• Ad
  • בעקבות חשיפת TheCar: יוחלפו כריות-אוויר ב-5,000 מכוניות

    ערב יום השנה למותו בתאונה של יותם וייסברג הוסר הספק: כריות-אוויר מתוצרת TRW גרמה למותו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משרד התחבורה, בצעד נדיר, מתכנן קריאה יזומה לתיקון של כ-5,000 מכוניות מדגמי טויוטה קורולה משנת הייצור 2003, וזאת לצורך החלפת מנגנוני הניפוח בכריות-האוויר בצד הנהג.

     

    יותם וייסברג ז"ל, מימין, איתי וייסברג יבד"ל משמאל
    יותם וייסברג ז"ל, מימין, איתי וייסברג יבד"ל משמאל

    ההחלטה לבצע את התיקון הבטיחותי התקבלה על-ידי משה ויצמן, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, ימים ספורים לפני יום השנה למותו של יותם וייסברג שנהרג בגלל פיצוץ קטלני של כרית-אוויר מתוצרת חברת TRW במכונית שבה נהג.

    כפי שנחשף ב-TheCar, בעקבות סדרת כתבות שפורסמו כאן בנושא כריות-האוויר הקטלניות מתוצרת טקאטה החל איתי, אביו של יותם ז"ל, לחקור את התאונה ויצר קשר עם TheCar ועם מהנדס הרכב דוד נמרי.

    בעוד שהממצאים הראשוניים והבלתי סבירים של חקירת המשטרה היו שיותם נהרג בגלל שחגורת הבטיחות במכוניתו קרעה את עורק הצוואר שלו – החקירה המשותפת העלתה שמנגנון הניפוח של הכרית התפוצץ באופן אלים ולא כפי שתוכנן לפעול, והוא זה שגרם למותו.

    איתי פנה לפרקליטות בדרישה לשוב ולפתוח את חקירת המשטרה, ואילו אנחנו פנינו אל דוברת אגף התנועה במשטרה אשר מסרה לנו בתחילה שהחקירה סגורה אולם לאחר שהעברנו לידיה את הממצאים שלנו היא הודיעה לנו על חידוש החקירה.
    משלב זה ואילך פעלו משטרת ישראל ומשרד התחבורה ביעילות וזכו לשיתוף פעולה מלא של נציגי חברת טויוטה מישראל ומיפן, ואילו אנחנו העברנו את הממצאים לליאור קינן, כתבת חדשות ערוץ 10 – ובעקבות פרסום כתבה שלה בנושא היא הגיעה אל שני נהגים נוספים שבמכוניותיהם – מאותו דגם – התפוצצו כריות-אוויר באופן אלים.

    לאחר שהסתבר שכל המקרים התרחשו במכוניות שיוצרו באותו שבוע ייצור הוחלט לבצע קריאה יזומה לתיקון של מעל 90 מכוניות, מהן שרדו 83 על כבישי ישראל, וזו בוצעה במהירות וביעילות על-ידי חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל.

    חברת יוניון אף רכשה מספר מכוניות מידי הבעלים שלהן, ובתיאום עם צוות החקירה של משטרת ישראל ועם אנשי אגף הרכב במשרד התחבורה הועברו מנגנוני הניפוח לידי נציגים של חברת TRW וטויוטה אשר בחנו אותם במעבדות של חברת TRW בגרמניה.

    בתוך כדי ביצוע החקירה הגיעו לידי הצוות הישראלי עדויות לתאונה נוספת שהתרחשה בישראל באותו אופן, ובה נפצע קשה נהג נוסף, וכך הגיע מספר המקרים לארבעה מתוך מעט יותר מ-90 מכוניות בקבוצת המדגם – כלומר לאחוז גבוה מאד מבחינה סטטיסטית.

    בשבוע שעבר העבירו נציגי טויוטה ו-TRW את ממצאי הביניים של בדיקות המעבדה שלהם לידי צוות החקירה ולאנשי משרד התחבורה, ולפיהם כל מנגנוני הניפוח שהועברו לבדיקה נבחנו במספר אופנים ולאחר מכן פוצצו באופן מבוקר.

