• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אנשי משרד האוצר תיקנו באופן חלקי בלבד את אחד מעיוותי המס הגדולים בשוק הרכב הישראלי, עיוות שגרם לפריחה חסרת פרופורציות במכירת כלי רכב היברידים-נטענים יקרים במיוחד וליבוא האישי שלהם. שר האוצר, משה כחלון, האריך את תוקף הצו שמתוקפו מוטל "מס יוקרה" על כלי רכב שמחיריהם מעל 300 אלף ש"ח, ובאותה ההזדמנות בוטלה גם ההחרגה של כלי רכב היברידים-נטענים ממס זה.

     

     

    מס היוקרה הוטל במקור בספטמבר 2013, בתקופת כהונתו של יאיר לפיד כשר אוצר, ומאז הוארכה הוראת השעה בעניין זה מספר פעמים, ותוקפה עמד לפוג בסוף החודש הנוכחי. אנשי משרד האוצר החתימו את כחלון על צו אשר מאריך את הוראת השעה פעם נוספת, וניצלו את ההזדמנות כדי לתקן עיוות שפטר ממס זה כלי רכב היברידים, חשמליים והיברידים-נטענים. ביטול ההחרגה יחול כמעט באופן מיידי, וייכנס לתוקף החל מן השבוע הבא, בתאריך 20.6.18.

    אלא שהתיקון הנוכחי מתקן רק את חלקו הקטן של העיוות, מפני שכפי שאפשר לראות בטבלה – מס הקניה הבסיסי על כלי רכב בישראל הוא 83% ועל כלי רכב היברידים-נטענים חל מס קניה של 20% בלבד.

    מתוך המיסוי מקבלים כל כלי הרכב הטבת מס בגין אבזור בטיחותי, וכן הטבת מס במסגרת "מיסוי ירוק" – במידה שסך הזיהום שהם יוצרים מזכה אותם בהטבה כספית. היות שרוב מכוניות היוקרה היקרות מיובאות עם מנועים גדולים ומזהמים הן לא נהנות מהטבת מיסוי ירוק, וכך נותר עד כה פער גדול, של 53% ועוד מס היוקרה, (שנע בין 2.9% ל-18%), לכן סך עיוות המס עמד על בין 65-80% לטובת מכוניות היברידיות-נטענות.

    היות שמדובר במיסוי כבד מאד על מכוניות יקרות מאד, ומכיוון שהפרש המיסוי חל על כלל ערך הרכב המיובא ולא רק על ערך המערכת ההיברידית שלו – נוצר עד היום תמריץ מס עצום שגרם לזינוק בחלקם היחסי של כלי רכב היברידים-נטענים מתוך סך כלי הרכב הסופר-יוקרתיים שמיובאים לישראל. מעתה יצומצם אמנם העיוות אך הוא עדיין יעמוד על 53%.

    כאשר בוחנים אם הטבת המס מוצדקת, לנוכח העובדה שמדובר בכלי רכב שיכולים לכאורה לנסוע ככלים חשמליים לכל דבר לטווח של כ-30-60 ק"מ בין טעינות, נראה שהתועלת למשק מצמצום זיהום האוויר שולית מאד וככל הנראה לא עולה על התועלת של כלי רכב היברידים רגילים. זאת מפני שלא סביר שמי שרוכשים מכוניות שמחיריהם הממוצע נע סביב חצי מיליון ש"ח יטרחו לחבר את הרכב שלהם לעמדת טעינה בכל הזדמנות, וסך הקילומטראז' שהם מבצעים על "חשמל בלבד" הוא כפי הנראה זניח בלבד.

     

    מחיר הרכב מס הקניה

    הבסיסי

    מס קניה למכוניות

    היברידיות

    מס קניה על היברידיות נטענות שיעור מס יוקרה ערך מס

    היוקרה בשקלים

    סך מס הקניה

    באחוזים

    עד 300,000 ש"ח 83% 30% 20% 0 0 83%
    עד 350 אלף 83% 30% 20% 2.9% 8,700 85.9%
    עד 500 אלף 83% 30% 20% 8% 40,000 91%
    עד 1 מיליון ש"ח 83% 30% 20% 14% 140,000 97%
    עד 3 מיליון ש"ח 83% 30% 20% 18% 540,000 101%

     

    במשרד האוצר מתעקשים שהם מחריגים את הטכנולוגיה ההיברידית וההיברידית-נטענת מן המיסוי הירוק, ומתעלמים מנתוני הפליטות של כלי רכב אלה, בגלל הרצון שלהם להעניק הטבה ל"טכנולוגיית ינוקא". אלא שהעלות של המערכת ההיברידית במכונית שעולה 130,000 ש"ח, כמו טויוטה פריוס או יונדאי איוניק, לא זולה משמעותית מאשר עלות מערכת היברידית נטענת במכונית שמחירה חצי מיליון ש"ח. היות שכך, כדי לתקן את עיוות המס הישראלי היה צריך להגביל את הטבת המס שמוענקת למכוניות האלה עד ל-150 או 200 אלף הש"ח הראשונים, ומעבר לכך למסות את המכונית באופן זהה לשאר בנות מינה.

    הצעד של רשות המיסים הוא בהחלט בכיוון הנכון, אבל נכון להיום הוא מנציח את הטבת המס הלא שוויונית לכלי רכב היברידים-נטענים, בעיקר היקרים שבהם, ולכן אין סיבה שנראה שינוי בתמהיל כלי הרכב שייובאו בעתיד הקרוב לישראל אלא רק להיפך. ככל שיותר יצרניות יציעו דגמים היברידים-נטענים של מכוניות יוקרה כך אנחנו צפויים להמשיך ולראות גידול בהיקף המכירות שלהם ובפלח השוק שלהם ביחס לקטגוריות שבהן הם מתמודדים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תיקון חלקי: מס יוקרה יחול גם על היברידיות-נטענות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.