורבותיו הוקם המקום. לחבורה החרוצה לא היה ניסיון חקלאי, ולכן, בשנת 1883, נקרא הברון רוטשילד לעזרה, ובתמורה הוא החליט לשנות את שם המקום ל״זכרון יעקב״, לזכר אביו – הברון ג׳יימס יעקב רוטשילד. מעניין מה היו חושב הברון רוטשילד וחבורת המקימים לו היו מגיעים היום לרחוב 'המייסדים' שבמושבה. הם לבטח היו רואים שם מטיילים רבים שסורקים את הרחוב לאורכו ומקנחים בגלידה ברחוב הנדיב, כל זאת כשהם מתהדרים ביפי המקום שבולט כהר ירוק מעל מישור החוף.
    רבים מבין המבקרים מסתפקים במועט ולא עושים הרבה יותר מהליכה קלה וארוחה כבדה, וזאת למרות שבעיר עצמה, ומסביב לה, ההיצע רב. סקרנו את האתרים "השווים" בסביבה לטובת טיול סופ״ש רגוע ויפה.

     

     

    גן הנדיב. הפארק הוקם סביב קבר הברון בנימין (אדמונד) דה רוטשילד ורעייתו אדלאיד. בפארק ישנם מספר מפלים מלאכותיים, כמו גם גנים שהם מן המיוחדים שבנופי הארץ, כמו למשל ״גן הוורדים״, שבו עשרות זני ורד; ״גן הריחות״ ובו עשרות עצי בושם; ו״גן הדקלים״ שבו אפשר למצוא אוסף דקלים מכל רחבי העולם.
    את הגנים השמורים מקיף שטח בן דונמים רבים של שמורה לצרכי מחקר בתחום החי והצומח. בין שביליה מטייל לו רועה צאן אשר לבד ממקל מחזיק גם במחשב נייד ובציוד תקשורת שדרכו הוא מדווח אודות הגידולים לעמיתיו שבמכון ויצמן ברחובות. במקום ישנם גם דיר ומחלבה שבה מכינים גבינת צאן ויוגורט משובח.

    אפשר למצוא גם שדות חיטה באזור הפראי, כמו גם יערות אורנים ותצפיות נוף מרהיבות על מישור החוף ועל 'בקעת הנדיב'. פרטים אודות המקום והביקור בו נמצאים בכניסה ל'גן הנדיב', שם ישנם מרכז מבקרים חדש ותחנת מידע. מומלץ לרכוש שם מפה תמורת תשלום סמלי, ואפשר ליצור קשר עם המקום מבעוד מועד בטלפון ל-04-6298111.

     

     

    עין צור. למעיין, שנקרא גם ״באר המשאלות״, מיוחסות מזה מאות שנים סגולות לפריון. ״הנוסע מבורדו״, שביקר במקום בשנת 333 לספירה, כתב כי ״שם יש מעיין שאם מתרחצת בו אישה תהא מעוברת״, ובספר מסעו לארץ ישראל הוא אף מתאר כיצד נשים שרחצו במקום זרקו בו מטבעות כסגולה לפריון. ואכן, במקום התגלו כאלפיים מטבעות מהתקופה הביזנטית.
    גם הרומאים קידשו את מי המקום, שכן המעיינות בסביבה היו מקור המים שהובלו לקיסרה. הם ערכו לכבוד מקורות אלו את חגיגות ה״מיומאס״ – על שמה של אלת הפוריות מאיה – ומסופר על אורגיות רבות ומתמשכות שבסופן, כמובן, התעברות.
    המעיין נמצא בשוליה המזרחים של רמת הנדיב ואפשקר לבקר בו ללא תשלום. הגישה אליו היא דרך 'קריית חינוך אורט' שעל כביש 652, אך מי שמסתבך יכול לשאול להכוונה במרכז המידע שבכניסה לגן הנדיב.

