• Ad
  • זיהום האוויר מרכב מסוכן יותר בישראל – בגלל החום

    מחקר חדש מצא שזיהום האוויר ממנועי דיזל ומאופנועים מסוכן יותר ככל שהטמפרטורות גבוהות יותר. מספר הימים החמים בישראל גבוה מאד, ולכן הנזקים הבריאותיים אצלנו חמורים במיוחד
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מזג אוויר חם משפיע לרעה על איכות האוויר בערים, ומגביר מאד את פליטת המזהמים ממנועי דיזל ומאופנועים, ואפילו מכלי רכב שעומדים בתקני זיהום האוויר החדשים והמחמירים. זאת המסקנה של מחקר חדש אשר נערך בשנה האחרונה בלונדון ובפריז על ידי ארגון TRUE – אשר ממומן, בין השאר, על-ידי הפדרציה הבינלאומית לספורט מוטורי, FIA.

     

    תוצאות המחקר, וגם ההמלצות שלו, רלבנטיות באופן מיוחד לערי ישראל, היות שמספר הימים החמים אצלנו, והטמפרטורה הממוצעת באופן כללי, גבוהים משמעותית ביחס למערב אירופה. החוקרים שביצעו את המחקר השתמשו בציוד חדיש אשר מודד את זיהום האוויר באמצעות החזר קרן אור, והצליבו את פרטי לוחית הרישוי של הרכב הנמדד עם מאגר הרישוי – כדי לקבוע באיזה דגם מדובר. חישוב רמות הזיהום שנפלט מכל כלי רכב בוצע בהתאם למתודולוגיה של המועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה (ICCT), וכל כלי רכב דורג בהתאם לרמות פליטת המזהמים שהוא פולט.

    הממצא המרתק והחשוב ביותר של המחקר הוא שכאשר הטמפרטורות בעיר פריז הגיעו ל-30 מעלות זינקו הפליטות של תחמוצות חנקן (NOx), דו תחמוצת הפחמן ושל חלקיקים מסרטנים שנפלטים ממנועי דיזל ומאופנועים בשיעורים של בין 20% ל-30%. ממצא נוסף, אשר לא יפתיע את מי שעקב אחר השתלשלות החשיפות והגילויים אודות בדיקות מעבדות הרכב בעקבות "פרשת דיזלגייט" – הוא שכמות זיהום האוויר שנפלטת מכלי רכב גבוהה במקרים שונים פי 40 ויותר ביחס לנתונים שנמדדים בבדיקות מעבדה. באופן לא צפוי, המחקר גילה גם שרמת הזיהום שנפלטת מחלק ממנועי האופנועים – אשר נחשבים בדרך כלל לכלי רכב יותר ידידותיים לסביבה מאשר מכוניות – "חורגים מאוד" מממוצע זיהום האוויר שנפלט ממנועי בנזין ודיזל כאחד.

     

     

    המחקר שנערך עבור True בוצע במהלך שלושה שבועות בפריז, בקיץ הקודם (2018), שבמהלכם היו מספר ימים בהם זינקו הטמפרטורות אל מעל ל-30 מעלות צלזיוס. כאמור, החוקרים השתמשו בטכנולוגיה של חישה מרחוק, ומדדו את הזיהום שנפלט מיותר מ-180,000 כלי רכב – בהם מכוניות נוסעים, מסחריות קלות, משאיות, אוטובוסים, אופנועים וטוסטוסים אשר נסעו על כבישי העיר. נמצאה, כאמור, עלייה של עד 30% בפליטות של תחמוצות חנקן ממכוניות דיזל בימים חמים, כמו גם של חלקיקים מסרטנים, וכן פליטת דו-תחמוצת הפחמן שלא נחשב לגז מסוכן בריאותית אבל גורם ל"אפקט החממה".

    הממצאים מתייחסים לא רק לאוטובוסים ומשאיות, שמייצרים זיהום רב במיוחד, אלא גם למכוניות נוסעים חדשות יחסית, אשר עומדות בתקני אירו 6 המתקדמים. לגבי אלה נמצאו חריגות של עד פי 18 מן התקן האירופאי. פליטות תחמוצות חנקן (NOx) ממכוניות מונעות דיזל בדגמים שעומדים בתקני אירו 5 ו- ,6שנמדדו בטמפרטורות של מעל 30 מעלות צלזיוס, היו גבוהות ב 20% עד 30% מאשר בטמפרטורות שבין 20 ל 30 מעלות צלזיוס – שהוא טווח הטמפרטורות שבו בוצעו בשעתו בדיקות המעבדה לפי התקן הקודם (NEDC). לדברי החוקרים, בטמפרטורות גבוהות יותר נוצרות כמויות גדולות יותר של גז אוזון (o3) שנחשב לאחד הגזים המסוכנים לבריאות (כאשר הוא נמצא במפלס הקרקע.

    פריז היא העיר האירופאית השנייה, אחרי לונדון, שבה בוצע מחקר דומה בדצמבר 2018, ובעתיד הוא יבוצע גם בערים אירופאיות נוספות. בין תחילת חודש יוני השנה לבין סוף אוגוסט עברו הטמפרטורות בפריז את רף ה-30 מעלות צלזיוס במשך 20 ימים. ככל שהשפעות התחממות כדור הארץ מתעצמות אנחנו צפויים ליותר ויותר ימים חמים כאלה, ובמיוחד באזורים עירוניים צפופים שבהם יש פעילות אנושית שכוללת הפעלת מזגנים ושימוש רב בתחבורה. שלוש "אוכלוסיות" בעייתיות במיוחד של כלי רכב שנדגמו במחקר הם אופנועים – שם מפגרות דרישות תקינת זיהום האוויר אחרי התקינה של מנועי בנזין ודיזל של מכוניות, מכוניות מונעות במנועי דיזל, גם חדישים יחסית, וכל המכוניות עם מנועים שיוצרו לפי תקינת אירו 4.

    שילה ווטסון, סגנית מנהלת קרן ה-FIA, אמרה: "רכבי דיזל מזהמים מיוצרים ונמכרים ביודעין מזה עשרות שנים, והפליטות העודפות האלה אחראיות לכ-38,000 מקרי מוות בכל שנה. תוצאות המחקר החדש מראות את מורשת ההונאה ואת האתגרים ההולכים וגדלים שאנחנו ניצבים בפניהם. הנטל הבריאותי העירוני הבלתי מקובל שנגרם בגלל רכבי דיזל גדל ככל שהערים מתחממות, ולכך יש השלכות עצומות על תושבי ערים בכל רחבי העולם".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.