• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מועצת המנהלים והדירקטוריון שמפקח על פעילות חברת דיימלר-בנץ, חברת האם של מותג הרכב הוותיק ביותר בעולם ואחד מן המפורסמים בהם, אישרו לאחרונה תוכנית לפיצול החברה לשלוש ישויות נפרדות שכל אחת מהן תתמחה בתחום אחר. זאת לנוכח המהפכה חסרת התקדים שמתחוללת בימינו בתחום הרכב, ההנעה האלטרנטיבית, התחבורה, והניידות בעולם.

     

    התוכנית לחלוקת קונצרן הענק לשלוש חטיבות מתמחות תפורט בתשעה החודשים הבאים לפרטי פרטים לפני שתובא לאישור אסיפת בעלי המניות בחודש מאי 2019. לאחר מכן נצטרך להתרגל לקיומן של חברת 'מרצדס בנץ' – שתתמחה בייצור מכוניות וכלי רכב מסחריים קלים, חברת 'דיימלר משאיות' – שתתמחה בייצור משאיות ואוטובוסים, וחברת 'דיימלר ניידות' – שתתמחה בשירותי ניידות ותחבורה חכמה, ובשירותים פיננסיים. כל זאת, אגב, בשונה מן המבנה הארגוני הנוכחי שבו פעילות חמש חטיבות שונות (שירותים פיננסיים, מכוניות נוסעים, משאיות, ואנים, ואוטובוסים) תחת הנהלה מרכזית אחת.

    השלב הראשון בהתארגנות מחדש של קונצרן הרכב יצא לדרך בסתיו 2017 תחת הכותרת "פרויקט עתיד", עם עבודה שניתחה ותכללה כל המשמעויות (העצומות) על מבנה הבעלות של החברה, ובכלל זה את שיקולי הרגולציה והמס שכרוכים בהם. הוא הושלם כעת עם אישור התוכנית בידי מועצת המנהלים והדירקטוריון המפקח של 'דיימלר AG'.
    הרעיון המסדר של הרפורמה הוא שלכל אחת משלוש החטיבות יהיו "חופש פעולה גדול יותר ואפשרות להתמקם קרוב יותר לשווקים הרלבנטיים להן וללקוחות, תוך העצמת היכולת ליצור שותפויות (עם שותפים כלכליים ואסטרטגיים) בקלות רבה יותר ובמהירות". לארגון מחדש יש משמעויות והשלכות מעשיות חשובות ומיידיות, למשל מבחינת היכולת של החברה להתמודד מול ההתפתחות המהירה בתחום הרכב האוטונומי, אשר מובלת כיום על-ידי חברת 'וויימו' (גוגל לשעבר) ומול החזית של תחבורה שיתופית שהקימו חברות כמו 'אובר', 'דידי' ו'ליפט'. חטיבת המשאיות, למשל, תוכל להתקשר ביתר קלות עם יצרניות רכב אחרות כדי ליצור שיתופי פעולה ואף מיזוגים, או להיקשר עם חברות מתחום הלוגיסטיקה והתחבורה החכמה – גם בשותפויות עסקיות וגם בקשרי בעלות.

    כל יצרניות הרכב ניצבות בימינו בפני אתגרים דרמטיים בארבע חזיתות שונות, ואלה כבר משפיעות לרעה על רמת הרווחיות הנוכחית שלהן. הלחץ הגדול והמיידי ביותר נוגע לטכנולוגיית ההנעה, בעיקר בגלל ההחמרה המשמעותית בדרישות התקינה של זיהום אוויר, והצורך לפתח במהירות טכנולוגיית הנעה אלטרנטיבית.
    חזית הרכב האוטונומי דורשת מן החברות להשקיע מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות מיחשוב, חיישנים, מיפוי, אלקטרוניקה ובקרה, או לרכוש חברות ומיזמים שמפתחים טכנולוגיות כאלה. בחזית התחבורה השיתופית מתפתחים מודלים כלכליים שונים לשימוש שיתופי בכלי רכב ובניהול ציי רכב וקבוצות לקוחות, וממשלת סין משקיעה כיום עשרות מיליארדי דולרים בהעצמת תעשיית הרכב שלה והשתלטות על טכנולוגיה אוטומוטיבית. על כל אלה נוספה לאחרונה מלחמת הסחר והמכסים שכופה ארה"ב על העולם.

