• Ad
  • פורד אקספלורר שובר שיאים (של תקלות סדרתיות)
    מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני חוקר כ-3,000 תלונות של נהגים ובעלי פורד אקספלורר שטוענים שנפגעו משאיפת הגז הרעיל חד תחמוצת הפחמן. פורד בתגובה: אין כל תקלה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    האם חדירה של גז רעיל אל תוך תא הנוסעים של פורד אקספלורר מן הדור החמישי מסכנת את הנהגים ואת הנוסעים בו? מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTAS) חוקר יותר מ-3,000 תלונות של בעלי פורד אקספלורר שנבנו בין השנים 2010 ל-2018 – אשר טוענים שהם חשופים לחדירה לתוך הרכב של חד-תחמוצת הפחמן – גז קטלני ומסוכן מאד לבריאות.

     

     

    מדובר בחקירה מורכבת ומסובכת בגלל לפחות שלושה גורמים שונים. ראשית לכל, אנשי פורד טוענים שביצעו בדיקות שונות לכלי הרכב ולא מצאו בהם כל פגם סדרתי. טענה זאת אולי נכונה, אבל צריך להדגיש שהחברה כן ביצעה פעולות שונות בניסיונות לתקן תקלה כלשהי ברכב. פורד אף רכשה בחזרה יותר מ-100 כלי רכב משומשים מלקוחות שהתלוננו על תקלה כזאת.
    שנית, ככל הידוע מדובר בתקלה "חמקמקה", במובן זה שחדירת הגז לתא הנוסעים לא מתרחשת באופן קבוע – אלא רק במצבי נסיעה מסוימים, למשל בעת לחיצה מלאה על המצערת כאשר מערכת המיזוג והאוורור נמצאת במצב של רה-סרקולציה – "recirculation".
    שלישית, בארה"ב (וגם בישראל) לא קיים תקן מחייב שקובע מה היא רמת חד-תחמוצת הפחמן שגורמת לסיכון בריאותי לנהגים. במציאות – לא כל נהג ונוסע מושפעים באופן דומה מחשיפה לחד-תחמוצת הפחמן. ישנם אנשים רגישים יותר ופחות, וישנה משמעות גדולה גם למצב הבריאותי הכללי של מי שנחשף לגז ולגיל שלו (ילדים וקשישים נמצאים בקבוצת סיכון גבוה יותר).

    מה שכן ידוע זה ראשית לכל שאם אכן ישנה חדירת חד-תחמוצת הפחמן לתוך תא הנוסעים מדובר בסכנת חיים של ממש: מעבר לסיכון הבריאותי, שעלול לגרום לחנק, פגיעה במערכת העצבים, עליית לחץ דם, וגם לפגיעות בריאותיות ארוכות טווח – החמור מכל הוא שהחשיפה לגז עלולה לגרום לנמנום ולהירדמות במהלך נהיגה – עם כל המשמעויות שקשורות בכך.

    הבעיה עצמה, כך מסתבר, לא חדשה. במינהל הבטיחות בדרכים האמריקני החלו לחקור אותה עוד בשנת 2016, ועד לחודש יולי 2017 הצטברו שם קרוב ל-2,700 תלונות של בעלי אקספלורר בנושא זה. בנוסף, מספר כוחות משטרה מרחבי ארה"ב, אשר מפעילים כלי רכב מדגם זה במשימות שיטור שגרתיות, דיווחו למינהל הבטיחות על התופעה הזאת. ביולי 2017 סרבו אנשי מינהל הבטיחות בדרכים לבקשת סוכנות הידיעות AP לתגובה אודות התקדמות החקירה, אם כי הם אישרו בשעתו את עצם קבלת התלונות, כמו גם את העובדה שחקירה כזאת אכן מתקיימת ושהיא נוגעת לכ-1.3 מיליון כלי רכב שיוצרו בין השנים 2011 ל-2017 (כלומר עד לשנת בדגם 2018 בארה"ב).

    על-פי נתוני המינהל, ביולי 2017 אפשר היה לקשור בין התופעה הנחקרת לבין שלוש תאונות ו-41 מקרי פגיעה משאיפת גז, שחלקן גרמו לאובדן הכרה ואחרות לתופעות פיזיולוגיות כמו בחילה וכאבי ראש. החקירה הורחבה לפני כשנה לאחר שאנשי המינהל טענו שיש בידיהם "ראיות ראשוניות" בנוגע לרמות גבוהות של חד תחמוצת הפחמן במספר תרחישי נהיגה. גם כעת, לאחר פניה של סוכנות הידיעות בלומברג למינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, לא פורסמה תגובה רשמית של המינהל ואין כנראה החלטה לגבי דרישה כלפי פורד לביצוע קריאה לתיקון. עם זאת, לא מן הנמנע שבמינהל פשוט לא הצליחו לאתר את מקור התקלה.

    אנשי פורד – שטוענים כאמור שתקלה כזאת כלל לא קיימת – לא הציעו (כמובן) עד כה הצעת תיקון. מייק לוין, דובר מטעם פורד, אמר ל'בלומברג' ש"כל הבדיקות שלנו עד כה הראו שכלי רכב אלה הינם בטוחים. בבדיקה של פורד לא נמצאו רמות חד תחמוצת הפחמן גבוהות מאלה שאנשים נחשפים אליהן בחיי היום יום". יחד עם זאת, אם אכן תימצא תקלה ותהיה דרך לתקן אותה – פורד תידרש לקרוא לתיקון לכ-1.3 מיליון כלי רכב.

