• Ad
  • טויוטה מקדימה בחמש שנים את לוח הזמנים שהיא עצמה קבעה, וכמחצית מן המכוניות שהיא תייצר בעוד 6 שנים יהיו חשמליות. מאיצה גם את שיתופי הפעולה עם סובארו, דייהטסו וסוזוקי, אבל הכל תלוי באפשרות להבטיח מקורות אספקה לסוללות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לאחר מספר שנים של היסוס הכריזו קברניטי טויוטה בסוף השבוע על כך שהם "שמים את כל הז'יטונים" על תחום הרכב החשמלי, דוחים מעט את התחזיות שלהם בנוגע להנעה באמצעות מימן, ומקצרים בחמש שנים את התחזיות שלהם בכל הקשור להשקת דגמים חדשים של מכוניות חשמליות טהורות. למעשה, כבר בתוך שש שנים בלבד, בשנת 2025, טויוטה תייצר בכל שנה כ-5.5 מיליון כלי רכב חשמליים, אשר יהוו כמחצית מכלל ייצור הרכב של החברה.

     

     

    תוכנית החומש החשמלית של טויוטה כוללת שני אלמנטים מפתיעים, והראשון בהם קשור ל"מלחמת הסוללות העולמית" או למאבק של יצרניות הרכב על אמצעי ייצור של סוללות חשמליות. טויוטה הכריזה על מגעים שהיא מנהלת עם יצרנית הסוללות הסינית CATL, שהיא יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בעולם, ובמקביל גם עם חברת BYD הסינית שהיא בעצמה יצרנית של מכוניות חשמליות ושל כלי רכב חשמליים מסחריים וכבדים. בנוסף, טויוטה מנהלת מו"מ גם עם יצרנית הסוללות היפנית GS Yuasa, וכל זאת במקביל לייצור העצמי של סוללות, ולשיתוף הפעולה העיקרי שלה בתחום זה, עם חברת פנסוניק היפנית שאיתה היא מקימה מפעל ייצור משותף.
    ההכרזה של טויוטה על שיתוף פעולה עם יצרניות סיניות מפתיעה מצד אחד – היות שעד עתה היא הימרה על תעשיית הסוללות המקומית ביפן, וגם מעוררת עניין רב ותהיות מצד שני. CATL היא ספקית הסוללות העיקרית של יצרניות רכב מתחרות, בהן ניסאן, הונדה, ב.מ.וו. וגם וולוו, כך שההתקשרות עם טויוטה יכולה לנבוע מרצון לגוון את מקורות האספקה אבל אולי גם כדי לשים רגל ולחסום יצרניות רכב אחרות.

    האלמנט המפתיע השני הוא שקברניטי טויוטה סבורים, כך במבחן התוצאה, שההערכות שלהם בנוגע לטכנולוגיית המימן היו כנראה אופטימיות מידי, וכעת הם סבורים שלא היה נכון מצידם "לדלג" מעל השלב האבולוציוני הבלתי נמנע של רכב חשמלי טהור. אך לפני שנתיים העריכו אנשי טויוטה שהחברה תייצר כ-5.5 מיליון כלי רכב חשמליים רק בשנת 2030, ושבאותה שנה הם ייצרו במקביל לכך גם כמיליון כלי רכב מונעים באמצעות תאי דלק.

    טויוטה היא מחלוצות הפיתוח והשיווק של טכנולוגיה היברידית של כלי רכב בעולם, וגם היצרנית המצליחה ביותר בפלח השוק הזה. כמעט 80% מן המכוניות ההיברידיות בעולם כיום הן מתוצרת טויוטה, וזה – כפי שמדגישים בחברה – עושה אותם בין השאר מומחים גם בתחום הסוללות וההנעה החשמלית. אלא שבעוד שהאסטרטגיה של ניסאן, המתחרה הגדולה ביותר מבית, הימרה על מכוניות חשמליות כשלב הביניים בדרך אל הנעה באמצעות תאי דלק (הנעה מימנית), בטויוטה הימרו על כך שהיתרון העצום שיצרו לעצמם בתחום ההיברידי יספיק להם כדי לגשר על הפער בדרך לעולם המימני.

    כעת, במבחן התוצאה, מסתבר שצריך לבצע פניה לנתיב אחר, ואנשי טויוטה מבצעים את זה בדרך אופיינית להם: בכל הכח. אחד הפרויקטים המיידיים שיצאו לדרך הוא פיתוח פלטפורמה ייעודית למכוניות הנעה חשמלית, בדומה לפלטפורמת MEB של פולקסווגן, ולפרויקט הזה הם נכנסים במשותף עם סובארו. עד שפלטפורמה זאת תהיה מוכנה הם ייבנו את המכוניות החשמליות הטהורות שלהם על בסיס פלטפורמת TNGA המודולרית החדשה שלהם, שעליה בנויים כעת כל דגמי הדור החדש של החברה (בהם, למשל, פריוס, C-HR, קורולה ועוד).
    היות שפלטפורמת TNGA תוכננה מראש כדי לקבל הנעה היברידית והנעה כפולה אין זה מפתיע שלכל הדגמים שבנויים ושייבנו עליה יש גם גרסאות היברידיות, אבל מכיוון שזאת לא פלטפורמה חשמלית ייעודית היא יותר כבדה ופחות מתאימה למכוניות חשמליות טהורות. למרות הכל, כבר החל מן השנה הבאה טויוטה "תגלגל החוצה" שישה דגמים חשמליים טהורים חדשים, בהם קרוסאוברים, מכוניות עירוניות ועוד, ואותם היא תשווק בכל רחבי העולם. בנוסף, טויוטה תפתח ותשווק עוד ארבעה דגמים חשמליים טהורים לשווקים ספציפיים, בהם סין ויפן.

