• Ad
  • במסיבת עיתונאים מפתיעה הכריזו קברניטי טויוטה וסוזוקי על "שיתוף פעולה" לא ברור שנראה כמו צעד ראשון בדרך לחתונה פתוחה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במסיבת עיתונאים משותפת שנערכה אתמול בטוקיו, יפן, הכריזו אקיו טויוטדה, נשיא טויוטה, ואוסמו סוזוקי, יו"ר סוזוקי, על שיתוף פעולה לא לגמרי ברור בתחום… שיתוף פעולה בין החברות.

     

    אקיו טויוטדה ואוסמו סוזוקי מכריזים על שתפ 0044

     

    עצם ההופעה המשותפת הפתיעה לא מעט אנשים בתעשיית הרכב, שהרי סוזוקי היא היריבה העיקרית של דייהטסו היפנית – חברה שמקיימת קשרים עסקיים בני עשרות שנים עם טויוטה ואשר הבעלות בה נרכשה השנה במלואה על-ידי טויוטה.

    בהודעה משותפת לעיתונות, שפורסמה מיד לאחר מסיבת העיתונאים, נכתב ש"שתי החברות הסכימו להתחיל לחקור רעיונות והם מכוונות אל עבר שותפות עסקית".

    הרציונל מאחורי מיזוג כזה או אחר בין יצרניות רכב יפניות נראה ברור מאליו, וזאת במיוחד לאחר ההשתלטות, מוקדם יותר השנה, של ניסאן – יריבתה הגדולה ביותר של טויוטה – על מיצובישי.

    סוזוקי היא אמנם יצרנית הרכב הרביעית בגודלה ביפן מבחינת היקף ייצור, אחרי הונדה, אלא שסוזוקי מתמחה במכוניות קטנות וזולות שמתח הרווחים עליהן הוא הנמוך ביותר בתעשייה, והיא לא מסוגלת להשקיע את השקעות הענק שנדרשות כיום בתחומים כמו נהיגה אוטונומית וקישוריות.

    "הסביבה המקיפה את תעשיית הרכב כבר השתנתה במהירות ובאופן דרסטי, ובמידה חסרת תקדים" – אומרות שתי היצרניות בהודעתן, ו"לכן התעשייה נדרשת לעבוד לא רק על מחקר ופיתוח רגיל של מכוניות אלא גם במו"פ בתחומי ההגנה על הסביבה, בטיחות ותקשורת נתונים… (במצב כזה) חשוב יותר ויותר לעבוד יחד עם חברות אחרות בתחומים כמו פיתוח תשתיות וכן יצירת תקנים תעשייתיים חדשים…"

    המשך ההודעה מתמקד עוד יותר בנקודת מבטה של סוזוקי: "לנוכח המחקר והפיתוח המתקדמים שצפויים בתחום הטכנולוגיות המתקדמות, סוזוקי חשה יותר ויותר תחושה של חוסר ודאות".

    ומה ההיגיון מבחינתה של טויוטה להתקשר עם חברה שלא רק מתחרה בה אלא גם לא יכולה לכאורה לתרום לה שום ערך אסטרטגי?

    התשובה של טויוטה – כפי שבאה לידי ביטוי בהודעה – קצת מעורפלת: "טויוטה מודעת לעובדה שהיא עלולה להימצא בפיגור ביחס למתחרות בצפון אמריקה ובאירופה ככל שמדובר בסטנדרניזציה ובשותפויות עם חברות אחרות".

    האמירה הזאת מעט משונה ראשית לכל מפני שטויוטה משתפת פעולה ברמה הטכנולוגית גם עם ג'נרל מוטורס מצד אחד וגם עם ב.מ.וו. מצד שני, והיא גם חברה במספר קואליציות שמפתחות סטנדרטים בנושאים ספציפיים. הערך האסטרטגי היחיד שיש לסוזוקי להציע לה הוא דריסת רגל בשוק הרכב ההודי, שבו מחזיקה סוזוקי בנתח שוק של כ-47% באמצעות חברת מארוטי שבשליטתה.

