תפריט

הדור הבא של טויוטה יאריס האמריקנית תהיה מאזדה 2

טויוטה יאריס המוכרת לנו לא תשווק יותר באמריקה ותוחלף שם באופן בלעדי על-ידי מאזדה 2 עם סמל של טויוטה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

יצרניות רכב משווקות סביב העולם דגמים שונים שמותאמים לשווקים ולדרישות הלקוחות, ולעיתים הן משתמשות באותם שמות מותג בדרכים שונות ומשונות. במקרים אחדים משווקות מכוניות זהות בשווקים שונים תחת שמות שונים, ולפעמים המצב הפוך: אותו שם מותג מודבק על מכוניות שונות לחלוטין.

 

 

כך, למשל, טויוטה משווקת כיום בארה"ב שתי מכוניות תחת השם 'יאריס'. האחת, בתצורת האצ'בק 5 דלתות, היא המכונית שמוכרת לנו בישראל אשר מיוצרת בצרפת ומיוצאת בין השאר גם לאמריקה. האחרת, שנקראת שם 'יאריס iA', היא מכונית בתצורת סדאן אשר הושקה בארה"ב בשנת 2015 תחת המותג הצעיר 'סאיון' – אבל כאשר טויוטה החליטה לסגור את המותג הזה היא פשוט החליפה את הסמל שעל החרטום של הדגם הזה בסמל שלה.
מה שמעניין ב'יאריס iA' זה שזאת לא לגמרי טויוטה, אלא מאזדה 2 בתחפושת, וכדי להבין מי נגד מי צריך לפתוח עם כמה עובדות מעניינות אודות מאזדה, טויוטה, ולגבי מערכת היחסים שבין שתי החברות.

ראשית לכל כדאי לזכור שמאזדה, בדיעבד, עשתה טעות אסטרטגית עצומה כאשר בחרה להפסיק לייצר מכוניות בארה"ב בשנת 2012 ולהקים מפעל ייצור במקסיקו, למרות שהשוק האמריקני הוא שוק היצוא החשוב ביותר מבחינתה. כשנתיים לאחר מכן החל המפעל במקסיקו לייצר מכוניות בקצב של כ-140,000 בשנה, רובן ככולן מדגמי מאזדה 2 ו-3 שמיועדים לשווקים בצפון ובדרום אמריקה. במקביל, בשנת 2014 השיקה מאזדה את הדור הרביעי, הנוכחי, של מאזדה 2, וזאת מכונית שמבוססת על פלטפורמה שפותחה על-ידי מאזדה בשיתוף פעולה עם טויוטה.

החל בשנת 2015 הקציבה מאזדה לטובת טויוטה כשליש מתפוקת המפעל המקסיקני שלה, כ-50,000 מכוניות, והחלה לייצר שם עבורה את גרסת הסדאן של המכונית אשר שווקה בארה"ב כ'סאיון iA", ובמקסיקו וקנדה כ'טויוטה יאריס'.
בתוך ארה"ב, כאמור, טויוטה מכרה שתי מכוניות שונות לחלוטין: הראשונה היא יאריס האצ'בק 5 דלתות שמוכרת לנו, אשר מיוצרת בצרפת, והאחרת היא אותה "מאזדה יאריס" בתצורת סדאן 4 דלתות (שנמכרה בארה"ב בתחילה כ'סאיון' ומאז סגירת המותג כ"יאריס iA").

בשנה שעברה הכריזה מאזדה שהיא מנסה לתקן את הטעות הקודמת שלה על-ידי הקמת מיזם משותף עם טויוטה, בדמות מפעל ייצור חדש שהולך ומוקם במדינת אלבאמה שבארה"ב. למפעל יהיה כושר ייצור של כ-300 אלף יחידות בשנה והוא יחולק שווה בשווה בין שתי החברות. אלא שמפעל זה ינפיק מכוניות ראשונות מקווי הייצור שלו רק בשנת 2021. במקביל, מאזדה מחזקת בשנים האחרונות את הקשרים שלה עם טויוטה במספר חזיתות, ושתיהן אף יצרו "מיני-מיזוג" שבמסגרתו רכשה טויוטה 5.05% מן הבעלות במאזדה במקביל לכך שמאזדה רכשה כ-0.25% מן הבעלות בטויוטה.

שתי עובדות רלבנטיות נוספות הן שהמכירות של מכוניות "קונבנציונליות" ברוב העולם צונחות לנוכח המעבר של לקוחות לרכישת קרוסאוברים בכל הגדלים, ושטויוטה לא ממש מצליחה למכור יותר מידי "יאריסים" האצ'בק, לעומת מכירות סבירות יחסית של "מאזדה יאריס".

בתערוכת ניו יורק הקרובה, שתיפתח ב-17 באפריל, צפויה טויוטה "להכריז הכרזה בנוגע לדור הבא של יאריס האמריקנית" – כך אישר דובר מטעם טויוטה למספר כלי תקשורת בארה"ב. ההערכות הסבירות ביותר, ככל שעולה מן הדיווחים השונים, הן ראשית לכל שטויוטה תפסיק לשלוח לאמריקה את יאריס האצ'בק מצרפת, וזאת בראש ובראשונה מכיוון שמדובר במכונית שממילא התיישנה ושהיקף המכירות שלה בארה"ב קטן יותר מאשר בישראל (!).

שנית, שתי ה"יאריסים" האמריקניות צפויות להיות מוחלפות בשתי גרסאותיה של המכונית שמיוצרת במקסיקו על ידי מאזדה – בתצורות סדאן והאצ'בק, לאחר שזאת תעבור מתיחת פנים. ההערכה היא שלא צפויים שינויים במערכת ההנעה, כלומר שהמכונית – שתוסיף להיות הקטנה והכי פחות יקרה מבין דגמי טויוטה בארה"ב – תונע באמצעות מנוע הבנזין המוכר של מאזדה, בנפח 1.5 ליטר שיחובר לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית עם 5 יחסי העברה. כאמור, טויוטה תכריז רשמית על יאריס האמריקנית החדשה ועל המפרט המדויק שלה בתערוכת המכוניות של ניו יורק שתיפתח ב-17 באפריל.

ואיך כל זה ישפיע עלינו? בשלב ראשון לא יותר מידי. טויוטה תהיה חייבת לעשות משהו עם יאריס האירופאית, שמצליחה אצלנו בעיקר בגרסה ההיברידית שלה, אבל צפויה לאבד בסוף השנה את הטבת המס שצמודה לה. אם האמריקנים יתקדמו בתוכניתם להטיל מכסים על רכב שמיוצר מחוץ לארה"ב ייתכן שבמבפעל במקסיקו יהיו עודפי ייצור גדולים אשר עשויים לקרוץ לשוק הישראלי. טויוטה, כאמור, שולחת אלינו יאריסים מצרפת, ואילו מאזדה – שבעבר ייצרה את גרסאות הסדאן של מאזדה 2 בתאילנד ואת גרסאות ההאצ'בק ביפן, שולחת אלינו כיום גם את אלה וגם את אלה מן המפעל שלה בתאילנד.

הקלת דרישות התקינה כלפי רכב שמיוצר בתקינה אמריקנית עדיין לא הביאו לישראל מבול גדול של מכוניות מייצור צפון אמריקני, אבל עושה רושם שהצרות של טויוטה ומאזדה מול נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עשויות לייצר הזדמנות כלשהי סביב הקטנה המשותפת שהן בונות במקסיקו.