• Ad
  • גוגל הציגה את תוכנת ההפעלה החדשה אשר תשלוט לא רק בטלפון אלא גם במיזוג האוויר ובניווט. הדרך אל המכונית האוטונומית מעולם לא נראתה כל כך קצרה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כבר במהלך השנה הבאה יתגלגלו על הכביש מכוניות שאליהן לא נצטרך לחבר את הטלפון "החכם" שלנו, פשוט מפני שמערכת ההפעלה של גוגל ממילא תנהל אותן מבפנים.

     

    אנדרואיד במכונית שלך

     

    ענקית האינטרנט והטכנולוגיה הדיגיטלית גוגל חשפה בסוף השבוע את תוכנת ההפעלה החדשה שלה, 'אנדרואיד N', אשר לא רק תניע בקרוב את כל הטלפונים החכמים מבוססי אנדרואיד אלא גם תנסה להשתלט על עולם מערכות ההפעלה של יצרניות הרכב.

    גם אם ננסה להישאר מאופקים ולהימנע מסופרלטיבים – מדובר בקצה הקרחון של אחת המהפכות המשמעותית ביותר לא רק בדרך אל המכונית האוטונומית, אלא גם במעורבות של גוגל בכל תנועה בחיים שלנו, תרתי משמע.

    'אנדרואיד N' נחשפה בכנס המפתחים שערכה גוגל לא הרחק מן המטה שלה בקליפורניה, ורובו עסק בתכונות של מערכת ההפעלה עצמה ובאפשרויות של מפתחים לפתח אפליקציות ייעודיות מתאימות לה. החלק שמחבר אותה למכונית – או להיפך – הוצג בתצוגה מרהיבה על-גבי מסך מגע ענק בגודל 15 אינטש שהותקן בתוך מזראטי ג'יבלי.

    על אף שגוגל חברה לאחרונה אל בעלת הבית של מזראטי, קבוצת פיאט-קרייזלר, למסגרת ניסוי על 100 מכוניות מדגם קרייזלר פאסיפיקה שישמשו כמכוניות אוטונומיות – האינטגרציה הספציפית הזאת לא בוצעה בשיתוף פעולה עם מזראטי או פיאט, אלא בעזרת חברת 'קוואלקום' – ענקית מעבדי הטלפונים החכמים.

    מצידן של יצרניות הרכב עדיין לא ברור האם מדובר בצעד שצריך לגרום להן לרקוד משמחה או להכריז על שבוע אבל.

    אנדרואיד N, כמו קודמותיה, היא מערכת ההפעלה בקוד פתוח, כלומר מצד אחד מערכת שהרבה מאד מוחות עובדים עליה ויכולים לשדרג אותה במהירות ולהלביש עליה אפליקציות רבות, ומצד שני זה גם הופך אותה רגישה ופגיעה יותר לחבלות.

    אבל זה לא העיקר: גוגל הענקית כבר מזמן לא מצניעה את שאיפותיה בתחום התחבורה בכלל והמכונית האוטונומית בפרט. אנדרואיד N מוכיחה שגוגל לא מסתפקת יותר ב'אנדרואיד אוטו' – כלומר ממשק שבסך הכל מייצר תמונת מראה של הטלפון החכם על מסך המולטימדיה של המכונית ומאפשר לבצע שיחות טלפון – אלא רוצה לשלוט בפעולות רבות שהנהג מבצע במכוניתו.

    אנדרואיד N תוכל לנהל כמובן את התקשורת הסלולרית והמולטימדיה, אבל גם את מיזוג האוויר, חימום המושבים, פתיחת וסגירת החלונות, נעילת הדלתות ואפילו – את זה יצרניות הרכב פחות יאהבו – את קריאות מדי המהירות והדלק. "הנקודה הישראלית" – אשר כנראה חייבת לצוץ בסיפור כזה – היא שמערכת הניווט 'וויז' הופכת גם היא לחלק אינטגרלי ממערכת ההפעלה בפרט ומכל מכונית שתקבל אותה בכלל.