     

     

    יש תקלה או אין?

    לדברי 'בלומברג', התגובה של חברת פורד מגבירה את חוסר האמון של נהגים ובעלי רכב כלפי החברה, וזאת בעקבות ניסיון שאנשי פורד ביצעו בשנת 2012 לתקן בעיה כלשהיא ברכב באמצעות הוראות תיקון (TSB) שהחברה שלחה למערך השירות שלה. לאחר הוראת שירות זאת, כך דווח, בוצעו מספר ניסיונות תיקון נוספים שלא שינו דבר. בשנת 2017 בוצע תיקון נוסף (של תקלה שפורד מכחישה את קיומה), ולדברי אנשי פורד מאז ועד היום צנח מספר התלונות באופן דרמטי, היות שהתיקון "פותר למעשה את העניין".
    בנוסף, באוגוסט 2016, במהלך חקירת מינהל הבטיחות, התקבל שם מכתב מחברת פורד שבו כתוב שהבדיקות של החברה מצאו שחדירת חד-תחמוצת פחמן לתא הנוסעים מתרחשת "מחוץ לתנאי השימוש של לקוחות טיפוסיים", ורק כאשר מערכת האוורור נמצאת במצב recirculation. במצב כזה נוצר בתוך תא הנוסעים לחץ אוויר שלילי (ואקום) אשר מושך פנימה אוויר מסביבת הרכב. אם קיימים פתחים במרכב, ובמקביל גם פגמים במערכת הפליטה של הרכב – בהחלט הגיוני שתהיה חדירת גזי פליטה לתוך התא.

    במכתב של פורד לא הייתה כל התייחסות לפגמים כלשהם במערכת הפליטה של האקספלורר, אבל לפי רישומי החברה התקבלו אצלה כ-50 פניות של סוחרים מרשת השירות שלה אשר דיווחו על דליפות ממערכת הפליטה בכלי רכב שיוצרו בין דצמבר 2011 לאפריל 2016. דליפות אלה נמצאו בעיקר סביב מערכת הפליטה והממיר הקטליטי, וגם במרכב בסביבת תיבת ההילוכים ובריתוכים שונים. בכל המקרים האלה בוצעו תיקונים לסתימת הפערים שנמצאו.
    סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת שעד כה הוגשו כנגד פורד כ-50 תביעות משפטיות ברחבי ארה"ב, אבל נזכיר שוב – מדובר בכלי רכב שממנו נמכרו כ-1.3 מיליון יחידות בארה"ב לבדה.

     

     

    למה אנחנו לא אוהבים חד תחמוצת פחמן?

    מבין כל הגזים הרעילים שמרכיבים את הקוקטייל המסריח שנפלט ממפלטי המכוניות שלנו – חד תמוצת הפחמן הוא הגז הקטלני ביותר לטווח המיידי. מדובר בגז נטול צבע או ריח, ולא בכדי הוא מכונה "הרוצח השקט": גז זה אחראי לרוב מקרי המוות, וההתאבדות, של נהגים ונוסעים בתוך מקומות סגורים. חד-תחמוצת הפחמן נפלט לא רק ממנועי בעירה פנימית אלא מכל מקור אש, למשל מתנורי חימום שמופעלים באמצעות נפט, גז או בעירת עצים, וכאשר אנחנו נמצאים בתוך מכונית – ודאי במכונית ותיקה – הסיכון שלנו להיחשף אליו גבוה במיוחד.

    חד תחמוצת הפחמן נפלט, בין השאר, דרך חרירים ופגמים במערכת הפליטה – החל מסעפת הפליטה, דרך ממיר קטליטי וכלה בקצה המפלט, וכאשר קיימים חרירים במרכב המכונית או ב"קיר האש" שלה – למשל בגלל קידוח שביצעו מתקינים מקומיים להעברת חוטי חשמל – הוא חודר לתוך תא הנוסעים. כדי להימנע מחשיפה לגז מסוכן זה, וגם לשאר הדראעק שנפלטים מן המנוע, צריך לבחון היטב את קיר האש של המכונית (הלוח שבין תא המנוע לבין תא הנוסעים) ולוודא שאין בתוכו התקנות מקומיות כאלה ואחרות. אם יש התקנות כאלה, או אם יש התקנות מקוריות שמכוסות בגומי או בשיטת אטימה אחרת – מומלץ לנקות את כל הסביבה ואז לאטום את החיווט (או צנרת) ואת סביבתה באמצעות סיליקון.

    ככלל, אסור להמתין עם כלי רכב במצב עמידה כאשר הוא מונע – היות שזה מזהם את הסביבה ומסכן את יושבי הרכב, ובוודאי שאסור להשאיר כלי רכב מונע בתוך חניון סגור. אם יש רכב מונע בסביבתך – יש להעיר על כך לנהג ולבקש ממנו לכבות אותו, ובמקרה של מחלוקת יש להתרחק מן המקום. טיפ נוסף שכדאי שלא להתעלם ממנו הוא שחד-תחמוצת הפחמן הוא אמנם גז נטול ריח, אבל הוא נפלט תמיד כחלק מ"קוקטייל" של רעלים נוספים. כאשר מריחים ריח לא נעים ממערכת הפליטה של רכב צריך להניח שבין השאר אנחנו נושמים גם את הגז שעלול להרוג אותנו או את היקרים לנו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם פורד אקספלורר מרעיל את הנוסעים שלו?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.