תפריט

אחת המכוניות הראשונות של סאאב החליפה ידיים

ה-92, המכונית הראשונה שסאאב ייצרה בשנת 1949, הציגה עיצוב אווירודינמי מרשים גם במונחים של היום, מנוע לא שגרתי ומרכב שכופף מחתיכת מתכת בודדה. אחת מ-20 המכוניות הראשונות שסאאב ייצרה בגרסת טרום ייצור סדרתי ב-1949 נמכרה אתמל במחיר מציאה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בעשור האחרון סאאב השבדית פרפרה בין חיים למוות. לרגעים נראה נראה שבעלים חדשים יצליחו לשקם אותה אבל שוב ושוב כל אחד מהם הרים ידיים עד שבשנת 2016, הבעלים הנוכחי של המותג הודיע, בניגוד להצהרות קודמות, כי אין בכוונתו להחיות את המותג ולייצר מכוניות תחת השם סאאב ולמעשה חתם את הגולל על עוד פרק בתולדות ימי הרכב.

סאאב הוקמה בשוודיה בשנת 1937 ובתחילת דרכה עסקה בעיקר ביצור מטוסים. לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, מתוך אמונה שאחרי מלחמה טראומטית כזו בני האדם יפנו לדרכי שלום החברה חיפשה שווקים חדשים והחליטה להתחיל לפתח מכוניות.

ב-1949 הוצגה המכונית הראשונה של החברה שהגיעה לאחר כמה דגמי תצוגה הסאאב 92 – מכונית מודרנית בכל קנה מידה לתקופה עם הרבה השראה מעולם התעופה שהציגה עיצוב אווירודינמי יוצא דופן עם מקדם גרר של 0.30 CD שנחשב טוב גם במונחים של היום, מרכב שכופף כולו מפיסת מתכת יחידה (הדלתות נחתכו לאחר מכן) ומנוע שתי פעימות ייחודי עם 3 צילינדרים ו-3 קרבורטורים.

בשנת 1949 סאאב יצרה רק 20 יחידות של ה-92 שיוצרו בעבודת יד ולמעשה היו אלה אבות טיפוס סופיים לפני המעבר לייצור סדרתי ב-1950.

בדרך לייצור סדרתי, כמה אלמנטים השתנו וכך למשל באבות הטיפוס החלון האחורי ודלת תא המטען היו מאלה של ה-92 של תחילת הדרך ורק ב-1953 גם הדגם הסדרתי קיבל את אותם מאפיינים.

רק 3 מתוך אותם 20 אבות טיפוס שנמכרו ללקוחות שרדו את השנים וכעת אחת מהן נמכרה אתמול במכירה פומבית, בצרפת.

המכונית נרכשה על ידי המוכר לפני שני עשורים, אחרי 20 שנה באחסון באסם, ולבד מהצבע שהוחלף בשלב מסוים מירוק לאפור בטון, מדובר במכונית מקורית לחלוטין ובמצב מצוין.

באופן מפתיע, על אף שה-92 וה-93 וה-96 שהגיעו בעקבותיה זכו לביקושים נאים כחדשות ונחשבות עד היום לאהובות ולמבוקשות על ידי אספנים, בסופו של דבר המכירה של המכונית הנדירה הזו מ-20 האקזמפלרים הראשונים שנשאו את שמה של היצרנית השבדית נסגרה ב-23 אלף יורו.