    תכונות חדשות נוספות כוללות גם את ממשק ההפעלה הקולי 'OK Google' שמוגדר גם כ"שירות עוזר אישי", ונקודת גישה אלחוטית (Wi-Fi) מובנית, לחיבור מכשירים ניידים נוספים.

    בשלב זה אפשר עדיין להירגע – אנדרואיד N לא יכולה לשלוט בינתיים בבלמים, בדוושת התאוצה, בהיגוי או בציוד הבטיחות, אבל הי, "גם מסע בין אלף מייל מתחיל בצעד ראשון".

    תצוגת תכלית מרהיבה

    את תכונותיה האוטומוטיביות של אנדרואיד N הציגה גוגל במזראטי ג'יבלי, אשר בזכות מסך המגע הענק והמאד איכותי עשתה לרגע קולות של 'טסלה S', והיא השתלטה גם על לוח השעונים של המכונית ועל תצוגת לוח המכשירים שלה, שמאחורי ההגה.

    כאמור, יצרניות הרכב צריכות לקבל את הבשורה – שממילא הייתה צפויה – ברגשות מעורבים.
    בצד החיובי ישנם יתרונות עצומים למערכת כזאת, החל בעובדה הפשוטה שהמשתמשים לא צריכים לעבור תהליך התחברות של הטלפון החכם שלהם בכל פעם שבה הם נכנסים למכונית והם מקבלים באופן מובנה גישה לתוכן, וחיבור קבוע ומידי לאינטרנט.

    מרגע שגוגל ואת/ה סגורים על הטמפרטורה שחביבה עליך, המוסיקה האהובה וסוג התכנים שמעניינים אותך – כל מכונית אנדרואידית בעולם תגרום לך להרגיש כמו בבית ברגע שעכוזך יונח מול ההגה שלה (אם עדיין יהיה בה הגה). בין אם זאת מכונית בבעלות שלך, מכונית שכורה, מכונית אוטונומית או מונית – גוגל יודע איך צריך להכין אותה לקראתך באמצעות הפרופיל שלך.

    כל עוד שמכוניות עדיין דורשות מנהגים לנהוג בהן זה גם יהפוך את עקומת הלמידה של בעלים חדשים לקצרה ונמוכה יותר – שהרי כל תאי הנהג של כל המכוניות ייראו אותו דבר, וכמו הטלפון שלך.

     

    אנדרואיד במכונית שלך

     

    היתרון הגדול ביותר מנקודת מבטן של יצרניות הרכב הוא כמובן כלכלי: היות שממילא רוב יצרניות הרכב תלויות בספקיות תוכננה חיצוניות הרי שפיתוח מערכות ההפעלה היום עולה להן לא מעט כסף ומבזבז להן לא מעט משאבים וזמן – בעוד שמערכת אנדרואידית פתוחה לא רק שתהיה זולה יותר אלא גם גמישה יותר לקבלת אפליקציות חיצוניות חביבות וחינמיות או מאד זולות.
    במילים פשוטות – זה יכול לחסוך להן הרבה מאד כסף, ואת זה ודאי שהן אוהבות.

    החיסרון הראשון, כמובן, הוא שכל המכוניות מופעלות האנדרואיד מתחברות לאינטרנט בכלל ואל הענן הגדל בהתמדה של גוגל בפרט, כשהחשש המידי הוא שזה הופך אותן לטרף קל יותר, פוטנציאלית, להאקרים.

    שנית, בעוד שרבים מן הצרכנים עשויים להתלהב מן ההרגשה הביתית והאינטואיטיבית שאיתה תקדם אותם כל מכונית אנדרואידית, יצרניות רכב לא אוהבות לאבד שליטה במכונית או בלקוחות שלהן.

