• Ad
  • בשעה שחברת גולדן דרגון ערכה טקס מרשים לחנוכת אוטובוסים מונעים בחשמל ובגז טבעי עומדים אוטובוסים שלה בשווי עשרות מיליוני שקלים וממתינים שממשלת ישראל תקיים החלטות מלפני יותר מעשור
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת גולדן אוטובוסים הישראלית, מקבוצת אוטו חן, ערכה אתמול (א') כנס השקה מרשים בגני התערוכה בתל-אביב בהשתתפות היו"ר ומנהלים בכירים של יצרנית האוטובוסים הסינית 'גולדן דרגון'. במסגרת הכנס, שאליו הוזמנו רבים מבכירי חברות ההובלה וההסעה בישראל, חשפה החברה באופן רשמי אוטובוסים חדשים אשר מייצגים מהפיכה תחבורתית אדירה בתחומי ההנעה האלטרנטיבית והאוטונומיה בישראל.

     

     

    בין השאר הוצגו אוטובוס קטן אוטונומי וחשמלי מתוצרת גולדן דרגון עצמה, וכן אוטובוסים חשמליים ואוטובוסים שמונעים בגז טבעי דחוס – שהשלדות ומערכות ההנעה שלהם יוצרו על-ידי גולדן דרגון בסין, והמרכבים יוצרו על-ידי שתי היצרניות הישראליות הוותיקות – 'הארגז' ו'מרכבים'.

    שיאו של הכנס היה דיון פומבי שבו השתתפו, בין השאר, נציגים של מספר משרדי ממשלה שעוסקים בתחום התחבורה האלטרנטיבית וההשתחררות מן התלות בנפט, ובהם מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, משרד התחבורה, משרד האנרגיה, ופורום הגז הטבעי לתחבורה. בפאנל השתתפו גם נציגי חברות התחבורה אגד ומטרופולין, וגם אלי בליליוס שהוא גם אחד ממארחי הכנס וגם יו"ר חברת סופרבוס.

    בעלי התפקידים הממשלתיים תיארו מציאות מעודדת לפיה בשנים האחרונות החלה הממשלה לקדם באופן נמרץ את המעבר של משק התחבורה הציבורית מהנעה באמצעות מנועי דיזל מזהמים להנעה באמצעות חשמל וגז טבעי דחוס, וזאת – בין השאר – באמצעות סיוע ברגולציה ובתמיכות תקציביות למפעילי התחבורה הציבורית.
    ואכן, כאשר הסתובבנו ב'ביתן 10' של גני התערוכה בין האוטובוסים מתוצרת גולדן דרגון, בהחלט היה מקום לתקווה: שתי היצרניות הישראליות בנו אוטובוסים יפים למראה והשיגו עבורם תקינה אירופאית – מה שיאפשר למכור אותם בעתיד במדינות אירופה. הטכנולוגיות האלטרנטיביות קיימות ונגישות, ואפילו מפעילי התחבורה הציבורית שאיתם שוחחנו עושים רושם שהם שמחים לקלוט את מהפיכת ההנעה האלטרנטיבית, כמובן בתנאי שזאת לא תפגע בביצועים הפיננסיים שלהם.

    בכירי חברות התחבורה, שדיברו בפאנל, תיארו מצד אחד את השאיפה שלהם לאמץ טכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות אבל מצד שני את הקשיים שלהם לקלוט את הטכנולוגיות הללו בהיעדר תשתיות ותמריצים מספקים מאת הממשלה. ואכן, לפחות שלושה דברים מעיבים על החגיגה, והראשון בהם הוא הפער בין המציאות בשטח לבין ההצהרות של ממשלת ישראל בנוגע ל"השתחררות מתלות בנפט". ב-11 השנים האחרונות קיבלו ממשלות ישראל שורה ארוכה של החלטות, ואלה לוו בשורה תואמת של הצהרות והודעות לעיתונות, בנוגע להובלת העולם בשחרור מן התלות בנפט בכלל ובפרט מן הלחץ המדיני של מדינות ערביות שמפיקות נפט. במהלך התקופה הארוכה הזאת התגלו לחופי ישראל מאגרי גז טבעי עצומים ששינו ללא היכר את מעמדה של ישראל בעולם האנרגיה – אבל כל זה עדיין לא תורגם להקמה של תשתיות לתדלוק בגז טבעי לתחבורה ולטעינת רכב חשמלי ברחבי הארץ.

    הדבר השני, אשר עלה באופן ברור בדיון בפאנל, הוא שהממשלה עדיין לא גיבשה תוכנית כלכלית שתגרום לכך שמפעילי התחבורה הציבורית יהיו אדישים בבחירה שלהם בין אוטובוסים מונעים בחשמל או בגז טבעי, או – טוב יותר – אפילו יעדיפו לרכוש אוטובוסים שמונעים בהנעה אלטרנטיבית. משרד התחבורה אמנם מתנה זכיה במכרזי הפעלה חדשים בכך שאחוז מסוים מן האוטובוסים שמופעלים יהיו חשמליים או מונעים בגז – אבל התניה כזאת רק מייקרת את עלויות ההפעלה ואלה מוטלות בחזרה על הקופה הציבורית. נציגי המפעילים טענו שהתהליך צריך להיות הפוך: כסף צריך להגיע כסובסידיה לרכישה של אוטובוסים לא מזהמים ולא באמצעות ייקור עלויות התפעול.

    אבל מה שהעיב יותר מכל על האירוע, והדגים את הפער העצום בין המציאות בשטח לבין המקום שבו כבר יכולנו להיות, הוא העובדה שממש בימים אלה תקועים עשרות אוטובוסים מונעים בגז טבעי בנמל, פשוט מכיוון שלמפעילים שקנו אותם אין עדיין אפשרות לתדלק אותם בגז טבעי, היות שהממשלה לא התקדמה מספיק עם פרישת תשתיות התדלוק.

