• Ad
  • אלון מאסק מציג: החוליה החסרה או פתרון תחבורה פורץ גבולות?

    אלון מאסק קובע גבול חדש כאשר הוא מייצר שכבת תחבורה נוספת, הפעם מתחת לערים. האם פרויקט המנהור החדש של מאסק הוא החוליה החסרה בין התחבורה השיתופית למכונית האוטונומית או שהוא סתם חופר לנו?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אלון מאסק כבר יצר לעצמו מעמד עליון כיזם היצירתי והחשוב ביותר בתולדות התחבורה המודרנית, וכעת הוא מפתיע שוב.

     

     

    לאחר שהמציא טילים רב-פעמיים אשר מסוגלים לנחות כאשר הם שבים מטיסה לחלל ('ספייס איקס'), מכוניות חשמליות אקזוטיות בעלות טווח שימושי ('טסלה'), ו"תרמילים" שישנעו אנשים וסחורות על פני האדמה במהירות של 1,200 קמ"ש (פרויקט היפרלופ) – כעת הוא מציג את מה שנראה כמו "החוליה החסרה" שמחברת בין מכונית אוטונומית לבין תחבורה שיתופית.

    בעיית התחבורה הגדולה ביותר בימינו היא גודש התנועה בערים, וככל שתהליך העיור מתעצם זאת הופכת להיות בעיה כלל עולמית קשה מאד. תחבורה שיתופית ומכוניות אוטונומיות צפויות לפתור חלק מן הבעיה הזאת, אבל לא לגמרי: אנשים כנראה לא ינהגו (ולכן לא יעשו תאונות) ולא ירכשו לעצמם מכוניות (מה שיצמצם את בעיית החניה) אבל הם עדיין רוצים לנוע ממקום למקום.

    כאשר הרבה אנשים רוצים לנוע באותו זמן צריך הרבה מכוניות – מה שיוצר, ותמיד ייצור, עומסי תנועה.

    הפתרון של מאסק: לבנות רשת תחבורה רובוטית, תת קרקעית, באמצעות מנהרות שבהן אין קונפליקט בין התנועה לבין משתמשים אחרים בדרך, ובתוכה אפשר להניע "תרמילים" במהירויות של כ-200 קמ"ש ממקום למקום.

    יש רק בעיה "קטנה" עם הרעיון הזה, כזאת שאיתה מתמודדים גם השר ישראל כץ וגם אנשי החמאס בעזה: בניית מנהרות תת קרקעיות היא עסק מורכב מאד מבחינה הנדסית, ובעיקר מאד יקר.

    הפרויקט של מאסק, כמו כל הרעיונות המדהימים שלו עד כה, עלול להציג אותנו – ובעיקר את פרויקט הרכבת התחתית שלנו, בישראל, באור מאד מביך, אם אכן יצליח לשכלל את טכנולוגיות הכריה והמנהור ולהוזיל אותן.

    ביום שישי, בזמן שנשיא ארה"ב היה עסוק בציוצים אודות צפון קוריאה, מאסק צייץ ציוץ משלו ולאחריו שוחרר סרטון וידאו של חברה חדשה שנושאת את השם המשעשע "חברת הקידוח" (The Boring Company – גם "חברת הקידוח" וגם "החברה המשעממת").

    סרטון הוידאו של החברה זכה בתוך פחות מיומיים לכמעט שני מיליון צפיות, והוא מתאר את המסע של מכונית מדגם S של טסלה בתוך סבך המנהרות התת קרקעיות.

    הסרטון אמנם מאד סכמטי אבל הוא מביע את הרעיון באופן מאד פשוט: המכונית נוסעת ו"חונה" על גבי מעין מזחלת ממונעת, רובוטית כמובן, אשר משמשת כתרמיל עצמאי (כמו התרמילים של ה'היפרלופ', אבל מבלי שיהיה צורך שהוא יהיה סגור). התרמיל הזה נוסע אל סוג של מעלית אשר מורידה אותו לתוך רשת המינהרות, שם הוא נוסע במהירות גבוהה (ומן הסתם באמצעות אנרגיה חשמלית בטעינה אינדוקטיבית) אל היעד שלו, ובנקודת היעד עולה באמצעות מעלית דומה אל פני הקרקע.

     

    ידיעה ראשונה, לא רשמית, אודות הרעיון הוצגה כבר בחודש דצמבר שעבר כאשר מאסק צייץ בטוויטר שלו: "עומס התנועה משגע אותי. אני הולך לבנות מכונת קידוח למינהרות ופשוט להתחיל לחפור".
    מאסק הכריז באותה הזדמנות שהוא יקים חברה שתיקרא "בורינג" וכתב: "אני באמת אעשה את זה".

    העניין הוא שבשונה מרבים אחרים – כאשר מאסק אומר שהוא מתכוון לעשות משהו הוא לא רק מתכוון אלא גם עושה.

    לאחרונה צולמו חלקים של מכונת קידוח שנושאים את שם החברה במתחם של חברת SpaceX של מאסק, ובכנס TED 2017 מאסק דיבר קצת יותר על הפרויקט כאשר אמר: "קנינו מכונות יד שנייה, זה סוג של דילוג אבל התקדמות טובה".

     

     

    ככל הידוע "בורינג" שואפת לבנות רשת מנהרות תת קרקעיות מתחת לשטחה של לוס-אנג'לס, אחד הערים הפקוקות ביותר בארה"ב, והנעלם הגדול ביותר הוא האם הצוות המדהים שלו יוכל להמציא שיטות אשר יוזילו במידה ניכרת את עלויות החפירה והביסוס של המנהרות. אם מאסק ואנשיו יצליחו במשימתם הם יוכלו לפתור הרבה מאד בעיות, שחלקן עדיין לא נוצרו.

    ראשית, חלק ניכר של תנועת המכוניות יוכל לרדת אל מתחת לאדמה תוך כדי פינוי שטחים נרחבים של הערים לטובת תושביהן.

    שנית, יהיה קל וזול יותר להקים ולתפעל קווי הסעה המונית (רכבות, שהחיסרון שלהן הוא מיעוט היעדים שאליהם אפשר להגיע עם כל קו). בנוסף, מכוניות אוטונומיות לא יצטרכו לנסוע למרחקים גדולים אל מחסנים בפרברי הערים בשעה שהן לא בשימוש – יהיה אפשר לאפסן אותן מתחת למקומות שבהן הן נדרשות.

     

     

    כמובן שניהול כל התנועה התת קרקעית יבוצע באופן ממוחשב ולכן יהיה הרבה יותר יעיל מן התחבורה הקרקעית שמוכרת לנו כיום, וסביר מאד שהמודלים של תחבורה כזאת ייגזרו מן המודלים שפותחו כבר לצורך תקשורת והעברת מידע ברשת האינטרנט.

    אם לא די בכך, חפירה בתווך התת קרקעי יכולה להיות רב ממדית: בשונה מפני הקרקע, שעליהם מתנהלת תנועה בשני ממדים בלבד – את המנהרות אפשר לחפור בעומקים שונים – בתלות כמובן בסוג הקרקע.

    אז לפני שאנשי נת"ע והשר כץ מקציבים מיליארדים לבניית קווים עתידיים של רכבות תחתיות בישראל כדאי מאד להמתין ולעקוב אחרי ההתפתחויות סביב הפרויקטים של מאסק. להם, בשונה מממשלות ישראל לדורותיהן, יש לוחות זמנים הרבה יותר קצרים בדרך מן החזון לביצוע שלו.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.