20 אחוז מהרכבים הנמכרים בעולם לא עומדים בסטנדרטיים בטיחותיים בסיסיים

מסתייגים מרכב עם 3 כוכבי NCAP? בזמן שהרוב המוחלט של הדגמים המשווקים במדינות המערב נהנה מרמת בטיחות גבוהה מאוד ומציוני של 4 ו-5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP, מסתבר שמדי שנה נמכרים ברחבי העולם, על ידי יצרני רכב מובילים, מיליוני רכבים שלא ראויים אפילו לזכות בדירוג של 0 כוכבים. ארגון NCAP שם לו למגר את התופעה עד שנת 2020
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
טאטא נאנו. צלם נעם וינד
טאטא נאנו. צלם נעם וינד

ארגון הבטיחות האירופאי NCAP שנוסד בשנת 1997, החל לערוך מבחני בטיחות עצמאיים ופרסם את התוצאות בשקיפות מלאה, הביא למהפכה של ממש ברמת הבטיחות של כלי הרכב המודרניים.
כיום, מרבית המכוניות המשווקות במדינות המערב ובכללן ישראל נהנות מרמת בטיחות אקטיבית ופסיבית גבוהה מאוד ומציונים של 4 ו-5 כוכבים, אך על אף שנראה שבמחצית השניה של המילניום השלישי יצרני הרכב לא מרשים לעצמם כבר לשווק רכבים עם ציונים של 3 כוכבי יורו NCAP ומטה מתברר שלא פחות מ-20 אחוזים מהמכוניות הנמכרות מסביב לעולם בכל שנה לא עומדות בסטנדרטים הבטיחותיים המינימליים על המלצת האו"ם ולמעשה, אם היו נבחנות במבחני הריסוק של NCAP היו זוכות לדירוג של 0 כוכבים.

עוד ב-TheCar: 
סובארו: מבחני ריסוק לנוסעים פרוותיים על ארבע
שלושה כוכבים למחליפת 'אלטו' במבחן הריסוק
האם אלפא-רומיאו ג'וליה מתעכבת בגלל תכנון בטיחותי לקוי?

בניגוד לסטנדרטים המחמירים והולכים של NCAP, תקנה 924 של האו"ם היא בסיסית למדי ודורשת תכנון מרכב שיוכל לשרוד בהתנגשות במהירות של 55 קמ"ש וכרית אוויר בודדת ועדיין, כאמור, מיליוני מכוניות שמיוצרות מדי שנה בעולם לא עומדות ברף הנמוך הזה.

לא מדובר רק במכוניות של יצרני רכב עלומים או בפסי ייצור של דגמים נושנים שהועברו לאזורים נידחים של העולם, אלא במכוניות שתוכננו בשנים האחרונות על ידי יצרני רכב ענקיים כמו פורד, סוזוקי, ניסאן (תחת המותג דאטסון), יונדאי, טאטא ואחרים. לעיתים מדובר בדגמים ייחודים שפותחו על ידי יצרני הרכב לשווקים מתפתחים ולעיתים ברכבים המוכרים לכולנו מהם גולחו כריות האוויר ושאר מערכות הבטיחות.

מיליוני מכוניות נמכרות מדי שנה ללא כריות אוויר
מיליוני מכוניות נמכרות מדי שנה ללא כריות אוויר

 

עם דיבורית בלוטות' אבל ללא שום אבזור בטיחות
עם דיבורית בלוטות' אבל ללא שום אבזור בטיחות

לטענת היצרנים הם עושים זאת לנוכח הצורך לבנות מכוניות עם תג מחיר נמוך שיאפשר ללקוחות לעבור מאופנועים למכוניות, אך מזכ"ל ארגון NCAP הגלובלי, דיוויד וורד, טוען בראיון לוחמני ל-AUTOCAR שהטענות של היצרנים הן מגוחכות ובכוונת הארגון לגרום לכך שעד שנת 2020 לא ייוצרו יותר בעולם רכבים עם סטנדרטים בטיחותיים כל כך נמוכים.

"הרגולטורים לא צריכים להמשיך לסבול את הזלזול של יצרני הרכב בחיי אדם", מסביר וורד. "העלות לייצר מכוניות שיעמדו בסטנדרטים בטיחותיים בסיסיים היא מינימלית – לכל יצרני הרכב יש פלטפורמות שמספקות רמת בטיחות מתקבלת על הדעת שניתן להשתמש בהן גם בדגמים יעודיים לשווקים מתפתחים ועלות של הוספת כרית אוויר עומדת על לא יותר מ-50 דולרים. זה פשוט אבסורד לטעון שבגלל שצריך להציג רף מחיר נמוך אין באפשרותם של היצרנים לעמוד בדרישות הללו".

וורד מדגיש בראיון גם את הצורך להגביר את הפיקוח בשווקים מתעוררים כמו ברזיל והודו כמפתח לשיפור רמת הבטיחות של כל כלי הרכב בעולם. לטענתו גם לצרכנים במדינות האלה יש תפקיד חשוב: "לאנשים יש היום הבנה הולכת וגדלה של מה נדרש. עליהם להפעיל לחץ על יצרני המכוניות כדי שאלו יבינו שמי שלא יציע את המינימום ישאר בעמדת נחיתות מסחרית".

דבריו החריפים של וורד בחדשות רכב מגיעים כתגובה לגיבוי הפומבי שהעניקה מארי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, להחלטת הקונצרן שלא להתקין כריות אוויר בכמה מדגמי שברולט המשווקים באמריקה הלטינית.

 

דאטסון GO נכשלת במבחני ריסוק
דאטסון GO נכשלת במבחני ריסוק
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.