    מתגלגלים בשטח

    לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פעילים כיום בישראל מעט יותר מ-10,000 אוטובוסים, רובם בקווים קבועים. מבין אלה, 8 (שמונה) אוטובוסים חשמליים מתוצרת גולדן דרגון מופעלים כעת על-ידי 'אגד', וחמישה (5) נוספים מופעלים על-ידי 'סופרבוס'. עוד ארבעה (4) אוטובוסים – ששניים מהם נבנו על-ידי 'הארגז' ושניים על-ידי 'מרכבים', ממומנים בפועל על-ידי חברת גולדן דרגון והנציגה הישראלית שלה במטרה לבצע "Road show" (תרתי משמע) בין המפעילים הישראלים ולהדגים את הטכנולוגיה. בנוסף לאלה הוזמנו שלושה (3) אוטובוסים חשמליים על-ידי 'אגד', ובנוסף, גם חברת BYD הסינית (אשר מיוצגת בישראל על-ידי קבוצת שלמה) מסרה עשרות בודדות של אוטובוסים חשמליים (שפועלים עם טכנולוגיה מעט שונה) למפעילים ישראלים. עדיין, בסיכומם של דברים מדובר במספר בטל בשישים יחסית לצי האוטובוסים כולו, והסיבה לכך פשוטה.

    רשת חשמל, כידוע, פרושה לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל, והרעיון של טעינת רכב חשמלי ותשתיות טעינה מנוהלות מוכר למשרדי הממשלה שלנו עוד מאז "עידן בטר פלייס" מלפני יותר מעשור. אבל בשעה שהטכנולוגיה, כאמור, זמינה ונגישה – ממשלת ישראל עדיין לא השלימה פרישה של עמדות טעינה בחניונים של מפעילי תחבורה ציבורית, ועדיין לא פיתחה מודל הפעלה לאוטובוסים כאלה. בהקשר הזה צריך לזכור שכדי שיהיה אפשר להפעיל כמה עשרות אוטובוסים חשמליים מכל חניון נדרשת אספקת כמות רבה מאד של חשמל בשעות שבהם הם נטענים ונדרש ניהול נכון של האנרגיה. אמנם לא מדובר ב"מדע טילים", ומדינה ששולחת לוויינים לחלל ופיתחה את מערכות ההגנה המובילות בעולם לא אמורה להתקשות להתמודד עם אתגר כזה – אבל במבחן התוצאה, ולמרות האינטרס המובהק שלנו "להשתחרר מנפט" – זה עדיין לא התממש בשטח.

     

     

    חברת גולדן סוכנויות אוטובוסים, נציגת גולדן דרגון, התחייבה בפני היצרנית הסינית לרכוש 100 אוטובוסים חשמליים ולבנות את המרכבים שלהם בישראל, אבל כדי שזה יקרה, ובעיקר כדי שמפעילות תחבורה ציבורית יחפצו לקנות ולהפעיל אוטובוסים כאלה – נדרשת סובסידיה מתאימה (אוטובוס חשמלי, בימינו, עולה בין פי 2 לפי 2.5 מאוטובוס שמונע במנוע דיזל מזהם), ויותר מכל: נדרשת תשתית מתאימה.

    גז ונעלם

    המצב כואב שבעתיים כאשר מדובר בתשתיות להולכת גז טבעי, ולא מיותר להזכיר – בהקשר הזה – שמאגרי הגז בים התיכון החלו להתגלות כבר בשנת 1999, וגז טבעי זורם מן המאגרים אל חופינו כבר משנת 2006. 13 שנים לאחר מכן קיימות אמנם תוכניות מתקדמות להקמת תחנות לתדלוק כלי רכב בגז טבעי, אבל נכון לתחילת שנת 2019 הן עדיין לא מומשו והפכו למציאות בשטח. התוצאה היא שחברת 'סופרבוס', שמפעילה כ-15 אוטובוסים מונעים בגז טבעי באזור עפולה, נאלצת לתדלק אותם באזור התבור, וחברות 'מטרופולין' ו'קווים' – שביצעו ניסויים עם אוטובוסים בקווים שלהן -גילו שהטרחה הלוגיסטית של הסעת משאיות גז כדי לתדלק אוטובוסים בחניונים עולה להן יותר מאשר הגז עצמו.

    חברת מטרופולין רכשה 84 אוטובוסים מונעים בגז טבעי מתוצרת גולדן דרגון וחברת קווים רכשה כמה עשרות נוספים, אבל נכון להיום האספקה שלהם לא נראית באופק. 30 מבין האוטובוסים של מטרופולין, ועוד 15 של חברת קווים, תקועים בנמל אשדוד פשוט מפני ששתי החברות לא יכולות להתחיל להפעיל אותם, בהיעדר תשתיות תדלוק.

    נציגי משרדי הממשלה מצהירים אמנם שעד לחודש מאי השנה, כלומר בתוך כחודשיים בלבד, יופעלו בישראל 100 אוטובוסים שמונעים באמצעות גז טבעי, אבל אי אפשר להתעלם מן העובדה שהחלטות הממשלה בנושא ההשתחררות מתלות בנפט התקבלו כבר לפני עשור ויותר (וגם במהלך העשור) – אבל הממשלה לא הצליחה ליישם אותן בשטח.

     

    צילומים: כפיר סיוון, גולדן דראגון

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    גולדן דרגון השיקה אוטובוסים מתקדמים אבל מהפיכת ההנעה האלטרנטיבית עדיין תקועה בנמל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.