• Ad
  • סובארו אאוטבק אתר THECAR
    סובארו האריכה לעשר שנים את האחריות לתיבות הילוכים אוטומטיות ב-1.5 מיליון מכוניות, אבל זה קורה רק בארה"ב. אצלנו, בישראל, משרד התחבורה לא מתעניין בהוראות שירות ודופק את בעלי הרכב ואת המוסכניקים שאינם מורשים על-ידי היבואנים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סובארו הודיעה על הארכת תקופת האחריות שהיא מעניקה לתיבות הילוכים אוטומטיות (תיבות רציפות, CVT) בכמיליון וחצי מכוניות שנמכרו בארה"ב בשבע השנים האחרונות, וזאת לנוכח תלונות של לקוחות על עצירות לא רצוניות של המכוניות.

     

     

    על-פי תלונות של כ-100 לקוחות ברחבי ארה"ב, אשר נמסרו למינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי, במצבים מסוימים המכוניות פשוט נעצרות, או שכאשר מתקרבים לעצירה הן רועדת ומייצרת תחושה זהה לזו שמתקבלת כאשר מכונית עם הילוכים ידניים מגיעה לעצירה כמעט מוחלטת מבלי שהמצמד מופרד. על פניו מדובר בבעיה בעלת אופי בטיחותי אשר עלולה לגרום למצבים תאונתיים, אבל נכון להיום מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני לא הכריח את סובארו לבצע קריאה לתיקון, והחברה לא התנדבה לעשות זאת בעצמה.

    בסובארו לא מייחסים את הארכת האחריות לבעיה ספציפית (למרות שעל פי דיווחים שונים מדובר בבעיה בממיר המומנט של התיבה), וכך כתבו בהודעת השירות שלהם: "הרחבת אחריות (על תיבות הילוכים) CVT לטובת שביעות רצון הלקוחות. סובארו של אמריקה מרחיבה את… האחריות לרכב חדש… על תיבת ההילוכים הרציפה בדגמים שמפורטים לעיל מן האחריות המקורית של חמש שנים או שישים אלף מייל (המוקדם מביניהם) עד לעשר (10) שנים או מאה אלף (100,000) מייל (המוקדם מביניהם).

    שינוי זה הוא לא תגובה לאף מצב ספציפי אלא מספק ללקוחות ביטחון נוסף לגבי התפקוד והביצועים הכוללים של תיבת ההילוכים שלהם. בנוסף, לכלי רכב בני יותר מעשר שנים או יותר ממאה אלף מייל בעת שליחת מכתב ההודעה ללקוחות מוצעת תקופת אחריות נוספת של שנה ממועד ההודעה".

     

     

    מה שחשוב לענייננו הוא שבסובארו לא ביצעו קריאה לתיקון (וכאמור גם לא נדרשו לעשות כך על-ידי NHTSA) אלא רק "הוראות שירות" (TSB). כך נחסכים לחברה עשרות מיליוני דולרים היות שהיא לא צריכה לקרוא באופן גורף לכל בעלי המכוניות לצורך בדיקה ותיקון, אלא לטפל רק במכוניות שמגיעות לבצע טיפול תקופתי ברשת המוסכים המורשים של החברה, וכן במכוניות שבהן התגלתה תקלה והלקוח מודע לכך שמדובר בתקלה סדרתית.

    סובארו מסרה גם שהיא תחזיר כסף ללקוחות אשר שילמו תמורת תיקונים של תיבות הילוכים מקולקלות – אלא שכל זה קורה הרחק מעבר לים – בארה"ב.

    בישראל, להבדיל, למשרד התחבורה אין נוהל שמחייב את יבואניות או את יצרניות הרכב להודיע לציבור על קיומן של הוראות שירות. מי שנדפקים בגלל משרד התחבורה שלנו הם כמובן כלל הלקוחות, ובמיוחד מי שבוחרים שלא לטפל במכוניות שלהם במוסכים מורשים של יבואניות הרכב. למשרד התחבורה אין שום רצון לעקוב אחר קיומן של קריאות שירות ובוודאי שלא לפרסם אותן לציבור, ואין להם שום מושג אודות מי מבצע או לא מבצע קריאות כאלה. גם איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, לא הסכים לחייב את משרד התחבורה לטפל בנושא הזה כאשר העליתי בפניו את הבעיה בדיון שנערך בוועדת הכלכלה שבראשותו.