    ביום שישי האחרון, בתדרוך לעיתונות שנערך על-ידי החברה בטוקיו, הצהיר שיגקי טראשי (Shigeki Terashi), סגן נשיא בכיר בטויוטה, ש"טויוטה מתמודדת כעת עם ביקוש רב מן הצפוי למכוניות חשמליות, בעיקר בגלל החמרת תקנות פליטות המזהמים, והמקורות הקיימים שלנו (לסוללות לרכב חשמלי) לא מספיקים… אנחנו רואים את עצמנו כיצרנית של סוללות לרכב חשמלי ושורשי הפרויקט הזה (לייצור סוללות לרכב חשמלי) נעוצים בתקופה שבה פיתחנו את הסוללה עבור פריוס. אבל קיים פער בין כמות הסוללות שאנחנו יכולים לייצר, לבין כמות הסוללות שככל הנראה נצטרך".
    לדברי טראשי, הזינוק במכירות רכב חשמלי צפוי ככל הנראה סביב 2025, ועד אז הוא יצמח בהדרגה מרמה של כ-1 מיליון מכוניות בשנה. עם זאת, אפשר להסיק מדברים נוספים שטראשי אמר שהצלחה במכירת רכב חשמלי לא תלויה אך ורק באבטחת מקורות אספקה לסוללות חשמליות (עם CATL ו-BYD) או בכושר ייצור של דגמים חשמליים. "המפתח ליצירת אופרציה מצליחה בתחום הרכב החשמלי הוא השילוב (של כלי רכב כאלה) במכלול הפעילויות בתחומי תחבורה חכמה, ובהם שירות ניידות לפי דרישה שמבוססים על רכב חשמלי", הוא אמר.

     

    היות ששירותי תחבורה לפי דרישה מתפתחים "מן הערים החוצה", לא מפתיע שאחד מכלי הרכב שטויוטה תשיק בקרוב יהיה מכונית חשמלית קטנה, דו מושבית, עם טווח נסיעה של כ-100 ק"מ ובמהירות עירונית שמוגבלת ל-60 קמ"ש. עם זאת – מכונית זאת תימכר ככל הנראה אך ורק בשוק הביתי של טויוטה, ביפן.
    לכל מי שחושש, בטעות, שטויוטה ויתרה על תוכניותיה בתחום ההנעה באמצעות מימן מבהיר טראשי שזה לא המצב. "לא שינינו את המדיניות שלנו כלפי רכב חשמלי", אמר טראשי, "ואנחנו לא משנים את המיקוד שלנו וגם לא מפקירים את האסטרטגיה שלנו בנוגע לרכב מימני".

    פיתוח משותף של רכב חשמלי

    כאמור, כבר החל בשנה הבאה תתחיל טויוטה להציג שישה דגמים כלל עולמיים חדשים של כלי רכב חשמליים, ושניים מהם יפותחו בשיתוף פעולה עם יצרנים מ"משפחת טויוטה" (דייהטסו שבבעלותה המלאה, וסובארו שבבעלותה החלקית), ועם סוזוקי שכרתה איתה לא מכבר ברית טכנולוגית. הדגם הראשון יהיה מכונית קטנה שתפותח במשותף עם דייהטסו ועם סוזוקי, ובמקביל יפותח קרוסאובר קומפקטי משותף עם סובארו. בנוסף, בחמש השנים הבאות טויוטה תשיק קרוסאובר חשמלי בגודל בינוני, מכונית סדאן קומפקטית חשמלית, מיניוואן חשמלי בגודל קומפקטי וגם, תחזיקו חזק, "רכב שטח חשמלי גדול".

     

    פלטפורמה חשמלית טהורה משותפת לטויוטה וסובארו

    "כדי שכלי רכב חשמליים יהפכו לפופולריים נדרשת עבודה רבה", אומרים בטויוטה, "ואנחנו מתמקדים בפיתוח הרכב והאמינות שלו, ובאבטחת שרשרת אספקה יציבה ובשימוש חוזר של סוללות. אנחנו עובדים באופן שוטף על פיתוח מסגרת שתענה בדרך הטובה ביותר לאתגר, במטרה לחבר היטב את כל חלקי הפאזל ובין השאר ליצור מודלים עסקיים חדשים".

     

    צילומים: טויוטה / יח"צ

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הזרם המרכזי: טויוטה שמה גז בשוק הרכב החשמלי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.