     

    לטויוטה יש הרבה מה להציע בתחום המימן: טויוטה מיראי
    לטויוטה יש הרבה מה להציע בתחום המימן: טויוטה מיראי

     

    מכל מקום, שתי החברות מדגישות ש:"טויוטה וסוזוקי רק מתחילות לחקור את ההזדמנויות לשיתוף פעולה ביניהן מתוך אמונה שזה יעזור לשתי החברות להתגבר על האתגרים שלהן. (והנה הפתעה:) "המו"מ מבוסס על תנאי לפיו שתי החברות יוסיפו להתחרות זו בזו באופן הוגן ובלתי תלוי", וגם: "טויוטה וסוזוקי תהיינה פתוחות לרעיון לפיו גם חברות אחרות תאמצנה שיתוף פעולה כזה, שיוביל לסטנדרטיזציה בענף".

    אם מתעלמים מדברי השבח ההדדיים ששני הבכירים מרעיפים בהמשך הדברים זה על החברה של עמיתו אפשר לסכם לפחות תובנה אחת ברורה שעולה מהם: קברניטי סוזוקי מספיק חכמים להבין שהגבינה זזה להם במהירות ושאין ולא יכול להיות להם פתרון זמין ויעיל למה שצופן בחובו העתיד. לכן הם מנסים להשיג שיתוף פעולה כל עוד שהם עדיין חזקים ורווחיים.

    הצד של טויוטה, כאמור, פחות ברור שהרי יש להם את כל הכלים להתמודדות בשוק מכוניות המיני היפני (מבחינה זאת רכישת סוזוקי על-ידי הונדה או ניסאן הייתה יותר הגיונית), והליכה לרכישה רק מפני ש"כולם עושים את זה" לא נשמעת כמו הדרך של טויוטה.

    הרכילות בשולי הדברים מספרת שאוסמו סוזוקי, חתנו של מייסד החברה ואביו של מי שמנהל אותה בפועל בשנים האחרונות, פנה אל שוישירו (Shoichiro) טויודה, אביו של אקיו טויודה (אקיו הוא נכדו של מייסד החברה) וביקש את עצתו לגבי עתיד החברה. אותן שמועות מספרות ששוישירו חיבור את סוזוקי עם אקיו ומכאן המשיך הסיפור – וככל הנראה מדובר בעניין שהחל להתגלגל ממש בשבועות האחרונים.

    לא רוצה להישאר לבד

    לסוזוקי היו לאורך השנים לא מעט שיתופי פעולה עם יצרניות רכב שונות, ועד לפשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס החזיקה החברה האמריקנית במעט יותר משישית מן הבעלות בסוזוקי במשך כמעט שלושה עשורים.

    שיתוף פעולה מאוחר יותר, שבמסגרתו רכשה פולקסווגן 19.9% מן הבעלות בסוזוקי הצליח הרבה פחות, והיפנים תבעו את הגרמנים ורק כך הצליחו לרכוש בחזרה את המניות שלהם.
    מיזוג חלקי, כמו שיש לטויוטה עם סובארו (טויוטה מחזיקה בכ-16.5% מן הבעלות בסובארו) יקרב את סוזוקי לענקית גדולה ממנה בהרבה ועלול, או עשוי, להוביל בסוף הדרך למיזוג מלא, אבל זאת לא בהכרח האופציה היחידה שעל השולחן.

     

    גישה לשוק ההודי. סוזוקי מארוטי
    גישה לשוק ההודי. סוזוקי מארוטי

    לא מן הנמנע ששתי החברות באמת מנסות לפתח "יחסים פתוחים" שבמסגרתם הן יפתחו יחד פרויקטים משותפים וטכנולוגיות עתידיות באופן שיחסוך משאבים לשני הצדדים.
    בסוזוקי מעולם לא הסתירו את השאיפה שלהם לשיתופי פעולה בכל התחומים עם יצרניות אחרות, אבל משהו באינטימיות שהופגנה במסיבת העיתונאים אתמול, כמו גם העובדה שהיא נערכה בהפתעה ובהשתתפות הבכירים ביותר בשתי החברות, מעידה על אפשרות לקשר הרבה יותר חזק מאשר שיתוף פעולה טכנולוגי בלבד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם טויוטה וסוזוקי בדרך ל"נישואים פתוחים"?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.