    התוצאה היא שתיקון תקלות סדרתיות מסוג זה תלוי ברצון הטוב של יבואניות ויצרניות הרכב, ובכל מקרה הוא לא יכול להיות מבוצע במוסכים שלא נמנים עם רשתות השירות של יבואניות הרכב – מה שהופך את כל רעיון התחרות על שוק המוסכים לבדיחה תפלה. משרד התחבורה, וועדת הכלכלה של הכנסת, יצרו מצב שבו מוסכים שאינם מורשים על-ידי יבואניות הרכב לא יכולים לטפל בתקלות שאינן בעלות אופי בטיחותי אבל יצרניות הרכב כן לקחו עליהן אחריות ומשלמות תמורת התיקון הנדרש. זאת גם מכיוון שהמוסכים לא מקבלים מידע מן היבואן ולכן לא יודעים שמדובר בתקלות סדרתיות וגם מכיוון שאין להם ממי לקבל חלפים ותמורה עבור תיקון כזה.

    כך, במקרה הטוב הם ישלחו את הלקוח שלהם למוסך מורשה ויסתכנו בכך שיאבדו אותו, ובמקרה הרע יתקנו את המכונית וייגבו מן הלקוח מחיר למרות שהוא אמור היה לקבל את התיקון על חשבון היצרנית. לקוחות בארה"ב, למשל, התלוננו שתיקון תיבות הילוכים של סובארו עלו להם כ-4,400 דולר, וגם בישראל מדובר בתיקון של הרבה אלפי שקלים.

    קראו גם: האם יונדאי וקיה הסתירו קריאות לתיקון?

    בסובארו, כך מסתבר, מכירים את הבעיה הזאת מזה יותר משנתיים, וכבר בשנת 2014 החברה שלחה לרשת השירות שלה "הוראות שירות" (TSB) שבהן תוארה התקלה. בין השאר נכתב שם שבדגמי אאוטבק מן השנים 2010-2012 "הבעלים עשויים להתלונן על מצב דומה לעצירה של רכב עם תיבת הילוכים ידנית מבלי להפעיל את המצמד".

    האחריות המורחבת שניתנה למכוניות בארה"ב מכסה את דגמי לגאסי ואאוטבק עם מנועי 2.5 ליטר משנות הדגם 2010-2015 ואת אותם דגמים שמצוידים במנוע 3.6 ליטר משנת הדגם 2015, סובארו אימפרזה משנות הדגם 2012-2015, XV עם מנוע 2.0 ליטר ואותו דגם עם מערכת היברידית משנות הדגם 2013-2015, פורסטר עם מנועי 2.5 ליטר ומנוע 2.0 טורבו משנות הדגם 2014-2015, וכן WRX משנת הדגם 2015. כלי רכב ישנים או כאלה שצברו קילומטראז' רב יותר מקבלים הרחבת אחריות למשך שנה אחת עד לסוף יולי 2018.

    משך האחריות הרגיל של סובארו בארה"ב, וגם בישראל, הוא חמש שנים, או עד 150,000 קילומטר (כ-100,000 בארה"ב), כך שמבחינת קילומטראז' אין הרבה הבדל, אבל מבחינת אורך האחריות יש ויש. בפברואר 2013 הכריזה חברת יפנאוטו, יבואנית סובארו לישראל, על הארכת משך האחריות על מכוניות סובארו בישראל לחמש שנים, כלומר שלכל הפחות כל המכוניות משנת הדגם 2013 ואילך אמורות היו להיות מכוסות באחריות (אלא אם עברו יותר מ-150 אלף ק"מ). עם זאת, ייתכן שהתגלו בעיות במכוניות ותיקות יותר, למשל משנות הדגם 2010-2013.

    כעת נותר לראות האם גם בישראל מכירים את הבעיה, האם היו לקוחות שנאלצו לשלם תמורת תיקון כזה, האם סובארו תנחה את היבואנית שלה לישראל להאריך גם אצלנו את האחריות על התיבות כמו בארה"ב, כלומר לעשר שנים, והכי חשוב: האם מישהו במשרד התחבורה שלנו יתעורר סוף סוף.

    את תגובותיהם של משרד התחבורה, ח"כ איתן כבל וחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו לישראל, נפרסם אם וכאשר נקבל אותן.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שילמתם על תיקון תיבת הילוכים בסובארו? אולי מגיע לכם פיצוי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.