• Ad
  • קליפורניה מצטרפת ל'עליהום' על מנוע הבעירה הפנימית

    עתיד מנועי הבנזין והדיזל מעולם לא נראה כל כך רע: אפילו ארצות הברית של עידן טראמפ צפויה לאסור מנועי בעירה פנימית בתוך 22 שנים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתוך שבועות ספורים עשויה מדינת קליפורניה – שהיא שוק הרכב הגדול ביותר בתוך ארצות הברית ומי שמחזיקה בשיאים לא מחמיאים של זיהום אוויר בערים הגדולות – להצטרף למגמה העולמית המתחזקת של איסור מכירת כלי רכב שמונעים במנועי בעירה פנימית.

     

     

    הצעת החוק שיגיש פיל טינג, חבר הפרלמנט של קליפורניה מטעם המפלגה הדמוקרטית, היא לאסור את המכירה של כלי רכב שמונעים במנועי בעירה פנימית החל משנת 2040, כלומר בעוד כ-22 שנים מהיום.

    קליפורניה הובילה, כבר מאז שנות ה-60, את החקיקה שנועדה לצמצם פליטת מזהמי אוויר מכלי רכב, והביאה לעולם כמה חוקים מתקדמים במיוחד בתחום צמצום תצרוכת הדלק ועידוד השימוש בהנעה אלטרנטיבית. מבחינה זאת לא תהיה הפתעה גדולה אם קליפורניה אכן תהיה המדינה הראשונה באמריקה שאוסרת מכירת כלי רכב עם מנועי בנזין ודיזל.

    חשיבות חקיקה כזאת, אם תתקבל בפרלמנט של קליפורניה, נובעת מכך שהיא תוביל גם את שוק הרכב השני בגודלו בעולם להצטרף אל סין, הודו, ומספר מדינות אירופאיות שמתכננות (או כבר מבצעות) תוכניות דומות שתיכנסנה לתוקף בין השנים 2025 ל-2040, כלומר כבר החל מבעוד שבע שנים. חבר הפרלמנט טינג הסביר את הצעת החוק שלו בכך שלא מספיק לדבר על צמצום פליטת המזהמים וצריך גם לעשות: "ללא קביעת תאריך יעד לביצוע המשימה שום דבר לא ייעשה", הוא אמר. חובתנו כמחוקקים וקובעי מדיניות, הוא הוסיף, היא לקבוע יעד כזה ולעשות את זה מספיק זמן מראש: מאד אחראי (מצידנו) לקבוע תאריך יעד לעוד 23 שנים".

    קראו עוד: סוף עידן המכונית שאנחנו מכירים

    ארצות הברית אמנם התחייבה שעד לשנת 2050 היא תקצץ את פליטת הפחמן הדו חמצני וגזי החממה שלה ב-80% ביחס לערכים של שנת 1990, אלא שבחודשים האחרונים נסוג הנשיא דונלד טראמפ משורה של הסכמים שארה"ב חתומה עליהם, כמו למשל פרוטוקול קיוטו, וזאת לרווחתם של ארגונים בעלי עוצמה כמו תאגידי הנפט ושל תעשיינים רבים. היות שתחבורה היא אחד הסקטורים שמייצר הרבה מאד פליטות מזהמים וגזי חממה ברור שלחקיקה שתחייב את תעשיית הרכב לפתח ולייצר מכוניות חשמליות ומכוניות שמונעות באמצעות תאי דלק (ומימן) יכולה להיות תרומה גדולה לעמידה ביעדים המקוריים.

    קליפורניה לא חולמת

    אם ארצות הברית, ובראשה מדינת קליפורניה, תצטרף למגמה החקיקה העולמית שתאסור הנעת כלי רכב באמצעות מנועי בעירה פנימית תהיה לכך השפעה עצומה לא רק על ההתייחסות של יצרניות רכב לנעשה בשוק הרכב השני בגודלו בעולם אלא על העולם כולו, ובין השאר על המוטיבציה של בתי מחוקקים נוספים ברחבי העולם להצטרף למגמה הזאת.

    ממשלת סין, שאחראית על שוק הרכב הגדול ביותר בעולם כיום, הכריזה באופן רשמי שהיא תאסור מכירה של מנועי בעירה פנימית – אבל עדיין לא הגדירה באופן מדויק ומוחלט תאריך יעד לביצוע תקנה כזאת. לסין יש אינטרס כלכלי אדיר להעביר את תעשיית הרכב המקומית שלה לייצור מכוניות שמונעות באמצעות הנעה אלטרנטיבית – לא רק בגלל הנזקים הבריאותיים והסביבתיים הגדולים להם גורם כיום זיהום האוויר בערים הגדולות, אלא בעיקר מכיוון שזה יעודד את יצרניות הרכב הסיניות לזנק – מבחינה טכנולוגית – זינוק משמעותי.

    הודו – המדינה בעלת האוכלוסיה השנייה בגודלה בעולם, כבר הכריזה על איסור מכירת מנועי בעירה פנימית משנת 2030, וגם שם מדובר בבשורה חשובה מאד היות שזהו שוק הרכב עם שיעור הצמיחה הגדול ביותר בעולם כיום.

    קריאות לאיסור המכירה של מנועי בעירה פנימית החלו להישמע כבר בשנת 2005, אולם רק במהלך השנתיים האחרונות הן תורגמו להחלטות מעשיות של מספר בתי מחוקקים בעולם. מבחינת תאריכי יעד שנקבעו לאיסור מכירת מנועים מזהמים מובילה נורבגיה את העולם (היעד: 2025), הודו, הולנד וגרמניה מבקשות לסיים את פרק הבנזין והדיזל שלהן בשנת 2030, ואילו צרפת ובריטניה קבעו את שנת 2040 כתאריך שבו יוכרז מותו של המנוע המזהם. גם יפן, קוריאה, וכן ספרד, פורטוגל, אוסטריה, דנמרק ואירלנד קבעו יעדים רשמיים לאיסור כזה.

     

    שנת איסור מכירה

    של מנועי בעירה פנימית

    המדינות שאוסרות
    טרם נקבע תאריך יעד סין
    2025 נורבגיה
    2030 הודו, הולנד, גרמניה
    2030-2040 יפן, קוריאה, ספרד,

    פורטוגל, אוסטריה, דנמרק ואירלנד

    2040 בריטניה, צרפת

     

     

    נכון להיום נמכרות 95% מן המכוניות החשמליות בעשר מדינות בלבד ברחבי העולם, ואלה סין, ארה"ב, יפן, קנדה, נורבגיה, בריטניה, צרפת, גרמניה, הולנד ושוודיה.

    כמו בכל מהפיכה, גם הריגת מנוע הבעירה הפנימית תפיל קורבנות רבים, ובין הראשונים אפשר כנראה למנות את אוהבי הרכב וחובבי הנהיגה. קורבן כלכלי עצום יקריבו יצרניות הרכב, אשר מושקעות כיום בפטנטים ובאמצעי ייצור ששוויים טריליונים רבים של דולרים, וגם רבים ממוסכי המכונאות – אם כי לאלה תהיה פרנסה כל עוד שצי הרכב הקיים עדיין שורף דלק.

    מפסידים נוספים הם מי ששוקדים כיום על פיתוח טכנולוגיות חדישות לשכלול מנועי הבעירה הפנימית במטר לצמצם את זיהום האוויר ואת תצרוכת הדלק שלו, למשל אנשי מאזדה עם טכנולוגיית ה'בנדיז' המעניינת שלהם.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.