• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עוד מסמר בארון הקבורה של מנוע הבעירה הפנימית? ממשלת דנמרק הכריזה אתמול (ג') על כוונתה לאסור את המכירה של מכונית שמונעות במנועי בנזין ודיזל משנת 2030, כלומר כמו צרפת וכבר החל מבעוד 10 שנים, וזאת כחלק מן התוכנית שלה להיגמל משימוש בדלק ממקור אורגני עד לשנת 2050. התוכנית הממשלתית עדיין מחייבת אישור פורמלי של הפרלמנט כדי להפוך לחוק, וזה צפוי להתקבל כבר בשבוע הבא.

     

     

    דנמרק, שבה חיים כ-5.8 מיליון תושבים, היא אחת המובילות העולמיות בשיעור האנרגיה "הירוקה" שנצרכת בה מתוך כלל מקורות האנרגיה, וזאת בין השאר באמצעות שימוש רב בטחנות רוח להפקת חשמל. דנמרק היא גם אחת המובילות האירופיות בשיעור החדירה של רכב חשמלי.

    אלא שדנמרק היא גם אחת המדינות שבה מוטל, באופן היסטורי, מס רכישה גבוה מאד על כלי רכב (לפני מספר שנים הוא הגיע אף ל-180%), ואחת הסיבות לשיעור החדירה הגבוה של מכוניות שמונעות בהנעה אלטרנטיבית היא שאלה נהנו עד לא מכבר ממיסוי נמוך מאד ומתמריצי תנועה. בשנה שעברה "זיגזגה" ממשלת דנמרק בתחום הזה, כאשר קיצצה את ההטבות לרכב חשמלי, וזה גרם להפסקה כמעט מוחלטת של מכירת רכב כזה בשטחה.

    בנאום שנשא אתמול ראש הממשלה הדני לארס לוקה רסמוסן בפני הפרלמנט הוא הצהיר ש"מכוניות דיזל ודלק בדנמרק חייבות להפוך להיסטוריה. העתיד הוא ירוק. מדובר ביעד שאפתני וקשה להשגה, וזאת בדיוק הביסה שעלינו לנסות לעמוד בו".

    שר האנרגיה הדני, לארס לילהוט, הכריז עוד קודם לכן על התוכנית הממשלתית הזאת, במהלך דיון של ועדת האקלים של הממשלה, אלא שהוא לא נקב במועד מדויק. עם זאת, קיימת סתירה מסוימת בין דבריו של שר האנרגיה לאלה של ראש הממשלה, היות ששר האנרגיה אמר ש"תוך 12 שנים בלבד נאסור מכירת מכוניות דיזל ודלק חדשות, ותוך 17 שנים כל מכונית חדשה שתימכר בדנמרק חייבת להיות מכונית חשמלית או מונעת בשיטות אחרות של אפס פליטת מזהמים". ייתכן שבפער הזמן שבין השנים 2030 ל-2035 תותר המכירה של מכוניות היברידיות ו/או היברידיות-נטענות.

    כפי שפרסמנו כאן, הולנד, צרפת, גרמניה ובריטניה כבר קבעו לעצמן תאריכי יעד לאיסור המכירה של מכוניות עם מנועי בעיקר פנימית, ומספר לא מבוטל של ערים באירופה – בהן לונדון, מדריד, פאריס ואתונה (וגם מקסיקו סיטי בצפון אמריקה) הכריזו על איסור כניסה של מכוניות עם מנועי דיזל לשטחן החל משנת 2030 ואף קודם לכן.

     

     

    נכון להיום נורבגיה מובילה את העולם בשיעור החדירה של רכב חשמלי, עם קרוב ל-50% מן המכירות של רכב חדש, ואילו בשבדיה עומד שיעור החדירה של רכב חשמלי על 7%.
    יעד נוסף שממשלת דנמרק הציבה לעצמה הוא שעד לשנת 2030 יסתובבו על כבישי המדינה מיליון מכוניות חשמליות או כאלה שלא מזהמות כלל, וכדי להבין עד כמה מדובר ביעד שאפתני די לציין שסך מצבת הרכב בדנמרק כוללת שני מיליון מכוניות בלבד, נכון להיום. גם בהנחה שצי הרכב הדני יגדל בעשור הקרוב (למרות סטגנציה בגידול האוכלוסיה) – עדיין מדובר בשיעור חדירה מרשים, וכדי שהוא יתקיים נדרשת היערכות מתאימה של הקמת ותחזוקת תשתיות לטעינה חשמלית.

    אנדרס סטאוג, מנכ"ל חברת האנרגיה 'דנסק אנרג'י', הגיב אתמול להודעתו של רסמוסן בציוץ בטוויטר וכתב ש"סקטור ייצור החשמל ערוך לתמיכה בהפסקת המכירות של (מכוניות) בנזין ודיזל", אך הוסיף ש"על התעשייה לספק את התשתית הנדרשת".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.