     

     

    מה שמסתכם מבחינתנו בידיעה על "ארגון מחדש", משהו שנשמע אולי כמו בעיה פנימית של כמה ביורוקרטים, כרוך – מבחינת דיימלר – בעבודה ארגונית בהיקף אדיר היות שהיא נוגעת ללא פחות מ-700 (!) חברות בנות של הקונצרן, אשר פעילות ב-60 מדינות תחת עשרות רגולציות שונות. הארגון מחדש צריך להסדיר את כל ההשלכות הכספיות ואת דיווחי המס, בהתאם להעברת נכסים בין ישויות מס שונות, את ניהול כח האדם שצפוי לעבור בין ישויות שונות ואת הסכמי העבודה הרגישים, כמו גם נושאים פרוצדורליים אחרים שכרוכים במהלך כזה. היות שכך מדובר במהלך יקר מאד – ההערכה היא שהוא יהיה כרוך בעלויות ארגוניות ובתשלומי מס בהיקף של כמה מאות מיליוני אירו, והוא גם יצרוך לא מעט זמן: להערכת המארגנים יושלם הארגון מחדש רק בתחילת שנת 2020.

     

    לאחר השלמת השינוי הארגוני תעסיק חטיבת המכוניות – מרצדס בנץ – כ-175,000 עובדים ברחבי העולם, חטיבת המשאיות והאוטובוסים של דיימלר תעסיק כ-100,000 עובדים ברחבי העולם, וחטיבת שירותי הניידות, אשר תכלול גם את חטיבת השירותים הפיננסיים של החברה, תעסיק כ-13,000 עובדים ברחבי העולם. אחד הנדבכים המרכזיים של התוכנית, שאותו מגדירים קברניטי החברה כ"חסר תקדים", הוא הבטחת מקומות העבודה של כלל עובדי החברה עד לשנת 2029 גם במהלך ובמסגרת הארגון מחדש.

    מעל כל אלה תוסיף לפעול חברת אחזקות, שהיא למעשה בעלת הבית הנוכחית, והיא תוסיף להיקרא 'דיימלר AG'. לדברי הגרמנים "חברה זאת תפעיל פונקציות של ממשל תאגידי, אסטרטגיות וניהול, ותספק שירותים עסקיים בין-מחלקתיים במטרה להבטיח את קיומן של סינרגיות בין הגופים". גם האחריות למימון הקבוצה כולה תישאר בידי דיימלר AG, וזאת גם תהיה החברה היחידה בקבוצת החברות אשר תהיה רשומה למסחר בבורסה. במילים אחרות, על אף שכל חברה מבין שלוש הזרועות תהיה עצמאית לחלוטין אף אחת מהן לא תחולק מבחינת הבעלות בה, והן יישארו שייכות ב-100% לחברת האם הנסחרת.

     

     

    דיטר זטשה, יו"ר מועצת המנהלים של 'דיימלר AG' ויו"ר מרצדס בנץ מכוניות, צוטט בהודעה לעיתונות כשאמר: "פרויקט עתיד… מעצב מחדש את הארגון שלנו כדי לשים את דיימלר בעמדה הטובה ביותר לעתיד: טכנולוגית, תרבותית, וגם מבחינה מבנית. בלב כל השינויים האלה נמצאים צרכי הלקוחות שלנו ברחבי העולם, והמבנה החדש יציע להם פתרונות ניידות טובים יותר שמותאמים לצרכים שלהם".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    בחזרה לעתיד: מרצדס מחולקת לשלוש חברות עצמאיות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.