    טויוטה, שהייתה בין הראשונות לאמץ את החיבוריות למערכות ההפעלה של גוגל ואפל, כבר ביצעה פניית פרסה והודיעה על כוונתה לפתח בעצמה את עולמות מערכות ההפעלה והחיבוריות, ואילו ב.מ.וו, מרצדס ומספר יצרניות אחרות השקיעו מיליארדי דולרים ברכישת שרידיה של חברת הניווט הכושלת שניסתה להקים בשעתו ענקית הטלפונים לשעבר – נוקיה.

    יצרניות הרכב אולי מבינות שגוגל כבר שמה יד על הקופה – רוב משתמשי הטלפונים החכמים בעולם עושים שימוש באנדרואיד, אבל הם מסמנים שהם רוצים לשמר את כל האפשרויות פתוחות, כולל גם עם מערכות ניווט קניינית בבעלותן.

    האם הקרב הוכרע מראש?

    צריך להדגיש שוב: גוגל חשפה את היכולות האוטומוטיביות של מערכת ההפעלה 'אנדרואיד N' רק "על הדרך", מפני שהחשיבות העיקרית שלה היא שזאת מערכת ההפעלה שכולנו נמצא פחות או יותר בעדכון התוכנה הבא על הסמארטפון, הטאבלט ועל כל מכשיר אנדרואיד אחר שלנו. במילים פשוטות – לגוגל יש מנוף מאד גדול כשהיא רוצה לשים את מערכת ההפעלה שלה, הפעם בשלמותה, על לוח המחוונים שלך.

    לצד החששות מחד, והיתרונות מאידך, יצרניות הרכב מבינות מן הסתם שאם אי אפשר לנצח את הענקית אולי פשוט עדיף להצטרף אליה, ליהנות מהוזלת עלויות הפיתוח עבורן ואולי גם מן ההזדמנות לאפיין בקלות ובזול ממשקי משתמש ייחודיים להם.

    למהלך הזה יש גם משמעויות נוספות, היות שגוגל לא באה לבד לתוך תא הנהג שלנו אלא מכניסה יחד איתה גם את ענקיות הטכנולוגיה האלקטרונית שמייצרות לנו את המכשירים הניידים – בהן סמסונג, HTC, LG (ואולי עוד אלף יצרניות סיניות) – ולכולן יש כבר ניסיון מצטבר רב בבניית שכבות ייחודיות שלהן על גבי מערכת ההפעלה אנדרואיד.

    בנוסף, בל נשכח שלצד העבודה העצמאית של יצרניות הרכב רובן משתפות פעולה עם גוגל כבר מאז שנת 2014, עת הושקה מערכת 'אנדרואיד אוטו', אשר מותקנת כיום (לדברי גוגל) אצל יותר מ-40 יצרניות רכב וביותר מ-100 דגמים, ובעתיד הקרוב תוצע המערכת הזאת ביותר מ-200 דגמי מכוניות.

    בכל מקרה, גם ההשתלטות של גוגל על לוח המכשירים במכונית היא החלק הפחות דרמטי במהפך שמתרגש עלינו, היות שהידוק הקשר בין גוגל לבין כל תנועה שלנו בחיים הוא לא העניין העיקרי (וממילא אנחנו נוהגים עם הטלפונים שלנו לכן מר גוגל יודע לאן נסענו גם בלי להתחבר למיזוג האוויר ברכב).

     

     

    החיבור הסימביוטי למיליוני מכוניות יאפשר לגוגל לאסוף במהירות רבה יותר כמויות דמיוניות של מידע אודות תנועה וכבישים ולפתח תקשורת מהירה בין "נשאי אנדרואיד" שחולקים את הדרך, וכך להאיץ את ההתקדמות שלה במירוץ אל המכונית האוטונומית.

    אנדרואיד N נמצאת עדיין בשלבי פיתוח, אבל ההערכות הן שהיא תתחיל להופיע בתוך מכוניות כבר במהלך השנה הבאה, ובסבירות רבה זה יקרה במכונית מתוצרת יונדאי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    גוגל תנהל את המכונית שלנו עם אנדרואיד N

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.