• Ad
  • רפורמת התחבורה הציבורית: לא רק הוזלות

    השר כץ אמנם מבטיח ש"מבנה התעריפים החדש יוזיל את עלויות הנסיעה עד אלפי שקלים לשנה למשפחה", אבל לא מעט נוסעים קבועים דווקא ישלמו יותר מידי יום
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מחר (שישי), ייכנס לתוקף מבנה התעריפים החדש בתחבורה הציבורית, אשר ישלב בין כל אמצעי התחבורה במטרופולינים השונים.

    אנשי משרד התחבורה מתפארים בכך שהרפורמה תחסוך לרוב המכריע של הנוסעים הקבועים מאות שקלים מידי חודש, ותתרום להוזלת יוקר המחיה בישראל.
    ואכן, הרפורמה ברובה חיובית והיא מגדילה את האטרקטיביות של שימוש בתחבורה ציבורית – במיוחד עבור מי שמשלב מספר אמצעי תחבורה כמו רכבת ואוטובוס, ועבור מי שנוסע נסיעות ארוכות יחסית.

     

    tlv_bus_dan_in

     

    הרפורמה מועילה וטובה גם מבחינה זו שהיא מפשטת את מבנה איזורי הנסיעה הגיאוגרפיים, וכך מקלה על הנהגים והנוסעים כאחד.

    אלא שרבים מן המשתמשים הקבועים בתחבורה הציבורית, במיוחד מי שנוסעים מרחקי נסיעה קצרים יחסית, למשל בתוך הערים, צפויים דווקא לשלם יותר עבור התחבורה שלהם, ולפחות מבחינה זאת כותרת הרפורמה מטעה, ככל שהדברים נוגעים להם.
    כך, למשל, עלות כרטיס נסיעה רגיל, לנסיעה בודדת, שעמדה עד עתה על 6.9 ש"ח או 10.90 ש"ח, תתייקר בעשר אגורות. מדובר אמנם בהתייקרות של מעט יותר מ-1% בלבד, ובכל זאת לא בהוזלה.

    עלות "חופשי חודשי" שעמדה על 246 ש"ח לאיזור מרכזי מתייקרת ל-250 ש"ח ולאזרח ותיק מ-134 ש"ח ל-142.5 ש"ח, ואילו חופשי חודשי לאיזור נרחב יותר, שעמדה על 268 ש"ח מתייקרת ל-285 ש"ח.

    במשרד התחבורה טוענים, בצדק, שהכרטיסים המשולבים החדשים מאפשרים לנוסעי האוטובוס להשתמש גם ברכבת, אבל זה לא ממש משנה למי שזקוק רק לנסיעות באוטובוס בתוך העיר.

    בערים שונות, כרמיאל למשל, צפוי מחיר חלק מן הנסיעות להתייקר משמעותית – נסיעות שעלו עד עתה 8 ש"ח צפויות לעלות 16 ש"ח, ואילו תעריפים מיוחדים שהיו עד עתה זולים במיוחד – למשל 162 ש"ח לחופשי חודשי בבני ברק – טרם פורסמו.

    כרגיל, ללא שקיפות

    בכמה מן הארגונים שמנסים לקדם את השימוש בתחבורה הציבורית ואת העדפתה על-פני כלי רכב פרטיים הביעו אכזבה מכך שהאחראים לרפורמה במשרד "עבדו בחוסר שקיפות" ולא שיתפו אותם בדיונים שקדמו לרפורמה או בהחלטות בנוגע לקווים ולתעריפים הסופיים.

    הרפורמה, לטענת כמה מנציגי הארגונים, יוצאת לדרך כשהיא "רק חצי אפויה" ולפני הפעלת השלב שמטפל בנסיעות הבודדות (צפוי להתחיל באפריל, אם לא יהיו עיכובים) או באוכלוסיות מיוחדות כמו סטודנטים שזכאים להטבות.
    מנגד, אחד החידושים החשובים של הרפורמה הוא השקתם של כרטיסי "חופשי שבועי" ו"חופשי יומי" שלא הוצעו עד עתה, ולגבי שתי האפשרויות הללו תידרש בחינה פרטנית של כל משתמש בהתאם לדפוסי השימוש שלו.

    כך, למשל, ישנם מצבים שבהם יהיה משתלם יותר לנוסע ברכבת לרכוש "חופשי יומי" מאשר כרטיס לנסיעה בודדת, ולעומת זאת מצבים שבהם גם למי שנוסע חמישה או חמישה וחצי ימים בשבוע לא ישתלם לרכוש כרטיס "חופשי שבועי".

    רוב הנוסעים ייאלצו להבין את מבנה התעריפים החדש רק בשבוע הבא ו"תוך כדי תנועה", פשוט מפני שעל אף הקמפיין היקר והמושקע של משרד התחבורה לקידום הרפורמה, אשר מבוצע כמעט בכל אמצעי התקשורת – התעריפים המפורטים לנסיעות בודות טרם פורסמו. גם התעריפים המפורטים לאזרחים ותיקים, ולזכאים להטבות, טרם פורסמו במסגרת הקמפיין הנוכחי.

    במשרד התחבורה מסבירים שעל הרפורמה "עמל צוות מקצועי של משרד התחבורה במשך מספר שנים", ושהיא "מחלקת את מפת התחבורה הציבורית לארבעה מטרופולינים: תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע", בכל אחד מהם נקבעו שלוש "טבעות" שמאפשרות לנסוע בתוכן, וכן לשלב אמצעי תחבורה שונים.

    "בכל מטרופולין", מסבירים אנשי משרד התחבורה, "קיימות שלוש רמות תעריף בסיסיות ושלוש רמות משניות, במקום אלפי תעריפים שהיו נהוגים עד כה. כמו כן, בוטלה ההפרדה בין המפעילים השונים ומעתה תקפים כל המנויים בכל חברות האוטובוסים, ברכבת ישראל, ברכבת הקלה ובמטרונית".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.