• Ad
  • ערב הסעודית היא המדינה היחידה בעולם בה נהיגת נשים אסורה בחוק ועד היום כל הניסיונות להביא לביטול החוק הארכאי נתקלו בהתנגדות נחרצת של השלטונות בריאד. האם ההתבטאות האחרונה הנסיך הסעודי מבשרת על רוחות של שינוי?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    על אף שמעת לעת עדיין ניתן להתקל בנהגים שמתעקשים שמקומן של הנשים הוא במטבח, מחקרים רבים שנערכו מסביב לגלובוס מבהירים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שנשים הן דווקא נהגות יותר טוב מגברים ובעיקר מעורבות באופן משמעותי בפחות תאונות דרכים קשות.

    עם זאת, מסקנות המחקרים הללו מכל קצוות העולם לא רלוונטיות לחלוטין כשמדובר בערב הסעודית – המדינה היחידה בעולם בה גם בשלהי שנת 2016 נהיגת נשים אסורה בחוק.

    קצת קשה להאמין, אבל בעוד שערב הסעודית מציגה קדמה טכנולוגית, רמת חיים מהגבוהות בעולם ועל אף שבשנים האחרונות נשים סעודיות יכולות להצביע, לרכוש השכלה אקדמית וגם להשתלב בתפקידים בכירים, המדינה שחוקתה מבוססת על השריעה האסלאמית אוכפת חוקים וצווים דתיים מיושנים המגבילים את חופש תנועתן של הנשים ובהתאם לכך מונעת מנשות ערב הסעודית להוציא רישיון נהיגה.

    כמה וכמה ניסיונות של ארגוני נשים סעודיות בעשורים האחרונים להביא לשינוי התקנה, שמעבר להיותה מפלה ומנוגדת לאורך החיים המודרני גם מקשה מאוד על ההתנהלות היומיומית, נבלמו בצורה גסה על ידי הרשויות שמצידן לא היססו אף לעצור נשים שנתפסו נוהגות ולהטיל עליהן עונשים.

    עוד ב-TheCar:

    מחקר: נשים משלמות יותר במוסך
    נשים עצבניות יותר על הכביש מגברים
    על מגדר, כוחות סוס ומה שביניהם

    SAUDI WOMEN DRIVE
    "האביב הערבי" ורוחות השינוי שפקדו את העולם הערבי העלו שוב את הנושא לסדר היום הציבורי ואירועי מחאה שאורגנו על ידי פעילות זכיות נשים נגד האיסור זכו לתפוצה רחבה ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, אבל עד כה המשטר לא הגמיש את עמדתו ואף לא נקט במדיניות של העלמת העין.
    כך, למשל, לפני כשנתיים פעילת זכויות הנשים הסעודית מיסא אל-עמודי נעצרה והועמדה לדין באשמת פעולת טרור זאת לאחר שניסתה בשידור חי ברשת להיכנס לממלכה במעבר הגבול היבשתי עם איחוד האמירויות כשהיא מאחורי ההגה.

    בעוד שהעמדה הרשמית של השלטונות לגבי נהיגת נשים נותרה בעינה, בסוף השבוע הפמיניסטיות הערביות זכו לחיזוק מפתיע כשהנסיך הסעודי אל-וואליד בן טלאל צייץ בחשבון הטוויטר שלו, אל לא פחות מ-5.4 מיליון עוקביו, את ההודעה הבאה: "עצרו את הויכוח, הגיע הזמן לאפשר לנשים לנהוג".
    בן טלאל, אחיינו של עבדאללה מלך ערב הסעודית, אמנם לא מחזיק בתפקיד רשמי בהנהגת המדינה, אך כאיש עסקים מבריק ויזם בקליבר עולמי הוא נחשב לאחד הצאצאים הבולטים במשפחת המלוכה הסעודית.

    הציוץ עורר הדים בממלכה האסלאמית וזמן קצר לאחר שהוא זכה לתפוצה נרחבת בטוויטר בן טלאל פרסם גם מסמך מפורט בן ארבעה עמודים בו הוא מבהיר מדוע לדעתו הגיע הזמן לשינוי: "העולם הערבי וגם ערב הסעודית משתנים וזה כבר לא הגיוני לאסור על נשים לבצע פעולה פשוטה כמו לנהוג ברכב, ממש כמו שאי אפשר למנוע מהן לרכוש השכלה ולפתח זהות עצמאית".
    בן טלאל הוסיף כי "המצב הנוכחי כובל את הנשים שלא יכולות להשתמש, כשהן נעות בגפן, גם בתחבורה ציבורית, וצריכות לפנות לאלטרנטיבות יקרות כמו מוניות הנהוגות בידי נהגים זרים. מעבר לעובדה שהעלויות שלהן מכבידות מאוד על הכנסות המשפחה הממוצעת הן עלולות לחשוף את הנשים לסיטואציות לא נעימות ולמצבים שגם הם עשויים להיתפס בקרב מוסלמים רבים כהפרה של חוקי השריעה".

    כאמור, אל-וואליד בן טלאל לא מחזיק בתפקיד בהנהגת ערב הסעודית, אך כמי שמעבר לייחוסו המשפחתי ידוע גם כערבי העשיר בעולם, לאמירתו הנחרצת הזו יש משמעות רבה והיא בהחלט עשויה, כך ניתן לקוות, לבשר על בואו של עידן חדש ביחסם של השלטונות בריאד לנהיגת נשים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    בדרך לשינוי היסטורי? הנסיך הסעודי צייץ: "יש לאפשר לנשים לנהוג"

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.