תפריט

חודש מסירות חזק: 25,137 מכוניות חדשות עלו לכביש

למרות החשש בענף, ואולי בגללו, גם יוני היה חודש חזק במסירת מכוניות חדשות. הקרוסאוברים בעליה, המשפחתיות בירידה, השקל מתחזק והמחירים יציבים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

במהלך חודש יוני עלו על כבישי ישראל 25,137 מכוניות חדשות, סדר המותגים במרכז טבלת המסירות השתנה מעט, סוזוקי, טויוטה, מאזדה, ניסאן ורנו רשמו מסירות טובות במיוחד, וסך המסירות החצי שנתי עודו גבוה מזה של התקופה המקבילה אשתקד – כלומר שמספר המכוניות שעלו על כבישי ישראל בחצי השנה האחרונה הוא הגדול ביותר בהיסטוריה.

 

 

בחודשים האחרונים נשמעו לא מעט קולות מצוקה בענף הרכב הישראלי, אשר הביעו חשש מפני צניחה צפויה במסירת מכוניות חדשות לאחר שנת השיא 2016. החשש היה שיתחיל להיווצר לחץ על המערכת הפיננסית לסגור מעט את ברזי המימון, שאולי קצת הגזמנו עם מספר המכוניות החדשות שנמכרות כאן, שהכבישים כבר לא יכולים לשאת בעומס הפקקים ושאחרי כל חגיגה צריך קצת לנוח. סיכום המסירות החצי שנתי של 2017 מגלה שלכל החששות הללו לא היה בסיס, לפחות נכון לעכשיו. בחודשים פברואר – יוני נרשמה אמנם ירידה קלה במסירות ביחס לאותם חודשים ב-2016, אבל מדובר בהפרשים נמוכים והפער שנוצר בינואר השנה, כאשר 45,210 מכוניות חדשות קיבלו רישוי ישראלי צהוב לעומת 36,481 בינואר 2016 – עדיין לא נמחק.

בחודש שחלף, למשל, נמסרו אמנם כ-1,260 מכוניות פחות מאשר ביוני 2016, אבל מדובר בגידול משמעותי בקצב המסירות ביחס למאי (24,550) או אפריל (19,843) שקדמו לו. מאז תחילת השנה עלו על כבישי ישראל 168,197 מכוניות חדשות, לעומת 165,461 במחצית הראשונה של 2016. חוץ מן הפתיחה הדרמטית של השנה (שנבעה מרכישה מוגברת של מכוניות בסוף השנה שעברה לפני עליית השיעור האפקטיבי של המס הירוק ומסירת המכוניות בינואר) – גם מרץ היה חודש חזק במיוחד עם מסירת 28,167 מכוניות.

שאלת מיליון השקלים היא מה אחוז המסירות של מכוניות שנמכרו "בלחץ", כלומר דרך חברות הליסינג וצנרת מסלקת ה"אפס קילומטרים", וגם כמה השפיעו השמועות שנפוצו כאן בחודשים האחרונים על מצב הרוח של הלקוחות ועל רמת הלחץ של המוכרים. מצד שני, אין מה לדאוג לרווחיות של היבואנים מכיוון שגם אם הם מכרו "בלחץ" – מחירי המחירון נותרו ברובם על כנם למרות ההתחזקות הנמשכת של השקל ביחס לדולר, לאירו, לליש"ט ואפילו ליין היפני – לכן מתח הרווחים של היבואניות רק גדל.

יציבות בצמרת, שינויים במרכז הטבלה

יונדאי מוסיפה להוביל את טבלת המסירות עם 23,548 מכוניות בחצי השנה, וגם קיה (21,384 מסירות), טויוטה (18,410) וסקודה (12,989) שמרו לא רק על הסדר שלהן בטבלת המסירות אלא גם על מספרי מכירות דומים מאד לאלה של השנה שעברה – למעט טויוטה שמסירותיה השתפרו בכ-1,200 יחידות.

על אף שנתוני המסירות של חודש בודד לא צריכים להילקח יותר מידי ברצינות – הם מושפעים מאד ממועדי ההגעה של אוניות לנמלים ומקצב השחרור של היבואניות – במרכז טבלת המסירות חלו מהפכים קטנים כאשר סוזוקי זינקה אל מעבר לניסאן ומאזדה ירדה למיקום השישי, וניסאן התדרדרה מן המקום החמישי לשביעי. ביחס לתקופה המקבילה אשתקד הוסיפה סוזוקי למסירותיה כ-3,000 יחידות, בעיקר בזכות תוספת של דגמים חדשים להיצע שלה, מאזדה הפסידה כ-1,600 יחידות, ניסאן השתפרה ב-1,300 ורנו ב-1,900 יחידות. סיטרואן, אשר טיפסה אל העשיריה הראשונה, הדיחה משם את סיאט.

 

המותגמסירות 2017מסירות 2016שינוי באחוזים
יונדאי23,54823,7140.7%-
קיה21,38420,9362.1%+
טויוטה18,41017,2266.9%+
סקודה12,98912,1217.2%+
סוזוקי8,9095,93850%+
מאזדה8,2779,89416.3%-
ניסאן8,2036,90318.8%+
רנו7,2935,39035.3%+
מיצובישי6,8398,82422.5%-
סיטרואן4,9224,6096.8%+

 

 

מעדיפים קרוסאוברים

מגמת הגידול בהיקף המכירות של קרוסאוברים וג'יפונים נמשכת, במחצית הראשונה של 2017 עלו על כבישינו כ-5,150 יותר ג'יפונים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, ומי שמשלמות את המחיר הן מכוניות הנוסעים שהפסידו כ-3,200 מסירות באותה תקופה.

ההערכות הנוכחיות בענף הן שהמחצית השניה של 2017, אם לא יקרו בה אירועים מיוחדים, תהיה דומה מאד לתקופה המקבילה ב-2016 וזה אומר ששנת 2017 כולה תסתיים עם פלוס מינוס 280,000 מסירות – כלומר שיא חדש אבל שיחפור מינורי למדי ביחס ל-2016. לא מיותר להזכיר שנכון להיום מוסיפה לנשב רוח גב חזקה מאד שמסייעת ליבוא ושיווק רכב בישראל, ומדובר בראש ובראשונה בשקל החזק, כאמור, אבל גם ברמת הריבית הנמוכה במשק והיעדר ערוצי השקעה אלטרנטיביים. אלה כמעט אונסים את המשקיעים אל עבר שוק הרכב וחברות הליסינג, ובמצב כזה אף אחד לא מקשיב לאזהרות של בנק ישראל לגבי "בועת אשראי" בענף.