חדשות רכב ותחבורה

החשמלית הראשונה של מרצדס תוצג בתערוכת פריז

שנתיים אחרי שהכריזה על הקמת חטיבת מכוניות חשמליות עצמאית חושפת מרצדס מכונית חשמלית סדרתית ראשונה

0

בתערוכת פריז 2016 הכריזה מרצדס על הקמת חטיבה חדשה שתתמקד בהנעה אלטרנטיבית ובייצור של מכוניות "ירוקות", ותיקרא EQ. מרצדס נדרשה לכך לא רק בגלל פריצת הדרך של 'טסלה', ומפני שהמתחרות שלה בעולם היוקרה כבר נמצאו צעד וחצי לפניה, אלא בעיקר בגלל שתקנות WLTP האירופאיות עמדו להיכנס לתוקף והיא נדרשה לעמוד ברף מחמיר של ממוצע זיהום אוויר לתמהיל המכוניות שהיא מוכרת (או לשלם קנסות כבדים).

כמו המותג i של ב.מ.וו, והמותג E Tron של אאודי, מרצדס בראה את המותג EQ אשר מרכז גם גרסאות הנעה היברידיות של דגמים סדרתיים, ובעיקר את הפיתוח, הייצור והשיווק של מכוניות חשמליות טהורות.

לקריאה נוספת: העתיד החשמלי של מרצדס: כל המכוניות יהיו היברידיות

בעת חשיפת התוכניות, לפני שנתיים, הציגה מרצדס את דגם הקונספט החשמלי 'EQ ג'נריישן'. כעת, כשבועיים לפני  תערוכת פריז ולאחר סדרת קדימונים מייגעת מעט, מרצדס חשפה את הגרסה הסדרתית של אותו קונספט והיא קוראת לה  EQC. לדברי אנשי מרצדס הם מתכוונים להתחיל בייצור סדרתי של מכונית זאת בתחילת השנה הבאה.

 

 

אז מרצדס אמנם מאחרת לנשף – טסלה הקטנה כבר עשתה בית ספר לתעשיית הרכב, ב.מ.וו. מייצרת את i3 כבר חמש שנים, יגואר משווקת את ה-I-Pace ורנו-ניסאן נמצאות בעסק הזה עוד מאז שחשבנו ששי אגסי ילמד את העולם איך מייצרים מכוניות. מצד שני, כאשר יצרנית המכוניות הוותיקה ביותר בעולם נכנסת לתחום הזה היא לא מסתפקת בלקחת מכונית ולדחוף לה סוללה אלא עושה דברים "עם כל הלב": לפני כשנה החברה השלימה את הבניה של מפעל סוללות, כדי לפתור את צוואר הבקבוק שאיתו נדרשות כיום להתמודד כל יצרניות הרכב, והיא שותפה במיזמים לפרישת רשתות עמדות טעינה באירופה ובארה"ב.

ל-EQC יש אמנם חזית ייחודית וגם מספר אלמנטים עיצוביים שנראים מעט עתידניים אבל בסך הכל היא מזכירה מאד את הקרוסאובר הבינוני GLC ואף חולקת איתו ממדים דומים של בסיס גלגלים (287 ס"מ), רוחב וגובה. זה כמובן מעלה חשד שלא מדובר בצרוף מקרים אלא בקרבה פיזית, מה גם שבהודעתה לעיתונות מרצדס לא ציינה במפורש שמדובר בפלטפורמה חדשה וייעודית למכונית חשמלית. מסקנה מתבקשת היא ש-EQC הוא גרסה חשמלית של GLC.

 

 

מבחינת יחידת ההנעה והמכלולים EQC לא מפגרת מאחור. המכונית מונעת באמצעות שני מנועים חשמליים שמספקים יחד 408 כ"ס: המנוע הקדמי נושא בעיקר העומס ופועל במהירויות נסיעה נמוכות עד בינוניות והאחורי נכנס לתמונה כאשר נדרש תגבור בעת תאוצות או כדי לסייע לאחיזה ולהכניס את הגלגלים האחוריים לתמונה ולספק הנעה כפולה.

סוללות ליתיום-יון בקיבולת של 80 קילוואט אוגרות את האנרגיה החשמלית הנדרשת ולפי הצהרת מרצדס מספיקות  לטווח נסיעה של 450 ק"מ (!), אם כי זה לפי תקן NEDC המיושן. לדברי מרצדס אפשר לטעון את הסוללות ל-80% מהקיבולת שלהן בטעינה מהירה תוך 40 דקות.

לא מיותר להדגיש שהסוללות שוקלות 650 ק"ג (!), כלומר כמחצית מהמשקל של מכונית משפחתית ממוצעת, ושהמשקל העצמי הכולל של EQC הוא כמעט 2.5 טונה, או חצי טונה יותר מאשר GLC היברידית. המכונית אמנם מזנקת מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.1 שניות והמהירות המרבית שלה מוגבלת ל-180 קמ"ש, אבל בכל זאת ברור שלטכנולוגיית ההנעה החשמלית יש עוד מרחק גדול מאד לעבור.