• Ad
  • טויוטה למדה מ'וויז': תחלק תוכנת ניווט בקוד פתוח

    טויוטה משבשת את המודל העסקי של כל חברות המיפוי הגדולות. תפתח את המפות שלה לכל המשתמשים בעולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת מזירות המלחמה המרתקות ביותר בעולם הרכב והתחבורה כרגע היא זירת "המיפוי של העולם": יצירת שכבות מידע גיאוגרפי מדויק בארבעה ממדים. כנראה שאת המאבק האדיר הזה מובילה כרגע ענקית התוכנה גוגל, אשר בין השאר רכשה לצורך זה את 'וויז' ועוד קודם לכן מיפתה את העולם בצילום דיגיטלי ובאמצעות שירות המפות שלה, אבל ייתכן שלא לעולם חוסן. טויוטה, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, החליטה "לתת פייט" והיא שוקדת כרגע על פרויקט מעניין.

     

     

    המלחמה הגדולה החלה כאשר מספר יצרניות רכב, אשר החליטו שלא להיות שבויות בידיים של גוגל, רכשו מחברת נוקיה את פעילות המיפוי שלה, הקימו את פלטפורמת HERE, והזמינו את שאר יצרניות הרכב להצטרף אליהן. גם הסינים נותנים בראש בתחום הזה – עם ה"גוגל" שלהם – ענקית התוכנה 'באידו'.

    מה כל כך חשוב בזירה הזאת ועל מה המהומה? השורה התחתונה פשוטה: מי שישלוט במפת העתיד, כלומר מי שיצליח לצרף לפלטפורמה שלו את מספר השחקנים והמשתתפים הרב ביותר – יזכה בכל הקופה. ראשית לכל יהיה לו מידע בזמן אמת על כל מה שזז בעולם, הוא ישלוט במידע אודות המיקום הפיזי של כל מבנה שנוצר בידי אדם – בין אם זה מבנה קבוע (למשל בית או חניון) או אם הוא נייד (כלי רכב), והוא ימכור את המידע האדיר הזה – או נגזרות שלו – להמוני גופים שיזדקקו לו.

    למעשה מדובר במצב של "ביצה ותרנגולת": מי שינגיש את המידע הרב והמדויק ביותר ובזכות כך יזכה במשפר המשתמשים הרב ביותר יוכל לצבור באמצעות במשתמשים שלו את כמות המידע הרבה ביותר שתהפוך את המערכת שלו למדויקת ונחוצה יותר. היתרון של גוגל ובאידו ברור: כבר כיום הן מחוברות אל מאות מיליוני משתמשים שמסתובבים ברחבי העולם עם מכשירי הטלפון הניידים שלהם, והחיישנים בטלפונים האלה עוספים מידע ומשדרים אותו ללא הפסקה אל "הענן", כלומר למחשבים של החברות הגדולות.

    לקריאה נוספת: מלחמת העולמות: יצרניות הרכב קונות חברת מיפוי וייאבקו בגוגל

    גם ליוזמה של יצרניות הרכב יש יתרון, היות שאצלן מותקנת התוכנה על כלי רכב שצוברים יחד מרחקים אדירים ומסתובבים גם במקומות דלים באוכלוסיה. מעבר לכך, מפות דיגיטליות ארבע ממדיות (כלומר כאלה שאוספות מידע גיאוגרפי עם דגש על "שמן אמת") לא רק אוספות מידע אלא גם מפיצות אותו הלאה, והצרכנים שזקוקים למידע כזה יותר מכל הם מי שמבקשים להפעיל מכוניות אוטונומיות.

    כאן נכנסת טויוטה לתמונה, ואם היא תצליח במשימה שהיא לקחה על עצמה הרי שאף אחד מאיתנו לא יהיה שבוי בידיהן של גוגל, וויז, אפל, טום טום, גארמין או באידו. מפני שבעוד שהמודל העסקי של כל הגופים האלה הוא למכור את המפה שלהם למשתמשים ו/או לגופים מסחריים, טויוטה מתכוונת לתת בחינם את המידע לכל מי שיתרום להצלחת הפרויקט שלה.