     

     

    בית אהרונסון. ביתו של ראש משפחת אהרונסון אפרים-פישל, שהיה ממייסדי המושבה. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה החליטו שני בניו – אהרון ואלכסנדר -להקים ארגון מחתרת מקרב צעירי המושבות כדי לסייע לבריטים במאבק לגירוש התורכים מן הארץ. הארגון קיבל את השם ניל״י – ראשי תיבות של ״נצח ישראל לא ישקר״ – ולימים הצטרפו אליו גם האח צבי והאחות שרה.
    פעולות המחתרת יצאו מבית זה, שבו גם שמה קץ לחייה שרה אהרונסון, "גיבורת ניל״י", לאחר שנתפסה בידי התורכים. במבנה שצמוד לבית נמצא מוזיאון קטן ובו מכתבים ופריטים נוספים שמתעדים את פעילות המחתרת. מחיר כרטיס למבקר מבוגר הוא 20 שקלים. הבית נמצא ברחוב המייסדים 40, ואפשר ליצור קשר עם מפעיליו בטלפון 04-6390120.
    תמונה

    בריכת בנימין. מאגר מים ששימש את תושבי המושבה הראשונים, ולצידו הוצב מנוע קיטור שהזרים את המים במעלה ההר. המים אוחסנו במכלי נחושת והוזרמו מבעד לשלוש ברזיות ואל שוקת לבהמות. האתר, שנמצא ברחוב המייסדים, שוחזר ושוקם ומשמש כנקודת תצפית יפה אל כל אזור החוף שבין חיפה לחדרה.

     

     

    מצפה ישראל. מתצפיות הנוף היפות בארצנו אל עבר מישור החוץ. המקום נקרא על שם ישראל שכטר, שעלה מרומניה אל המושבה עם אחיו. האח עזב לאחר תקופה קצרה ושב לאירופה וישראל נשאר והיה לחקלאי. נקודת התצפית נמצאת ברחוב יפה נוף.

    מצפה יעקב. נקודת תצפית נוספת, לזכר יעקב מרוויצה. יעקב עלה ארצה בגפו מיוגוסלביה בשנת 2002 ושירת כחובש קרבי. בשנת 2004 הוא נהרג יחד עם חמישה חיילים נוספים מפגיעת טיל שירו מחבלים עזתיים בנגמ״ש שבו נסע. במקום, שנמצא ברחוב היין, יש תצפית מערבה אל הים; צפונה אל הכרמל ואל המוחרקה; ומזרחה אל רמות מנשה. במקום בנויה פינת ישיבה ולצידה פסל מאבן וברזל בצורת מגן דוד.

     

     

    לאכול: החומוס של יוסקו. החומסייה של יוסקו ממוקמת ברחוב הנדיב שבלב המושבה, ומציעה צלחת גדולה של חומוס משובח, סלט קצוץ דק, והרבה סימפטיה. לתיאום מראש: 04-6292196.

    לשתות: יקב סמדר. היקב הקטן והמשפחתי נמצא בלב רחוב המייסדים, והוא הוקם על ידי מוטי שפירא, שף שנולד לאחת המשפחות הוותיקות במושבה. שפירא בנה סוכת גפנים בלב חצר גדולה, והוא מגיש בה ארוחות מיוחדות לקבוצות של עד 20 אורחים, בתיאום מראש. לתיאום: 04-6390777.

    לסייר: אפשר לסייר בין אתרי המושבה עם מדריך, ובמקרה כזה מומלץ לפנות לעמוס, מדריך מקומי שמתמחה בזכרון יעקב ובסביבה. אפשר לקבוע איתו סיור בתשלום בטלפון 054-2283570.

     

     

    כך מגיעים: זכרון יעקב בנויה לצד כביש מספר 4 ("כביש החוף הישן") וכביש 70 ("כביש ואדי מילק") וקל להגיע אליה מצפון ומדרום מכביש 2 ("כביש החוף"), או כביש 4, או כביש 6.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל זכרון יעקב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.