    מבין המנגנונים שפוצצו שלושה התפוצצו באופן יותר אלים מכפי שתוכננו להתפוצץ ואחד נוסף התפוצץ באופן אלים במיוחד אשר בסבירות רבה מאד היה גורם לפציעה חמורה או למוות לו היה מופעל במכונית נוסעת.
    בשלב זה ככל הנראה עדיין לא ידועה הסיבה המדויקת לכשל, אם כי אחד הכיוונים שמסתמנים הוא שקיימת בעיה כימית או פיזית בחומר הנפץ של מנגנון הניפוח – תקלה שייתכן ונגרמה בעת הייצור או כזאת שהתפתחה עם חלוף הזמן.

    הבעיה החמורה ביותר כרגע היא שעדיין לא ידוע עד כמה נפוצה תקלה זאת: האם היא קיימת רק במנגנוני ניפוח שיוצרו על-ידי חברת TRW באותו שבוע ייצור או חודש ייצור, האם היא קיימת גם במנגנוני ניפוח שסופקו ליצרניות רכב אחרות – והאם ישנם נהגים נוספים שכבר נפגעו מאותו חומר נפץ תקול.

    מיד עם קבלת הממצאים החליט משה ויצמן, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, להרחיב את הקריאה לתיקון לכ-400 מכוניות נוספות אשר יוצרו בטווח הקרוב ל-93 המכוניות שכבר טופלו (או נגרטו), ובימים הקרובים תורחב הקריאה לתיקון ל-5,000 מכוניות, בשלב זה רק מדגם קורולה 2003, אשר נמכרו בישראל.

    השאלות פתוחות, השם נקי

    מעבר לכאב העצום בגלל מותו של יותם, אחד הדברים שהטרידו מאד את מנוחת משפחת וייסברג הייתה הקביעה הרשלנית של חוקר משטרת ישראל לפיה יותם נהרג בגלל חגורת הבטיחות, וזאת מפני שלטענתו הוא נהג במכונית במצב של כמעט שכיבה.

    אל המסקנה המופרכת הזאת, אשר בדיעבד עלולה הייתה לגרום למותם של נהגים נוספים לולא התגלתה הסיבה האמיתית – הגיע החוקר המשטרתי כדי להסביר באמצעותה את העובדה שהפגיעה ביותם הייתה מצד ימין של הצוואר בעוד שחגורת בטיחות של נהג עוברת מצד שמאל.

    החקירה המחודשת של התאונה מוכיחה באופן חד משמעי ומוחלט שיותם נהרג בגלל רסיס מתכת שפגע בעורק הצוואר שלו לאחר שנקרע מתוך מנגנון הניפוח בעת הפיצוץ האלים שלו. כך, כמעט שנה לאחר התאונה, נוקה באופן רשמי ומוחלט שמו של יותם מן ההאשמה ההזויה של חוקר התאונות.

    כרית האוויר במכוניתו של יותם וייסברג ז"ל לאחר התאונה. צילום: איחוד הצלה באדיבות פלאשנט
    כרית האוויר במכוניתו של יותם וייסברג ז"ל לאחר התאונה. צילום: איחוד הצלה באדיבות פלאשנט

    עם זאת, שאלה קריטית שעדיין נותרה פתוחה היא האם כרית-האוויר התפוצצה במהלך פגיעה במכונית שנסעה לפני מכוניתו של יותם או שהיא התרחשה באופן ספונטני בגלל כשל נוסף במערכת, והיא זאת שגרמה לאובדן שליטה ולפגיעה ברכב שמלפנים.

    אתמול (יום ד') הגיע משה ויצמן באופן אישי, יחד עם נציג חברת יוניון מוטורס, אל בית משפחת וייסברג בבנימינה, ובצעד ראוי להערכה מסרו באופן אישי למשפחה את כל פרטי החקירה כפי שידועים עד עתה למשרד התחבורה.

    מחר, יום שישי בשעה 1300, תיערך בחלקה הצבאית בבית הקברות בבנימינה אזכרה במלאת שנה למותו של יותם, וכעת ברור באופן מוחלט שהוא היה קורבן לכשל טכני סדרתי במנגנוני ניפוח מתוצרת חברת TRW.

    בזכות חקירת התאונה, וצעדים החלטיים של משרד התחבורה, מאד סביר שייחסכו פציעות קשות או מוות של נהגים נוספים, אלא שעדיין מדובר רק בקצה הקרחון: על כבישי ישראל נעות כרגע מאות אלפי מכוניות שבהן מותקנות כריות-אוויר מתוצרת טקאטה, וכן מספר שעדיין לא פורסם של מכוניות שבהן מותקנות כריות-אוויר מתוצרת TRW.

    את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל אותה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.