    הקוד פתוח והיד רושמת

    לטויוטה הייתה בעבר הזדמנות לחבור אל יצרניות הרכב האחרות או אל גוגל או אפל, אבל היא בחרה ללכת בנתיב משלה. הרעיון, כפי שהתגבש עד כה, הוא להרים את הפלטפורמה כולה בשיטת "קוד פתוח", כלומר לשתף את מה שהמפתחים שלה יוצרים עם כלל הציבור ולאפשר לכל מי שמעוניין בכך להשתמש בפיסות קוד ובמערכת בכללותה, או לתרום לפרויקט קוד שהוא פיתוח. אנשי טויוטה קוראים לזה "AMP", או "פלטפורמת מיפוי אוטונומית", וממש כמו תכנות הפעלה לינוקס או 'אובונטו' שמבוססת עליה זאת פלטפורמה נגישה לכל.

     

    לחברת הבת המתמחה של טויוטה קוראים Tri-Ad, עד כה היא כבר הציגה קונספט של המערכת שפיתחה, ובתוך שנה או שנתיים היא צפויה להפיץ גרסאות של מערכת מפות עולמית מתפקדת. טויוטה תטמיע את המערכת הזאת בשלב ראשון בכ-10 מיליון מכוניות שהיא מייצרת בכל שנה, ובמקביל גם תמכור אותה במחיר סמלי (ובמידת האפשר, מבחינה חוקית, אולי אף תעניק אותה בחינם) ליצרניות רכב מתחרות שיעדיפו לקבל אותה במקום לשלם לחברות המסחריות שמפתחות תוכנות ניווט כמה עשרות דולרים עבור כל מכונית שבה מוטמעת תוכנה.

    טויוטה, שמפתחת את מערכת המולטימדיה שמונעת באמצעות המערכת הזאת יחד עם ספקיות המשנה שלה – דנסו ואיישין, הציגה בסוף השבוע ביפן אב טיפוס של מערכת פועלת, והיא מוסיפה פתח אותה במרכז התכנות של חברת Tri-Ad בטוקיו, שם מועסקים כ-2,000 עובדים שמתוקצבים בכ-2.8 מיליארד דולר (!)

    טויוטה הרכיבה עבור הפרויקט שלה "נבחרת חלומות" שמרוכזת בידי מנדלי קהלסי, מי שמוביל את תחום המיפוי בחברה, את המנכ"ל ג'יימס קופנר – מי שהיה חבר בצוות הנדסת התוכנה שפיתח את "תוכנת ההפעלה" המקורית שבה השתמשה גוגל במכוניות האוטונומיות שלה. סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה הוא קן קויבוצ'י, מי שהיה ממונה על פרויקט המכוניות האוטונומיות בטויוטה, מנהל התוכנה הוא ניקוס מיכאלקיס אשר היה בין מקימי פלטפורמת הענן של נטפליקס, ואילו על ממשק המשתמש מנצח מנהל בכיר אחר מ'גוגל' – ת'ור לואיס.

    הרעיון של לפתוח את הקוד לכל העולם, ולבנות ממשק משתמש שיאפשר לכולם להשתמש בו, נובע מכך שכיום מרוכזים כל הניסויים של רכב אוטונומי במספר מצומצם מאד של אזורים, אבל מפה מושלמת, ארבעה ממדית, חייבת לתאר היטב את כל העולם. כמובן שלא מספיק רק לאסוף את המידע וצריך גם לנתח אותו, אבל ניתוח – טוב ככל שיהיה – לא עושה כלום ללא שנאסף מספיק מידע. מערכת AMP וממשק המשתמש שלה יאפשרו לכל מי שמעוניין בכך לקבל מידע גיאוגרפי ארבעה ממדי באיכות גבוהה ובזמינות מוחלטת, אבל "בתמורה" יספקו יצרניות רכב וציוד, ומפעילות תחבורה, נתונים (אנונימיים) אודות כל מקום שבו הם נמצאים ומה בדיוק קורה שם. בטויוטה מאמינים שהשוק שאליו הם מכוונים "שווה" כ-20 מיליארד דולר בשנה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.