• Ad
  • ברגע האחרון: נמנעה סגירת ג'נרל מוטורס קוריאה. בינתיים

    איגוד העובדים החזק של החברה נכנע ברגע האחרון, ממשלת קוריאה תזרים חצי מיליארד דולר, והשאלות הן האם מראש היה מדובר במשבר מבויים ואם יש לחברה הזאת עתיד גם לאחר הזרמת כסף חדש
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כמו במשאים ומתנים שמוכרים לנו מארץ ישראל, לאחר דחיית מועד האולטימטום וחצי שעה לפני הרגע האחרון נכנע היום (ב') איגוד העובדים של ג'נרל מוטורס דרום קוריאה לדרישות ההנהלה לפיטורים, סגירת מפעל וקיצוצי שכר.
    במקביל הסכימה ממשלת קוריאה להזרים קרוב לחצי מיליארד דולר לחברה, ולהעניק לה הטבות נוספות, והכל כדי להימנע מסגירתה של חטיבת רכב שמעסיקה כ-26,000 עובדים באופן ישיר וכ-130 אלף נוספים באופן עקיף.

     

     

    לאחר חתימת ההסכם, בדקה ה-90 כאמור, נשאלות שתי שאלות שמוקדם מידי להשיב עליהן: ראשית, האם כל המשבר הזה לא היה יזום ומבויים וכל מטרתו הייתה להשיג תמיכה ממשלתית ולצמצם את תנאי השכר של העובדים, וחשוב מכך: האם ג'נרל מוטורס קוריאה גם תתייעל כעת ותהפוך לחברה רווחית, או שכל הפרשה רק דוחה את הקץ במספר שנים.
    החתימה על הסכם הכניעה של האיגוד, אשר עדיין דורשת הצבעה ואישור של העובדים, התקיימה כאמור בסמוך מאד ל-11:00 שעון ישראל, שעה קלה לקראת המועד שבו אמורה הייתה הנהלת החברה להתכנס כדי להכריע אם להכריז על פשיטת רגל.

    העובדים, מצידם, מסכימים לוותר על הבונוסים שמגיעים להם בהתאם להסכם הנוכחי שחתום מולם, לוותר על העלאות שכר שסוכמו בעבר וגם לכך שהעלאות שכר עתידיות "יהיו תלויות בחזרת החברה לרווחיות, ובנוסף כמובן גם הסכימו לסגירת המפעל בגוסאן ולפיטורי 2,600 מהם. לגבי 680 העובדים שנותרו במפעל שייסגר בחודש הבא בגוסאן, החברה "תפעיל תוכנית לפרישה מרצון ותעביר את הנותרים למפעלים אחרים, כדי למנוע פיטורים".

    משרד האוצר הקוריאני, שנציגיו תיווכו במשא ומתן בין הצדדים, יזרים, כאמור, באופן מיידי כחצי מיליארד דולר אשר יגשרו בשלב זה על קשיי הנזילות של החברה ויאפשרו לה לשלם לספקים שלה, הבנק לפיתוח קוריאה, שמחזיק כ-17% מן הבעלות בחברה, יקבל בהמשך השבוע את אישור הדירקטוריון שלו להזרמת כ-470 מיליון דולרים, ואילו ג'נרל מוטורס "החדשה", אשר מחזיקה ב-77% מן הבעלות בחברה, תזרים כ-2.8 מיליארד דולרים. סביר להניח שגם חברת SAIC הסינית, שמחזיקה ב-6% מן הבעלות, תכניס יד לקופתה ותוסיף את חלקה היחסי בסך כ-150 מיליוני דולרים. ג'נרל מוטורס גם תקצה שני דגמים נוספים לייצור בקוריאה כדי להצדיק את קיום החברה.

    "איגוד העובדים עשה ויתורים אדירים להצלת החברה", אמר הונג יאנג-פיו, חבר פרלמנט מטעם מפלגת השלטון בקוריאה אשר תווך בין הצדדים במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר החתימה בהשתתפות נציגי ג'נרל מוטורס. נציגי האיגוד נעדרו ממסיבת העיתונאים בטענה שמבחינתם ההסכם יהיה חתום רק לאחר שהעובדים יאשרו אותה בהצבעה שתיערך ביום רביעי הקרוב.

    קים סו-ווק, פרופסור לניהול תפעול באוניברסיטת סיאול, צוטט אתמול במדיה הקוריאנית כשאמר ש"זאת דוגמא לכך שאיגוד מקצועי לא יכול למנוע את הפגיעה בעובדים (שנדרשת) כדי להתגבר על משבר של חברה", אבל ההסכם הזה עשוי, או עלול, להוות תקדים לכלל יחסי העבודה בתעשיית הרכב הדרום קוריאנית.

    כעת צפויים לחצים על איגודי עובדים אחרים, למשל ביונדאי-קיה, סאנגיונג ובתעשיית הרכב הכבד במדינה, וזאת בטענה שתעשיית הרכב של דרום קוריאה מתמודדת כיום עם עלויות שכר גבוהות מחד ומאידך עם ביקוש מצטמצם מארה"ב ומשווקי ייצוא נוספים.
    הנהלת יונדאי מתכוננת בימים אלה לשיחות השכר השנתיות שלה עם איגוד העובדים וזאת לאחר שנה חמישית ברציפות של ירידה ברווחים, ושם מקבלים את החדשות מסיאול באהדה רבה.

    במסיבת העיתונאים שלאחר חתימת ההסכם אמר אמנם קאהר קאזאם, מנכ"ל ג'נרל מוטורס קוריאה, ש"באמצעות ההסכם תהפוך ג'נרל מוטורס קוריאה לחברה תחרותית", אלא שלא לגמרי בטוח עד כמה מדובר בהצלה לטווח ארוך.
    המציאות היא שהירידה בביקוש לכלי רכב מתוצרת ג'נרל מוטורס בקוריאה, ובשווקי היצוא שלה, והנצילות הנמוכה של המפעלים, מעוררים שאלות לגבי עתיד החברה בטווח הארוך.

    המשבר הנוכחי, וההפסדים בשלוש השנים האחרונות, נגרמו אמנם בעיקר בגלל הפסקת השיווק של שברולט באירופה והעברת חלק מייצור הדגמים לארה"ב, אלא שלנוכח ההתעצמות של תעשיית הרכב בסין, והעובדה שעלויות הייצור שם נמוכות באופן משמעותי, לא בטוח שהקוריאנים יצליחו להמשיך להיות תחרותיים כבסיס ייצור של ג'נרל מוטורס למזרח אסיה.

    גם לאחר סגירת המפעל בגוסאן צפויה ג'נרל מוטורס לייצר יותר ממיליון כלי רכב בשנה – חלקם בהרכבה מלאה וחלקם בחלקים (CKD) שנשלחים להרכבה בשווקים מתעוררים. בנוסף, ג'נרל מוטורס דרום קוריאה היא גם מרכז העיצוב והמו"פ של ג'נרל מוטורס כולה למכוניות קטנות ולכלי רכב חשמליים, וחלק מן הספקים הקוריאנים שלה נחשבים לספקים החשובים ביותר בתחומיהם עבור ג'נרל מוטורס כולה. לי האנג-קו, עמית מחקר במכון הקוריאני לכלכלה ולמסחר, צוטט במדיה הקוריאנית כשאמר ש"ג'נרל מוטורס אמנם האריכה את תוחלת החיים שלה כעת, אבל לא בטוח לכמה זמן."

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.