• Ad
  • בית משפט בטוקיו סרב להארכת מעצרם של גוהן וקלי

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לאחר חודש לא קל ולא פשוט במעצר וחקירות סרב אתמול בערב בית המשפט בטוקיו להאריך את מעצרם של קרלוס גוהן, יו"ר ניסאן, ושל יד ימינו – האמריקני גרג קלי. התובע הממשלתי ביקש להאריך את המעצר של שני הבכירים בעשרה ימים נוספים, אבל שופט בית המשפט החליט שאין לכך הצדקה, ובעקבות החלטה זאת הגישו עורכי הדין של השניים בקשה לשחרר אותם בערבות.

     

     

    פרשת מעצרם של גוהן וקלי מסעירה את תעשיית הרכב מאז התפוצצותה לפני חודש בדיוק, בעיקר מכיוון שבשלב זה רב הנסתר על הגלוי. מצד אחד, התביעה ביפן מאשימה את השניים באי דיווח על הכנסות בהיקף של קרוב ל-44 מיליון דולר בחמש השנים האחרונות, אבל מנגד קשה להתעלם מן ההתנהגות המאד מוזרה של צמרת הניהול של חברת ניסאן – אשר מיהרה מאד להדיח את גוהן מתפקידו ולצאת בהכרזות נחרצות כנגד השניים הרבה לפני השלמת החקירה.

    נכון להיום, עוד לפני שנשמעה גרסת החשודים, רובצת עננה כבדה וחמצמצה שמדיפה ריח של חיסול חשבונות של היפנים כלפי שותפיהם הצרפתים, אם כי בשלב זה כל האפשרויות עדיין פתוחות.
    החדשות האחרונות הן שבית המשפט המחוזי בטוקיו לא קיבל את דרישת התביעה להארכת המעצר, ומקורות יפנים מדווחים שיש לכך משמעות רבה היות שבתי המשפט היפנים משמשים בדרך כלל כ"חותמת גומי" לבקשות כאלה, בתנאי שהן מלוות ב"סיבה משכנעת", ואילו במקרה הזה בית המשפט המחוזי לא ממש השתכנע מן הסיבות שפורטו בפניו.

    אם לא די בכך, דובר מטעם חברת ניסאן שחרר מיד לאחר החלטת השופט הודעה קצרה ולאקונית שבה נכתב: "אנחנו נמנעים מלהגיב על פסק הדין השיפוטי". גם סגן התובע הכללי של מחוז טוקיו פרסם תגובה סתמית שבה נאמר: "המצב יטופל כראוי".
    לא מיותר להזכיר שלקרלוס גוהן, יליד ברזיל למשפחה ממוצא לבנוני, יש אזרחות צרפתית, ואילו גרג קלי הוא אזרח אמריקני, ובשתי המדינות זעמו על המעצר ועלו ספקולציות לגבי "ניסיון הפיכה" של בכירים יפנים בניסאן.

    "כיפה אדומה" בסטייל יפני

    על הדרך שבה התנהלה הפרשה, ואולי גם על מה שמתרחש בין השורות, יכול כנראה ללמד סיפור מעצרו של גרג קלי. קלי, יד ימינו של קרלוס גוהן, כאמור, שימש כדירקטור שאחראי על משאבי האנוש בחברה – כלומר מי שאחראי לא רק על תנאי ההעסקה של כל העובדים אלא גם מי שמחזיק בידיו סמכות לפטר כל עובד וכל מנהל בחברה.

     

     

    קלי, אשר החל את דרכו בניסאן בשנת 1988, מונה לדירקטור בחברה בשנת 2012, וסומן כיורש של גוהן כיו"ר לאחר פרישתו שתוכננה לטווח של השנה-שנתיים הקרובות. לפני כשנה קלי פרש מרוב תפקידיו ביפן והעתיק את מקום מושבו בחזרה לארה"ב, ולפני מעט יותר מחודש הוא תכנן, כרגיל בשנה האחרונה, "להשתתף" בישיבת הדירקטוריון של החברה באמצעות מפגש וידאו, כאשר הוא ספון במשרדו או בביתו שבאחד הפרוורים של העיר נשוויל, טנסי בארה"ב.

    ימים ספורים לפני הישיבה הוא קיבל שיחת טלפון מיפן, ומעברו השני של הקו נשמע הארי נאדה, ידיד קרוב שלו ואחד מסגני הנשיא הבכירים בחברת ניסאן. נאדה ביקש מקלי להגיע פיזית לישיבת הדירקטוריון, אולם קלי הסביר לו שגם לו רצה להגיע הוא לא יכול מכיוון שהוא עומד לעבור ניתוח גב בארה"ב מעט לאחר אותו מועד (כך מספרים בני משפחתו של קלי, ועורך דינו האמריקני). לדבריהם, נאדה הבטיח לקלי שהוא יחזור הביתה עד לחג ההודיה, הרבה לפני הניתוח המתוכנן, ושהוא אף ארגן שניסאן תשלח אליו מטוס פרטי כדי לאסוף ולהחזיר אותו לביתו. בדיעבד, זמן קצר לאחר נחיתתו של קלי בטוקיו הוא נעצר, במקביל למעצרו המתוכנן (והמתוקשר) של קרלוס גוהן. לדברי התביעה היפנית – קלי הוא "המוח" מאחורי תוכנית העלמת המיסים שלו ושל גוהן, אשמה שמוכחשת על-ידי עורכי הדין של שני המנהלים הבכירים.

    משפחתו ועורכי דינו האמריקנים של קלי שלחו ליפן, לתובעים, וגם לחברי קונגרס אמריקנים, סרטון וידאו שבו פונה אשתו של קלי בבקשה לשחרר אותו כדי לאפשר לו לעבור את ניתוח הגב המתוכנן שלו. בסרטון זה היא מדגישה שהבעיה הרפואית שממנה הוא סובל גורמת לו "הירדמות של הגפיים, עקצוץ וכאב בגפיים", וכי "הבעיות הללו מחריפות כתוצאה משינה על פוטון על רצפת תא המעצר בטוקיו, מה שעלול לגרום לו לנזקים לא הפיכים אם לא יטופל בקרוב… אנחנו מבקשים מהתובעים לשחרר את גרג ולאפשר לו לקבל את הטיפול לו הוא זקוק", אמרה אשתו של קלי בסרטון שהופץ גם על-ידי העיתון 'וול סטריט ג'ורנל'. לדבריה – "קלי הואשם בטעות כחלק מן הניסיון של מספר מנהלים בניסאן להשתלט על עמדות כח בחברה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.